• Vitvå

Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)

För ett tag sen fick jag mig en uppläxning när jag sjöng
    "I ett hus vid skogens slut" för min dotter.
    Jag sjöng "annars skjuter jägarn mig" för det är den texten jag har lärt mig men fick höra att det var hemskt, grymt, brutalt och elakt att låta min dotter höra något så vidrigt.

Jag fortsatte att sjunga sången som jag lärt mig och de upprörda kommentarerna ebbade ut....för att dyka upp igen.
    Nu när jag sjöng den hemska, otäcka genomonda sången
    "En sockerbagare" *ironi*

Tydligen är jag nu också en hemsk mamma som sjunger "men är du stygger så får du gå".

Men vad tusan är detta?
    Hur mycket ska barnen skyddas och från vad ska de skyddas?
    Jag låter inte min snart 3-åriga titta på aktuellt osv men att sjunga såna här sånger?
    Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tro att detta skulle skada ett barn (som vissa personer i min närhet påstår).

Vad tycker ni??

• Svar på tråden Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)
  • hulahula79

på något dagis mina gått på vill harren "bara värma sig" han är inte jagad...

• Marline

Jag håller med. Nu är det verkligen på väg att gå för långt. Jag tror man gör barnen mer en otjänst om man ska censurera allt.

• Mannehkunda

Nä, det är bara patetistkt...

Har också varit på en förskola där de rättade mig när jag sjöng "annars skjuter jägarn dej", jag småskrattade lite men lät det va.

Jag har sjungit båda sångerna som liten och har varken blivit yxmördare eller psykiskt instabil

• LAV0LINA

Lite konflikt sen då dom märker att ICA's köttförpackningar är prydda med en gris eller ko osv.. Konstigt!

Morbid Mistress skrev 2008-10-13 09:18:19 följande:
    Ja det är hemskt att barnen får lära sig att jägare skjuter djur. Bättre att de får växa upp med tron att kött växer i affärer
  • M C

Det är för patetiskt, jägaren är ju pappa! Här är pappa älgjägaren & kaninjägaren, varför hymla med det? Barnen måste ju veta var maten kommer ifrån!

Vilt är ju gott, varför ljuga om sånt?

• Linda1976

Vad ska folk säga om min dotter då, kan man undra Hon sjunger glatt med i Markoolios inte fullt så barnvänliga texter. Nåja, så länge jag kan hålla henne ifrån Björn Rosenström så får jag vara nöjd

• vampyria2

Håller med TS till hundra prosent. Haha jag kan en jätte bra text till sockerbagaren där han är en massmördare i stället, den sjöng de på mina stora barns dagis och de är helt normala tonårstjejer i dag

• Marline
    bisektris skrev 2008-10-13 09:25:20 följande:
    Jag ser verkligen inget farligt med dessa visor. Jag förutsätter dock att andra, precis som jag, lär sina barn att det är skillnad på saga/visa/film och verklighet.Appropå diskussioner om sånger blev jag dock ganska konfunderad när jag för några dagar sedan hittade min 2-åriga dotter i sin säng, sjungandes "vår tupp är död, vår tupp är död, vår tupp är dööööööd", med ett stort leende på läpparna.Du undrade jag lite smått över vad de får lära sig för sånger på dagis (med glimten i ögat).
    [/citat]

Haha, vår tupp är död sjöng jag som liten. Vi sjöng den då vi gick påskkärringar. Mycket passande låt..
    fairyfloss skrev 2008-10-13 09:25:33 följande:
    [citat]
    Men herregud så fånigt.En sång som dock upprörde mig som liten var "Uti östersjöns mörka djup" när den lilla sillen kämpade och dog under isen . Men den sjunger jag ändå och ändrar lite bara .
    Den låten älskade jag som liten. Men den är ju så sorglig. Jag sjöng alltid "å kom fram till slut" istället för "men kom aldrig fram".
  • Tokfrjant

Jo, klart det skadar barnen. Tänk på oss som fick höra den rätta versionen. Vi är ju jätteskadade!! *ironi* Varför ändra en text på en sång? I Så fall så får man väl strunta i att sjunga de sångerna överhuvudtaget. Hur ligger det till med Ekorren som satt i granen och stukade ben och svans. Eller björnen sover, som jagar barn? Osv.osv.osv.....

• Tokfrjant

Jo, klart det skadar barnen. Tänk på oss som fick höra den rätta versionen. Vi är ju jätteskadade!! *ironi* Varför ändra en text på en sång? I Så fall så får man väl strunta i att sjunga de sångerna överhuvudtaget. Hur ligger det till med Ekorren som satt i granen och stukade ben och svans. Eller björnen sover, som jagar barn? Osv.osv.osv.....

Abrakadabra skrev 2008-10-13 09:23:11 följande:
    Äh, klart att det inte skadar barn att höra såpass milda otäckheter som förekommer i barnvisor. Jag tror snarast att barn vill höra vissa läskigheter (på "sin" nivå!) för att kunna bearbeta sådana tankar och känslor. Dessutom, just när det gäller de exempel du tar upp så tycker väl de flesta barn att man ska vara snäll och inte stygg. Och i "i ett hus vid skogens slut" så blir ju haren insläppt och välkomnad i stugan. *suckar*Jag kan förresten en annan text till "en sockerbagare" som du kan sjunga för tråkmånsarna En män'skomördare här bor i staden.Han mördar män'skor mest hela dagen.Han mördar stora, han mördar små.Han mördar några med kläder på.Och i hans fönster hänger ben och armaroch långa smala och tjocka tarmar.Och är du snäller så kan du fåett slemmigt öga att suga på!
    Hahaha! Tur att den riktiga versionen inte går så ^^
Svar på tråden Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)