• Vitvå

Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)

För ett tag sen fick jag mig en uppläxning när jag sjöng
    "I ett hus vid skogens slut" för min dotter.
    Jag sjöng "annars skjuter jägarn mig" för det är den texten jag har lärt mig men fick höra att det var hemskt, grymt, brutalt och elakt att låta min dotter höra något så vidrigt.

Jag fortsatte att sjunga sången som jag lärt mig och de upprörda kommentarerna ebbade ut....för att dyka upp igen.
    Nu när jag sjöng den hemska, otäcka genomonda sången
    "En sockerbagare" *ironi*

Tydligen är jag nu också en hemsk mamma som sjunger "men är du stygger så får du gå".

Men vad tusan är detta?
    Hur mycket ska barnen skyddas och från vad ska de skyddas?
    Jag låter inte min snart 3-åriga titta på aktuellt osv men att sjunga såna här sånger?
    Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tro att detta skulle skada ett barn (som vissa personer i min närhet påstår).

Vad tycker ni??

• Svar på tråden Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)
  • LAV0LINA

Haha, den sjöng vi med som barn (fast vi sjönj lillan)
    Och så sjöng vi "håll käften lilla råtta, det angår inte dig! Och det jag har i pottan det kastar jag på dig!" eller nått sånt (vi sjönt iaf att vi kastade det i pottan på råttan )

Den stora favoriten på förskolan för nått år sedan var när alla barnen gick omkring och sjöng "hard rock, halleluja!!!" (och önskade denna låt gång på gång på samlingen )

Rauur skrev 2008-10-13 10:18:14 följande:
    Haha ja det är den. Den versionen jag har hört är "Lotta satt på pottan och gjorde marmelad, då kom en liten råtta och fråga vad det var. Håll käften lilla råtta det angår inte dig, för det jag har i pottan ska jag inte ge till dig" eller något sånt.
  • vampyria2
    FinalFantasy skrev 2008-10-13 10:28:51 följande:
    Vi är lika pryda Inte!
    Hehe varför ska man vara det, ungar gillar när man är lite tokig ju
  • ladythewinter
    LAV0LINA skrev 2008-10-13 09:17:08 följande:
    Haha, jag håller med dig TS. Vi var brutala på avdelningen där jag jobbade. Haren jagades av jägarn och sånt (jobbade på förskola för ett par år sedan). På min avdelning sjöng vi om sockerbagaren: "men är du stygger så får du gå". Jag bara gapade då jag jobbade på jourförskolan under den julen då man där sjöng "men är du stygger så får du TVÅ"! WHAT?
    Är inte det att lära barnen att man ska vara stygg för då får man fler kakor..????
  • Åsa Ystad

Ha ha! Jonas Gardell har ju en sån rolig version av "I ett hus vid skogens slut" där den elake tomten lurar in haren och slaktar honom. ..."tomten bara log..."

• LAV0LINA

Ja, jag tycker det också..?
    Barnen från vår avdelning reagerade ju dock med att protestera som tur var "nej, är man stygg får man inga kakor!!"
    Ska verkligen granska förskolornas sångstunder innan jag sätter min unge på dagis! Inte fasen ska h*n få intutat i sig att dumma ungar får mer kakor än snälla..!

ladythewinter skrev 2008-10-13 10:41:37 följande:
    Är inte det att lära barnen att man ska vara stygg för då får man fler kakor..????
  • SpookyKisse

på tal om olämpligt och så.. Har en skiva med barnramsor till min lilla tös. Och höll på att sätta i halsen när dom började snipp,det var tummetott, SNOPP det var SLICKEPOTT osv.. *S* Humm, snopp å slickepott tilsammans i en barnramsa tyckte iallafall jag lät som lite barnförbjudet, he he.. Men det kanske är min hemska fantasi de...

• Merle

Framför allt är det konstigt att det inte är ok att jägaren skjuter haren när majoriteten av alla barn äter kött. Vad signalerar det för konstig dubbelmoral?

Hemma hos oss vill jägaren skjuta haren och är man stygger får man gå. Tror inte ett dugg på att väva in sina barn i bomull under uppväxten.

• IsaW

Jag sjunger självklart de gamla sångerna och läser sagor som Tomtebobarnen och Hattstugan (där får barnen smäll). Eftersom min son aldrig har fått smäll reagerar han inte något särskilt på det här, skulle han fråga så skulle vi självklart prata om det. Men vad skyddar man barnen från genom att ändra sånger och sagor? Att det var okej att slå barn förr är ju ett faktum, tål inte barn den sanningen?

• LickMeUp
    Åsa Ystad skrev 2008-10-13 10:42:19 följande:
    Ha ha! Jonas Gardell har ju en sån rolig version av "I ett hus vid skogens slut" där den elake tomten lurar in haren och slaktar honom. ..."tomten bara log..."
    annars kan man ju lära barnen den roligare bamse sången

"bamse knullar lillskutt i röven....."
    HAHAHA:-d
    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Andaloal

Ja tur att jag inte är en curlingmorsa av värsta grad.
    Här vet barnen att djuren skjuts av en jägare och att endel männsikor är svart bruna gula osv

Naturligt och ärligt är bäst o varar längst.

En vän är en person som kommer när andra försvinner. / Walter Winchell
Svar på tråden Har det inte gått för långt nu? (om barnvisor!)