• Vitvå

Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)

För ett tag sen fick jag mig en uppläxning när jag sjöng
    "I ett hus vid skogens slut" för min dotter.
    Jag sjöng "annars skjuter jägarn mig" för det är den texten jag har lärt mig men fick höra att det var hemskt, grymt, brutalt och elakt att låta min dotter höra något så vidrigt.

Jag fortsatte att sjunga sången som jag lärt mig och de upprörda kommentarerna ebbade ut....för att dyka upp igen.
    Nu när jag sjöng den hemska, otäcka genomonda sången
    "En sockerbagare" *ironi*

Tydligen är jag nu också en hemsk mamma som sjunger "men är du stygger så får du gå".

Men vad tusan är detta?
    Hur mycket ska barnen skyddas och från vad ska de skyddas?
    Jag låter inte min snart 3-åriga titta på aktuellt osv men att sjunga såna här sånger?
    Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tro att detta skulle skada ett barn (som vissa personer i min närhet påstår).

Vad tycker ni??

• Svar på tråden Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)
  • Bohman
    Lilith74 skrev 2008-10-16 20:38:23 följande:
    Jag tror att det finns en fara i att skydda barnen för allt som är det minsta otäckt... Jag sjunger "i ett hus" i originalversionen - haren överlever ju för helv*te!
    haha...*skrattar*
    håller med dig fullständigt...
    detta är juh löjligt!!
    ♥(¯`°?.¸ ♥Jesper ♥¸.?°´¯) ♥ ♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilma ♥¸.?°´¯)♥
  • DCLXVI

Har inte läst hela tråden men det finns väl nån visa som går typ:

"goddag min fru, jag ser min fru ni lillan har i famnen....  och sen ... ojojoj ojojoj ett sånt besvär man har att smälla och smälla och smälla lillan sin"

Helt sjukt ju, måste kolla upp den bättre.

If you´re 555, I am 666...
  • nean82
    isisisis skrev 2008-10-16 21:07:07 följande:
    Den är suverän,men det är väl Povel som skrivit den också om jag minns rätt
    Japp
  • Headrush
    ashera skrev 2008-10-16 20:54:21 följande:
    Hajsången:Det va en tjej - Do do do do do Det va en grabb - Do do do do do Dom simma ut - Do do do do do Och längre ut - Do do do do do Men då kom…..HAJARNA, HAJARNA, HAJARNA, HAJARNAPappa haj - Do do do do do (gör ett "gap" med armarna)och mamma haj - Do do do do do (gör ett mindre gap)och mormor haj - Do do do do do (gör ett gap men knyt händerna (mormor har inga tänder)och mini haj - Do do do do do (gör ett pyttegap med fingrarna)Dom tog en arm - Do do do do do (vifta med armen)Dom tog en till - Do do do do do (vifta med andra osv...)Dom tog ett ben - Do do do do do Dom tog ett till - Do do do do do Dom tog en kropp - Do do do do do Dom tog en knopp - Do do do do doOch det kom BloooooodGäddan Gösta:Gäddan Gösta är ute på jakthan vill gärna ha mört till middagHan gäspar och låtsas sovaHär kommer mörten Bertilhan simmar och viftar med fenanSen glömmer han bort vad hans mamma har sagtom hungriga gäddor i vassenVi vet väl hur det gåroch Bertil är borta för alltidI fiskarnas rike simmar fiskarnas guddet är säkert en mört som haft tur
    Va är det för melodier till dessa sångerna? Finns de någonstans?
    Det är ingen ordning på allting. Man hittar inte vart enda dugg.
  • ACAP
    DCLXVI skrev 2008-10-16 22:30:53 följande:
    Har inte läst hela tråden men det finns väl nån visa som går typ:"goddag min fru, jag ser min fru ni lillan har i famnen....  och sen ... ojojoj ojojoj ett sånt besvär man har att smälla och smälla och smälla lillan sin"Helt sjukt ju, måste kolla upp den bättre.
    Jodå, den finns med i "nu ska vi sjunga". Sjöng jag mycket när jag var liten. KOmmer dock inte riktigt ihåg vad den heter.
  • ashera
    MrsHeadrush skrev 2008-10-16 23:13:36 följande:
    Va är det för melodier till dessa sångerna? Finns de någonstans?
    "Gäddan Gösta" finns med på en skiva man kan köpa. www.ginza.se/index.aspx

"Hajarna" finns visst på youtube...Du hör melodin på ett ungefär

• Suck och suck

Sanslöst! Var bor du? Folk kommer ju bli knäppa av att vara sådär.

• Headrush
    ashera skrev 2008-10-17 21:15:40 följande:
    "Gäddan Gösta" finns med på en skiva man kan köpa. www.ginza.se/index.aspx"Hajarna" finns visst på youtube...Du hör melodin på ett ungefär

Tack så mycket
    Det är ingen ordning på allting. Man hittar inte vart enda dugg.
  • Suck och suck

Jag sjunger gamla medeltidsballader för min dotter.
    Då jag sjungit "Liten Karin" så vill hon höra den om och om igen, SPECIELLT när hon rullas i spiketunnan.
    Den har hon sjungit på dagis också.

Gissa hur otäcka medeltidsballader kan vara!!

Hon har även ritat av Karin då hon rullas i spiketunnan. (Och även kungen tillsammans med korparna!)

• Suck och suck

Har ni inte sett då det varit artiklar om sådant här? Leta upp på nätet och visa dina bekanta TS. Jag visar en det första jag hittar då jag googlar.

www.mah.se/templates/NewsPage____77995.aspx

Rubrik: "Vi behöver lite skräck och monster"

"Oavsett teknikform har människor alltid velat berätta historier för varandra, och förutom humoristiska sådana ofta historier med inslag av skräck."

– Skräck är en del av det undermedvetna, och rädsla har drivit på vår utveckling som människor. Vi har skapat oss en säkrare värld. Men vi blir inte rädda för så mycket idag, och där kan spelen ge oss en känsloupplevelse. Vi behöver lite skräck och monster, skräck får oss att vakna och bli alerta!

Svar på tråden Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)