Inlägg från: Perry the Platypus |Visa alla inlägg
  • Perry the Platypus

dårt asöires setuG

Näe, det skyddar bara mot varulvar.

vickis75 skrev 2008-11-13 10:23:25 följande:
    I hörnen av bäddmadrassen?
    (¯`°?.¸ ღ♥ Se till att göra misstag så att du lär dig något av dem. ♥ღ¸.?°¯)
  • Perry the Platypus

*är lite bajsnödig*

Vill ni se det bitchiga mailsvar jag skickade till en språkvårdare på mitt jobb?

• Perry the Platypus

Läses nerifrån och upp.

Hej X!

Jag köper vad du säger, men tror ändå att vi riskerar att framstå som töntiga om vi skriver "e-brev" och "e-post". När inte ens fransmännen, som annars är väldigt petiga med att förfranska engelskspråkiga uttryck, hittat på ett eget ord för e-mail, så är det närmast komiskt att vi, som generellt är mycket amerikaniserade i vårt språk, ska anamma ett försvenskat uttryck bara för sakens skull. Jag tycker att ni silar mygg och sväljer kameler.

Nåja.

Vänliga hälsningar

Bellagio

Hej Bellagio!

Det beror på vad man lägger in för betydelse i ordet "vardaglig". Vi ska gärna använda oss av de ord och uttryck som är vanliga i allmänspråket, det vill säga så som folk i allmänhet skriver. Vad vi däremot vill vara försiktiga med är att använda ord som än så länga anses vara för vardagliga, till exempel ord som anses tillhöra talspråk snarare än skriftspråk eller ord som kan uppfattas som slang. Ibland är det en svår balans.

I det här fallet har vi gjort bedömningen att "mejl" (ännu) inte är en allmänt accepterad form, utan att det finns en risk att vi uppfattas som mindre seriösa om vi använder den. Andra exempel med samma motivering är till exempel ord/stavningar så som "dej" och "hejsan".

Tycker du det verkar logiskt, eller känns det fortfarande motsägelsefullt?

Vänliga hälsningar

X
    Språkvårdare

Fast jag tycker ni talar emot er själva lite här - var det inte ett vardagligt och enkelt språk vi skulle använda oss av till våra kunder?

Mvh Bellagio

Läs språktipset som finns på intranätet!

Skriv e-brev och e-post – inte mail och mejl

På BOINK skriver vi många e-brev som skickas via e-post. Själva meddelandet eller texttypen kallas e-brev, medan kommunikationssättet eller kanalen kallas e-post.

När du skriver ett e-brev till en kund bör du undvika det engelska ordet mail eller e-mail. Även den försvenskade formen mejl bör undvikas, eftersom den är lite talspråklig och vardaglig.

Verbuttrycken är e-posta eller skicka e-post (e-brev). Undvik formerna maila och mejla.

/X

• Perry the Platypus
    siamusen skrev 2008-11-13 11:54:35 följande:
    Hejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhejhehjhej!
    Boinkboinkboinkboinkboinkboinkboinkboinkboinkboinkboinkboinkboinkboinkboink!
  • Perry the Platypus
    siamusen skrev 2008-11-13 12:00:12 följande:
    Blev du sa glad att se mig? *rörd*
  • Perry the Platypus
    o GUTEGIRL o skrev 2008-11-13 12:36:19 följande:
    Bella, vilka tomtar!
    Fröken Sophia skrev 2008-11-13 12:36:47 följande:
    Tycker inte att det var så värst bitchigt faktiskt. Och du har en poäng i det du skriver också.Att "mejla" tror jag faktiskt är vedertaget på något slags sätt.
    Tack, det tröstar. Ja, de är ena rediga tomtar, de där språkvårdarna. Deras manifest går ut på att man ska inleda alla kundmail med "Hej X!" och avsluta med "Med vänliga hälsningar X". Jag ba' "MEN HALLÅ?? - det är ju texten mellan dessa två rader som är viktiga!! Det viktiga är ju fan inte att man låter äckeldrillat artig utan att man skriver korrekt info!!

*blir på ännu sämre humör*
  • Perry the Platypus
    Fröken Sophia skrev 2008-11-13 12:45:30 följande:
    Haru satt upp lappen ännu?!
    Har ritat en mycket arg gubbe på min lilla white board-tavla utanför rummet.
    vickis75 skrev 2008-11-13 12:54:41 följande:
    Tyvärr har tomtarna rätt enligt Svenska språknämnden, men samtidigt håller jag med om att maila känns allmänt vedertaget på något sätt. Jag anser att felstavningar och äckliga särskrivningar är betydligt värre språkfel och i så fall tyder på att företaget är oseriöst snarare än ett litet "maila" här och där. Klart texten mellan hälsning och avslutning är viktigare - ser den ut som fan hjälper det inte med artighetsfraser i början och slutet.
    Jag är ju själv den gamla svenskläraret, men språkfascisteri ger mig krypningar.
  • Perry the Platypus
    o GUTEGIRL o skrev 2008-11-13 13:25:57 följande:
    Slogan om blackjack? Hjälp önskas :D
    Troligt  att man skulle hjälpa till om hon sen tog äran och pengarna...
  • Perry the Platypus
    Fröken Sophia skrev 2008-11-13 13:37:40 följande:
    Förstår ni förresten hur gott det är med choklad med lakritsbitar i? Nästan lika gott som de shåkladdoppade bilarna
    Själv är jag helt tokig i Marabous nya Amigo.
  • Perry the Platypus
    siamusen skrev 2008-11-13 13:42:59 följande:
    Blir galen.Clovis skriker hela tiden
    Vet du hur man bebismasserar?
Svar på tråden dårt asöires setuG