dårt asöires setuG
Näe, det skyddar bara mot varulvar.
Näe, det skyddar bara mot varulvar.
*är lite bajsnödig*
Vill ni se det bitchiga mailsvar jag skickade till en språkvårdare på mitt jobb?
Läses nerifrån och upp.
Hej X!
Jag köper vad du säger, men tror ändå att vi riskerar att framstå som töntiga om vi skriver "e-brev" och "e-post". När inte ens fransmännen, som annars är väldigt petiga med att förfranska engelskspråkiga uttryck, hittat på ett eget ord för e-mail, så är det närmast komiskt att vi, som generellt är mycket amerikaniserade i vårt språk, ska anamma ett försvenskat uttryck bara för sakens skull. Jag tycker att ni silar mygg och sväljer kameler.
Nåja.
Vänliga hälsningar
Bellagio
Det beror på vad man lägger in för betydelse i ordet "vardaglig". Vi ska gärna använda oss av de ord och uttryck som är vanliga i allmänspråket, det vill säga så som folk i allmänhet skriver. Vad vi däremot vill vara försiktiga med är att använda ord som än så länga anses vara för vardagliga, till exempel ord som anses tillhöra talspråk snarare än skriftspråk eller ord som kan uppfattas som slang. Ibland är det en svår balans.
I det här fallet har vi gjort bedömningen att "mejl" (ännu) inte är en allmänt accepterad form, utan att det finns en risk att vi uppfattas som mindre seriösa om vi använder den. Andra exempel med samma motivering är till exempel ord/stavningar så som "dej" och "hejsan".
Tycker du det verkar logiskt, eller känns det fortfarande motsägelsefullt?
Vänliga hälsningar
X
Språkvårdare
Läs språktipset som finns på intranätet!
Skriv e-brev och e-post – inte mail och mejl
På BOINK skriver vi många e-brev som skickas via e-post. Själva meddelandet eller texttypen kallas e-brev, medan kommunikationssättet eller kanalen kallas e-post.
När du skriver ett e-brev till en kund bör du undvika det engelska ordet mail eller e-mail. Även den försvenskade formen mejl bör undvikas, eftersom den är lite talspråklig och vardaglig.
Verbuttrycken är e-posta eller skicka e-post (e-brev). Undvik formerna maila och mejla.
/X