• Vitvå

Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)

För ett tag sen fick jag mig en uppläxning när jag sjöng
    "I ett hus vid skogens slut" för min dotter.
    Jag sjöng "annars skjuter jägarn mig" för det är den texten jag har lärt mig men fick höra att det var hemskt, grymt, brutalt och elakt att låta min dotter höra något så vidrigt.

Jag fortsatte att sjunga sången som jag lärt mig och de upprörda kommentarerna ebbade ut....för att dyka upp igen.
    Nu när jag sjöng den hemska, otäcka genomonda sången
    "En sockerbagare" *ironi*

Tydligen är jag nu också en hemsk mamma som sjunger "men är du stygger så får du gå".

Men vad tusan är detta?
    Hur mycket ska barnen skyddas och från vad ska de skyddas?
    Jag låter inte min snart 3-åriga titta på aktuellt osv men att sjunga såna här sånger?
    Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tro att detta skulle skada ett barn (som vissa personer i min närhet påstår).

Vad tycker ni??

• Svar på tråden Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)
  • Hidda

JAg sjunger povel ramels gammla om de sex små dvägarna tork och skvark och allt vad de heter..

• RebelRose
    LAV0LINA skrev 2008-10-13 10:04:19 följande:
    Vad förespråkar versionen om sockerbagaren tro?"om du är snäller så kan du få, men rä du stygger så får du två!" ??? Man får alltså dubbelt så mycket godis om man är dum motför om man är snäll..?
    ja,dom ska lära sig att inte var för snälla dom små liven
    Då blir dom bara blåsta.
  • Hidda

*Skrattar så jag gråter lägger tråden i favoriter*

• Hidda
    Bluff och Spark och Tork och Kvark voro sex små dvärgar En var ful och en var gla' och en var dum i huvudet Hej, sa Tork till lille Kvark Känner du igelkotten Pilt, Han som har varit i Paris? Ja, det gjorde Ivar Hör du han lilla runda tass när som han trippar på sitt pass: Tripp och trapp och trypa se hans lilla piga! Tomtefar i skogens brus sitter som ett päron Han har inget eget hus allt i sin stora näsa Söt och blöt är skogens fé Trollen är bjudna hit på té Det lilla trollet; Pass för de! Nu ska mormor bada Väva och spinna natten lång Prinsen är här i fjorton språng Hipp och hopp och häppla Hästen heter Sverker! Stora slottet Drummeldimp ligger bortom fjärran Dit får ingen komma in som ej kan baka struvor Gyllenkrull och Sockertipp Kom, ska vi dansa häxan våt! Vill du mig här, så har du nåt Sov du lilla tryne Kungen är full av stock och sten Skogen är full av lingonben Pär är full av tomtar Hur ska Lillan orka?
  • ACAP

Min man kan så gott som "bara" de såkallade bordellmammans visor och han Björn nåt...kommer inte ihåg nu. Som tur är sållar han bort de värsta men dottern vår har nog fått höra några "barnförbjudna" grejor ibland. Förstås inte fullt ut, men nästan.
    Tur att jag kan alla de andra vissorna då, klassikerna.

• MiIou

Skulle pepparkaksgubben vara rasistisk? Hahaha Folk hör ju vad de vill höra...

• Chomsky

ACAP skrev 2008-10-16 20:33:04 följande:

Min man kan så gott som "bara" de såkallade bordellmammans visor och han Björn nåt...kommer inte ihåg nu. Som tur är sållar han bort de värsta men dottern vår har nog fått höra några "barnförbjudna" grejor ibland. Förstås inte fullt ut, men nästan. Tur att jag kan alla de andra vissorna då, klassikerna.
    Haha, Johnny Bode som barnvisor. Klockrent
  • Lilith74

Jag tror att det finns en fara i att skydda barnen för allt som är det minsta otäckt... Jag sjunger "i ett hus" i originalversionen - haren överlever ju för helv*te!

• ashera

Haha finns ju mycket värre sånger. Som hajvisan där hajarna tar kroppsdel efter kroppsdel på två barn, eller den om Gäddan Gösta som slukar mörten Bertil. Jag sjunger båda två glatt för mina barn

• Lilith74

Jag censurerar visan med krokodilerna som gäspar, jag vill inte att min dotter ska sjunga "gamle niggerdoktor Pillerman" på dagis. Så det har blivit "gamle krokodoktor Pillerman".

Svar på tråden Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)