• Vitvå

Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)

För ett tag sen fick jag mig en uppläxning när jag sjöng
    "I ett hus vid skogens slut" för min dotter.
    Jag sjöng "annars skjuter jägarn mig" för det är den texten jag har lärt mig men fick höra att det var hemskt, grymt, brutalt och elakt att låta min dotter höra något så vidrigt.

Jag fortsatte att sjunga sången som jag lärt mig och de upprörda kommentarerna ebbade ut....för att dyka upp igen.
    Nu när jag sjöng den hemska, otäcka genomonda sången
    "En sockerbagare" *ironi*

Tydligen är jag nu också en hemsk mamma som sjunger "men är du stygger så får du gå".

Men vad tusan är detta?
    Hur mycket ska barnen skyddas och från vad ska de skyddas?
    Jag låter inte min snart 3-åriga titta på aktuellt osv men att sjunga såna här sånger?
    Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tro att detta skulle skada ett barn (som vissa personer i min närhet påstår).

Vad tycker ni??

• Svar på tråden Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)
  • Mc angel
    bisektris skrev 2008-10-13 09:39:40 följande:
    Mc angel skrev 2008-10-13 09:38:51 följande: Skulle papparkaksgubbar vara rasistiskt?! haha, det var det dummaste jag hört.
    ja men absolut visst är det det.... jag blev helt paff när jag hörde det....helt sjukt asså...
    Väntar på att vår lilla kille Max ska komma i Januari!
  • LAV0LINA

Vad förespråkar versionen om sockerbagaren tro?
    "om du är snäller så kan du få, men rä du stygger så får du två!" ???

Man får alltså dubbelt så mycket godis om man är dum motför om man är snäll..?

RebelRose skrev 2008-10-13 10:00:45 följande:
    Ja eller i"lillan ska sova och vara snäll,annars kan hända att lillan får smäll"Det förespråkar ju barnaga!!Så här sjunger vi"annars kan hända att pappa får smäll" istället
  • bisektris

Mc angel skrev 2008-10-13 10:03:37 följande:

ja men absolut visst är det det.... jag blev helt paff när jag hörde det....helt sjukt asså...
    Jag var og väldigt rasistisk igår känner jag. *Skäms*

Jag valde mellan en vit och en brun tröja, och konstaterade att den vita var avsevärt mycket snyggare än den bruna, så jag la den bruna åt sidan.

• lövet2

Eftersom mina barn inte har gått på dagis, så har jag enväldigt kunna bestämma sångtexterna. Jag kör alltså på med att jägaren skjuter harar och att stygga barn blir utan kakor. Förutom det, så läser jag gamla sagoböcker som inte är PK nuförtiden. Lånade en bok av Lennart Hellsing där de äter negerbollar, och i en annan klipper Pelle Snygg av fingrarna på barn!

• Mc angel
    bisektris skrev 2008-10-13 10:05:19 följande:
    Mc angel skrev 2008-10-13 10:03:37 följande: Jag var og väldigt rasistisk igår känner jag. *Skäms*Jag valde mellan en vit och en brun tröja, och konstaterade att den vita var avsevärt mycket snyggare än den bruna, så jag la den bruna åt sidan.
    hahaha fy skäms på dig.... du kunde lika gärna tatt den bruna!....

nä men seriöst asså vart e vårt sammhålle på väg egentligen.....jag är inte vidare rasistisk men jag tycker att det här är sverige och här ska våra lagar och traditioner vara som dom är....
    Väntar på att vår lilla kille Max ska komma i Januari!
  • Mia3

Läst TS..
    Jag sjunger oxå så... skjuter i " i ett hus i skogens slut" och stygger i sockerbagaren.. det är ju så dom alltid har gått så länge jag levt och vuxit upp! Och så är det ju i verkligheten oxå...eller vem fångar en hare tex??? jag har blivit normal person iallafall!
    jag tycker mkt är överdrivet i dagens läge...

• Boel1

Barnen blir då varken rädda eller ledsna av de här sångerna! När jag har sjungit "Här är polisen..." så tycker min äldsta dotter bara att det är roligt - hon vet att polisen inte tar henne, det har jag ju berättat!
    Det är inte många visor man kan sjunga om man ska börja vara så noga!

• Rauur
    Flickan Gud Glömde skrev 2008-10-13 09:48:31 följande:
    Är det den med lillan satt på pottan och gjorde marmelad? HahaMin son sjunger den melodin hela tiden men vad jag förstått går orginalet - "Jag har en gammal kompis som heter Lucky Luckhan bor i vilda västern där allting går på tok......"

Haha ja det är den.

Den versionen jag har hört är "Lotta satt på pottan och gjorde marmelad, då kom en liten råtta och fråga vad det var. Håll käften lilla råtta det angår inte dig, för det jag har i pottan ska jag inte ge till dig" eller något sånt.

• vampyria2

Vi har en låt som går så här:
    På blomster klädd kulle satt hjallmar och sket och torkade sin rummpa med löv. Men oturn var frame och lövet det sprack fem fingrar i rummpan han stack.
    Kan lova att ungarna älskar den Skrattande

• FinalFantasy
    vampyria2 skrev 2008-10-13 10:28:16 följande:
    Vi har en låt som går så här:På blomster klädd kulle satt hjallmar och sket och torkade sin rummpa med löv. Men oturn var frame och lövet det sprack fem fingrar i rummpan han stack.Kan lova att ungarna älskar den
    Vi är lika pryda Inte!
    Alla har rätt att ha sin egen åsikt och ingen bör påtvingas en annans åsikter
Svar på tråden Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)