• s3xxyn20

Hallonbladste. Hur ofta?

Hur ofta ska man dricka hallonbladste för att få igång en förlossning?

• Svar på tråden Hallonbladste. Hur ofta?
  • Väduren06

Är det nån sm har nån aning om man bara får mer sd av teet??
    Inge skoj o gå o ha ondare, men att det inte är några sd som gör nån nytta??

• Väduren06
    MollyN skrev 2008-10-22 15:26:00 följande:
    Vad har ni för sort? 
    Det här hette hallonblad.. Hon sa att det va rena örter, i lösvikt.. smakar inte hallon alls..
    Jag köpte på påsar, hallonbladste hette det bara.
    Smakar rätt gott med lite socker i, är ju inte bara hallonblad utan även andra smaker.
  • MollyN

Jag vet inte faktiskt, någon nytta borde de ju göra.. annars skulle det väl inte vara en sån 'hype' bland alla gravida:) Om man tror på det riktigt mkt kanske något händer Räcka ut tungan

• Väduren06

Nej men det kanske har vart några fall där man fått en dag eller ett pardagar efter man börjat dricka o då sprider det sig, precis som färdknäppen, stark mat m.m
    Men dessa sd man får av teét kanske bara är värre förvärkar ,men som ej gör nån nytta?

Men jag hoppas också på att det funkar, dricker på jag

• MollyN

Aaa tar en kopp till nu å ser om det händer nåt:) ingen aning om de bara gör så att man får värre förverkar... vi får vänta å se:)

• Väduren06

Jag hade iaf förkortat tappen till 1 cm från 4, så jag hoppas verkligen att det händer nåt snart

• MollyN

Oh okej, ska till bm imorn.. men tror inte hon gör gyn men hon ska ge mig en tid på sjukhuset någon gång i dagarna så att dom kan undersöka å bestämma dag för igångsättning..undrar om det håller på å mogna eller vad som händer i kroppen:)

• Tinkerbelle

Fast Hallonbladsthé dricker man inte för att sätta igång en förlossning, det ska man börja dricka när man går in i 3 trimestern för att stärka livmodern inför förlossningen. Drack det från v. 28 när jag väntade dottern, sista veckorna lade jag till nejlikor, kanel och kardemumma och då fick jag ökade SD. Men jag tror att hallonbladen hjälpte min livmoder, jag blödde lite, hade inga smärtor efteråt när livmodern drog ihop sig och hade avslag 1-2 veckor och det var inte mycket.

Här är en lista på några teer och när och varför/varför inte man kan dricka dem under graviditeten:

Basilikate
    För att sätta igång en förlossning dricker man te på basilika. 3 tsk torkade blad per kopp. Lägg de i kokande vatten och låt dra i 10-20 min. Drick 3-4 koppar per dag (7,5-10 dl)
    Använd även ingefära för att skynda på förlossningen om den drar ut på tiden.
    Basilika bör som te endast drickas inför förlossningsdags eftersom den kan sätta igång en förlossning. Kan med fördel alltid användas som krydda i maten.

Hallonbladste
    Hallonbladste skall man dricka den tredje trimestern, alltså börja två-tre månader INNAN förlossningen för att stärka livmodern och som då underlättar förlossningen. I tredje trimestern är det som träning och uppbyggnad inför förlossningsarbetet. Den sammandragande effekten stärker livmodern så den blir spänstig och arbetar effektivt under förlossningen samtidigt som den kramplösande effekten gör den avslappnad. När sedan förlossningen är avklarad skall man fortsätta dricka hallonbladste ytterligare minst en månad för att livmodern skall återhämta sig snabbare.
    2 tsk (2g) hallonblad per kopp, sila efter 5-10 min. Drick 1 kopp per dag mellan måltiderna, totalt 3 koppar
    Innan tredje trimestern skall man undvika det eftersom det kan orsaka missfall om man har en tidigare historia av missfall, just pga. av att den framkallar sammandragningar som man inte vill ha tidigt i graviditeten.

Kryddnejlika
    För att ytterligare öka på livmodersammandragningar och sätta igång en förlossning och bättra på värkarbetet så dricker man hallonbladste med kryddnejlika i de sista 2-3 veckorna före beräknad förlossning, 2-3 kryddnejlikor per kopp te.
    Kryddnejlika kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kryddnejlika tidigare i graviditeten.

Kanel
    Kanel har även det en starkt sammandragande effekt och kan med fördel även det användas inför en förlossning. 1 tsk per kopp 2-3ggr dagligen.
    Kanel kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kanel tidigare i graviditeten.

Läkeverbena (Järnört)
    Läkeverbena används för att sätta igång förlossning eller för att förstärka värkarna under förlossningsarbetet. Läkeverbena ökar även mjölkproduktionen vid amning. Den har också en svettdrivande, urindrivande och laxerande verkan.
    Läkeverbena skall inte användas under graviditet innan man vill sätta igång förlossningen då den kan framkalla abort.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Lillebror i magen ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Miss Maya

Fast Hallonbladsteet man köper från LIFE-butikerna innehåller ju hibiskus också... (Tror det var det iaf.) Och det ska man UNDVIKA under graviditeten... Jag drack det teet i en vecka tills jag upptäckte detta. Men man gör ju som man vill.

Svar på tråden Hallonbladste. Hur ofta?