• Vitvå

Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)

För ett tag sen fick jag mig en uppläxning när jag sjöng
    "I ett hus vid skogens slut" för min dotter.
    Jag sjöng "annars skjuter jägarn mig" för det är den texten jag har lärt mig men fick höra att det var hemskt, grymt, brutalt och elakt att låta min dotter höra något så vidrigt.

Jag fortsatte att sjunga sången som jag lärt mig och de upprörda kommentarerna ebbade ut....för att dyka upp igen.
    Nu när jag sjöng den hemska, otäcka genomonda sången
    "En sockerbagare" *ironi*

Tydligen är jag nu också en hemsk mamma som sjunger "men är du stygger så får du gå".

Men vad tusan är detta?
    Hur mycket ska barnen skyddas och från vad ska de skyddas?
    Jag låter inte min snart 3-åriga titta på aktuellt osv men att sjunga såna här sånger?
    Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tro att detta skulle skada ett barn (som vissa personer i min närhet påstår).

Vad tycker ni??

• Svar på tråden Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)
  • Aiwendil

Äh, tramsigt tycker jag.
    Det är bara sånger och jag tror inte barnen tar skada av sånt...

Mamma till Isak - 2007 03 09
  • LAV0LINA

Haha, jag håller med dig TS. Vi var brutala på avdelningen där jag jobbade. Haren jagades av jägarn och sånt (jobbade på förskola för ett par år sedan). På min avdelning sjöng vi om sockerbagaren: "men är du stygger så får du gå". Jag bara gapade då jag jobbade på jourförskolan under den julen då man där sjöng "men är du stygger så får du TVÅ"!
    WHAT?

• LAV0LINA

"men är du stygger så får du två" sjöng jourdagiset!

viseversa skrev 2008-10-13 09:17:29 följande:
    men vad ska man annars sjunga om inte är du stygger så får du gå?
  • Morbid Mistress

Ja det är hemskt att barnen får lära sig att jägare skjuter djur. Bättre att de får växa upp med tron att kött växer i affärer

Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • bisektris
    LAV0LINA skrev 2008-10-13 09:18:14 följande:
    "men är du stygger så får du två" sjöng jourdagiset!
    Vilken bra lärdom för barn.
  • Tessan24

Det är väl såna sånger man själv har hört under sin barndom och jag har då aldrig reagerat på att något skulle vara hemskt! I så fall finns det ju väldigt mycket hemska disneyfilmer också...

• Rauur

Trams!
    Min son älskar när jag sjunger i ett hus vid skogens slut.
    Han är 2½ snart och han älskar att göra rörelserna tillsammans och speciellt peka med fingrarna när "annars skjuter jägarn mig" kommer ;)

Det börjar gå för långt.

Det finns ju också värre visor. Som Lotta som satt på pottan tillexempel.
    Iallafall den versionen jag har lärt mig.

• crasygirl

jag har då aldrig tagis skada av barnsångerna. inte mina syskon heller. Och våran farmor sjöng med oss varje helg. Och på förskolan så sjöngs dom ju jämt med.

Svar på tråden Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)