Inlägg från: Rimfolina |Visa alla inlägg
  • Rimfolina

Augustibebisar 2008

Ang smakisar och sånt så säger de att barn "ska" klara sig på bara bröstmjölk till de är 6 mån men vi började så smått m potatis, sen palsternacka och morötter till Tyra när hon var 4 mån. Jag gjorde storkok (blir inte så stort ändå med smakportioner) och mixade med kokspad och bröstmjölk och frös in i vanliga iskubsformar. Sen la jag dem i olika burkar, då var det jättelätt att variera senare, typ "idag tar vi två potatis och en morot". Sen fortsatte jag länge att göra så, jag gjorde samma sak med köttfärs, fisk och annat. Superlätt att variera maten!

Carina, hjälp vilken stor kille! Vi håller som bäst på att växa ur strl 62 här...

• Rimfolina

Vi renoverar tvättstugan just nu och den har kostat ca 25000 kr hittills i material. Nu saknas bara väv+lim, färg till väggar, tak och golv och ny inredning, typ arbetsbänk, hyllor och sånt, nya lysrörsarmaturer/lampor, ny eldragning, ny rördragning och så ska vi lyxa till det med en kombidusch (m takdusch). Och betala hantverkaren, icke att förglömma. Vi gör budgetrenovering i det stora hela men lyxar i duschhörnan. Vi har satt en glasbetongvägg, kakel och klinker och en glasdörr. Vi har bastun i anslutning till tvättstugan, därav duschen. Och i bastun ska vi också klinkra, dra in en vattenutkastare och sätta lite mysbelysning. Det drar iväg sanslöst mycket när det handlar om våtrum! Sen hoppas vi att vi ska ha råd att renovera badrummet också så småningom, bara med matta och så men med ny toalett, kommod och sånt. Hur gör ni andra som renoverar, lånar ni pengar eller sparar ni och renoverar eftersom? Eller tjänar ni bra?
    Ingen av oss tjänar särskilt mycket så vi renoverar eftersom vi har råd men nu har jag fått lite pengar av min pappa när han sålde lite skog så vi passar på att göra tvättstugan och sen sparar vi ihop det som fattas för att kunna göra badrummet också.

• Rimfolina

Men det är väl ingen som har sagt att det är nåt fel, Carina?! Du gör helt rätt i att vara stolt över din stora kille!

• Rimfolina

Åh vad effektiva ni verkar, Jucea! Vi får inget gjort med två ungar... Det är mest därför vi har tagit in en hantverkare. Men vi har i alla fall gjort underarbete som rivning av gammal matta och innertak och sånt själva. Sen måste vi ju ha in en rörmokare (en kompis pappa som är pensionär hjälper oss) och en elektriker (lillebror).

• Rimfolina

Suss, kan han inte hänga med på julfesten? Ester hänger med överallt än så länge, hon tränar, jobbar och går på fester, begravningar och allt möjligt. Såklart är det bekvämare att slippa ha dem med men när det är kvällstid så äter hon såpass ofta att det är lättast att ha henne med för att slippa känna sig stressad. I söndags gjorde jag egentligen första grejen utan henne sen veckan efter att hon föddes, jag gick på Qigong. Det var jätteskönt, men då var det på förmiddagen och jag visste att jag bara blir borta 1,5 h inkl "restiden".
    Hur gör ni andra som ammar? Är ni hemma mest hela tiden, ger ni ersättning ibland, pumpar ni ur eller tar ni barnet med er?

• Rimfolina

Suss, Amelie har rätt i att det är lättast att vänja barnet med flaska om man har bröstmjölk i den samt om barnet inte är jättehungrigt så att det hinner bli hysteriskt. Lagom hungrig och intresserad funkade bra med vår stora tjej.

• Rimfolina

Ester har tutte (napp) när hon sover men har kommit till den period då hon plockar ut den i sömnen och vaknar och undrar var den är. Rätt jobbigt när hon gör det ofta. Värst när hon håller på att somna. På kvällarna kan ingen annan än jag ha henne, när hon blir trött funkar det inte alls med pappa. Han stressar upp sig så lätt också så jag förstår att han inte kan få henne lugn igen. När jag ammade Tyra rann det väldigt mycket på motsatta bröstet så då samlade jag alltid mjök och frös in. Nu gör det inte det så jag har faktiskt aldrig provat att flaskmata Ester. Hon klarar sig bra på mjölken och är nöjd. För några veckor sen hade hon 3 dagar då hon åt med 40-90 minuters mellanrum, det var en riktig spurt!
    Ester äter ganska ofta på kvällarna med sista gången runt 21 innan hon somnar. Sen äter hon en gång på morgonsidan, vid 4-5 och så sover hon ungefär tills man väcker henne. Vi har haft galna tider den här veckan. Igår sov vi till 9:40, Ester, Tyra och jag. Idag vaknade vi en timme tidigare och jag hoppas nästan på runt 8 imorgon. Vill inte ställa väckarklockan men man får verkligen inget gjort på förmiddagen. Det är ju då vi brukar gå ut.
    Idag har vi tagit en promenad ner till hamnen med Ester i vagn och Tyra på bob (snowracer). Man får passa på innan snön regnar bort igen...

Hoppas att alla har en bra dag!

• Rimfolina

VT, vi håller alla tummar vi har och tänker på er!

Suss, jag förstår om det är en alko-fest... Hade med Ester på en sån en stund men det kändes inte bra så vi åkte hem.
    Nu på lördag ska vi (jag och Ester) på internfest med dansklubben. Det ska bli kul då Ester alltid är med på träningarna också. Då finns det många barnvakter som kan turas om så att alla hinner dansa. Nu har hon ju börjat få lite rutiner också så jag tar nog med vagnen och hoppas att hon kan somna där.

• Rimfolina

jucea, ring facket och ställ en allmän fråga i alla fall, det borde de kunna svara på. Hoppas att allt ordnar sig! Du verkar vara en sån som inte ger sig i första taget!

MissH: Jag tycker att du gör rätt som testar med ersättning om du inte får sova mer än 3 timmar i taget. Jag skulle ha blivit galen för länge sen... Huvudsaken är inte att du helammar utan att ni båda mår helbra!

• Rimfolina

KaOl, vi har inte börjat med några smakisar ännu, har ingen brådska. Tyra blev förstoppad av typ allt hon åt när hon var liten så jag har ingen brådska... Hon säger nog till när hon vill smaka!

Svar på tråden Augustibebisar 2008