• frukarlssonn

Jag blir så trött... del 2

Här är fortsättningstråden för oss som ibland känner oss sååå trötta på allt men ändå kämpar vidare i bebisverkstan, och visst ska vi bara lyckas!!!!

Så shoot

2009 ska vi ha många plus!!!!

Även nya trådare är välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-29 11:17
    Här är den gamla tråden

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m34085712.html

• Svar på tråden Jag blir så trött... del 2
  • augustibruden

Al72: Spännande med adoptionsplanerna!!
    Vi kommer betala anm. avg vid årsskiftet.
    Annars väntar vi på IVF. Förhoppningsvis blir det i vår men mina värden på sköldkörteln måste bli bra först för annars är det ingen vits att ens försöka enl. läkaren. Äter medicin så det är bara att hoppas att kroppen svarar bra och fort på den.

Solkattan: Stickningar i livmodern är ett kanonbra tecken! Det kan kännas så när ägget fäster. Åh, vad jag hoppas!!

• augustibruden

Såg ni fråga Åsa igår om IVF och adoption? Höll på att missa det men som tur var ringde min mamma och påminde mig.
    Man är ju expert på allt som det handlade om men det var ändå roligt att få höra ett par berätta om allt och sen att det blev ett så lyckligt slut! Dom fick 2 IVF barn till slut och ett annat par adopterade 2 lite större barn från Sydafrika eftersom dom var över 40 år. Helmysiga familjer båda två.
    Sen tycker jag att det är super att det tas upp i TV eftersom det är så vanligt. Jag tycker aldrig man hör något om det annars.
    Hade inte FL funnits hade jag kännt mig som den enda i hela världen som har svårt att få barn.

• Solkattan

Augustibruden:
    Kollade också programmet igår. Retade dock upp mig på visa saker... typ så sa hon att ägget blir befruktat i livmodern??? Hmm... (enligt allt vad jag läst så sker det ju i äggledaren - därav risken för utomkvedshavandeskap!). Sen så var det väldit förenklat att alla kvinnor har en cykel på 28 dar. Hon kunde ha nämnt att det är "normalt" att ha 25-35 dagars långa cykler..
    Tycker även att det kunde varit intressant att de tagit upp lite mer om just själva hormon behandlingen inför IVF:en. Om spray o sprutor...
    Och så att adoption alltid leder fram till barn. Det är ju inte heller sant. Det finns de som får avslag pga ålder och andra orsaker. Så att man blir garanterad ett barn är inte helt sant.
    MEN som du säger... super duper bra att de visar program på tv om ämnet..! Glad
    Och härliga människor!

Själv så känner jag typ en person till som genomgått IVF. Min svägerska!
    Hennes man o min sambo är ju som sagt bröder och tycks lida båda två av dålig spermietillverkning...
    Fast de fick ju till det med "egna" spermier tillslut. De misslyckades visst med sitt första försök. Sen på det andra satte de tillbaks 2 ägg eftersom hon var närmare 40.
    I vecka 7 fick hon en kraftig blödning och trodde det var "kört". Men grabben hade bara "sparkat ut sitt syskon och kravlade sig själv fast". Så nu är han en kvick liten kille på 6½ år.
    På fertilitetsmottagningen här i stan har de en stor tavla med kort på en massa barn som födds med deras "hjälp". OM vi lyckas så vill jag jättegärna att de sätter upp kort på vår knodd tillsammans med hans/hennes IVF kusin. Min svägerska var häromdagen uppe o hälsade på personalen på ferten... efter så många år så har hon visst fortfarande kontakt med dem.. Glad.

Idag är det min studiedag hemma. Har dock ägnat mig åt en massa annat. Hämtade ut ett packet från Adlibris på macken. Beställt massa böcker. Bla var jag dåraktig nog att beställa en bok med titeln "Du ska bli pappa". Läste igenom lite här o där i boken innan jag slog in den väl och gömde den låångt in i garderoben. Ska ge den till sambon om det blir ett plus... hoppas hoppas!
    Idag kom ett snabbt illamående över mig efter frukost. Sådär knappt skönjbart... usch vad man känner efter!!

Oj, uppsatslångt som vanligt...!
    Ska kanske ägna mig åt studierna.. men har blivit totalberoende av FL...

//Solkatta

• ÖnskanS

Jag missade Åsa-programmet igår men har redan kollat upp att det är repris som lördag som jag ska se =)

Vi har ett par rel nära kompisar som gjort IVF-behandling för att få till sin dotter. Den här veckan fick min man reda på att en på hans jobb är mitt i IVF-behandlingen!!! De är därmed två av tre som håller på med det nu samtidigt där, ganska otroligt!!! Hade inte vi fått avbryta hade vi haft ÄP samma vecka... Lite komiskt...

• Solkattan

Halloj!
    Nu äntligen har vi flyttat till nya lokaler på jobbet och mitt internet funkar efter lite trassel...
    Blir ju alldeles apatisk när man inte kan gå ut o smurfa på familjeliv. Och igår kväll hemma orkade jag inte...
    Har fått tillbaks svullnaden i magen igen... fick sambon att kontrollera hur naveln såg ut. Och den är liksom mer synlig än vad den brukar vara eftersom späcket är helt stint.
    Ringde tom. till fert avd. här istan o frågade vad jag skulle göra. Alltså det är ju inte ofantligt hemskt... men det är jobbigt att gå på toa. och att böja sig ner o plocka upp nåt ifrån golvet.
    Fick rådet att dricka mycket samt ringa till gynakuten till helgen om det blir värre... det enda positiva av hela samtalet var att hon sa att återkommande svullnad kan tyda på graviditet.. åh.. vad jag hoppas!!! Då är det värt allt i världen att känna sig som en flodhäst!!Skrattande.
    Igår var jag nog totalt hormonstinn.. sambon kände sig tvungen att åka hem till sin gamla mamma o hjälpa till o skotta på kvällen. Och jag hade inte kommit hem ifrån jobbet än... var så himla nervös o gå på toa eftersom det kändes som om mensen kommit.
    Var tillslut tvungen att gå på toa. Och inget blod. Sen så när sombon kom hem efter mindre än en timma så kunde jag inte låta bli o storgrina.. så där himla omotiverat...
    Han fattade nada. Hade ju bara varit borta i 45 min... känner mig rätt konstig i humöret alltså. Hade kunnat ställt mig o storgrinat inför luciatåget idag för att de var så söta... nog spelar nog hormerna mig ett spratt... Förvånad.

Hur är läget med er andra? Några roliga planer inför helgen..? Skrattande
    Själv vill jag mest ligga i soffan utan byxor o pösa under en filt... hoppas det blir en sån helg...

//Solkatta

• augustibruden

Solkattan: Kan inte låta bli att fnittra lite när jag läser om dig och dina hormoner. En kompis till mig blev jättekänslig när hon var gravid så hennes sambo hade en pärs. En gång hade han överraskat och haft med hennes älsklingspizza hem, men då började hon att stortjuta "- Jag åt ju pizza igår!!!!"
    En annan gång hittade han henne storbrölandes i soffan så han frågade varför hon var så total förkrossad. "- Jag VEEEEET inte"!!! fick han till svar.........
    Du vet att jag håller mina tummar för dig och jag tror verkligen att du har en liten i magen.

I helgen ska jag och mannen på julbord och sen ska vi träffa några vänner och fika. Annars blir det nog en hel del soffa för oss också, mysigt!!

• Solkattan

Augustibruden:
    Nu börjar jag nästan böla här på jobbet för att du är så underbart go o snäll o tror på att det är nåt på gång i min mage...
    Va gott med julbord!! Aptiten har jag inget fel på faktiskt... "problemet" är dock när det ska ut då i andra änden...Skrikandes.
    Hoppas du och maken får en trevlig kväll.. och att julbordet blir riktigt trevligt och mysigt.

ps: den där med pizzan var klockren... kan mycket väl se mig själv få ett sånt oförklarligt ryck just nu...

//Solkatta

• frukarlssonn

Humörsvängning är faktiskt ett gott tecken Och svullen mage likaså! Här hålls tummarna hårt

• Prisssan

*Håller också tummarna för Solkatta*

Kärlek, fnitter och annat fluffigt trams...
  • Solkattan
    på ER!!!
    Fast humörssvängningar kan ju likagärna vara de konstgjorda hormonerna eller PMS.. fast PMS brukar mer för min del vara.. ...
    Ska bli skönt när detta väl är över... är så jobbigt att leva i ovisheten...

ÖnskanS:
    Tänker på dig och att du inte fick fortsätta... fast läkarna kanske gjorde helt rätt..? Misstänker att jag är lätt överstimulerad och kan bara föreställa mig hur det kan vara om man är kraftigt överstimulerad..?
    Det där progresteronet som man ska sätta in som en tampong varje dag är inge kul alls o pilla med.. luktar f*an och alla trosor blir kletiga. Är nog inte kul o åka på en badsemester o greja med dessa...

//Solkatta
Svar på tråden Jag blir så trött... del 2