• myskatt

Kan man få för mycket ek?

Det säger min man att man inte kan få! Själv tvekar jag lite.

Vi ska byta luckor i vårt kök. Har kollat på en modell i klarlackad ek. Grejen är den att vi även ska byta garderobsluckor/sätta in en till garderob i arbetsrummet som ligger mitt emot köket, där vill vi ha en annan modell men fortfarande i klarlackad ek. Till det kommer att vi i vardagsrummet har bokhyllor, soffbord, farfarsklocka, tv-möbel och ett väggskåp i samma material. Som tur är kommer det bli björk på garderboerna i sovrummet .

Så, kan det bli för mycket?

Modellen till köket finns att få i målad mdf också. Men vilken färg vi ska ha då kommer ta år att komma överens om. Vitt är nämligen uteslutet, blir lite för sterilt.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Svar på tråden Kan man få för mycket ek?
  • SVejsan

Ja det kan bli för mycket... Och inte minst hela hemmet blir otrendigt samtidigt...

• Legolina

Har ni bestämt er att ni vill ha trä så ska ni absolut satsa på att ha det enhetligt. Jag försöker knyta ihop de olika rummen genao att ha samma träslag på möblerna.

Vi ska ha mörkbrun/svart bets på möblerna i kök, vardagsrum och sovrum. Medans vi har antikbetsat trä i hall och badrum. Sen varierar vi med tapeter, väggfärg och textilier.

Så mitt svar är nej - det kan inte bli för mycket ek. Bara ni varierar inredningen mellan rummen på annat sätt

• fruis

Ja, om allt i hemmet är i ek kan det bli lite tradigt. Variera med valnöt t.ex.

• ingasara

Personligen tycker jag att ek börjar bli lite uttjatat. Det har liksom varit "inne" så länge att det känns "ute". Jag skulle inte väla ek just därför.

• myskatt

En _ska_ jag ha i arbetsrummet så det blir köket som blir något annat i så fall. Det vi har i vardagsrummet är nog redan otrendigt, inga släta luckor och raka linjer.

Vad ska man ha för färg då, om det inte ska vara vitt?

• Legolina
    myskatt skrev 2008-10-16 13:04:41 följande:
    En _ska_ jag ha i arbetsrummet så det blir köket som blir något annat i så fall. Det vi har i vardagsrummet är nog redan otrendigt, inga släta luckor och raka linjer.Vad ska man ha för färg då, om det inte ska vara vitt?
    Satsa på björkluckor i köket!
  • myskatt

Björk hade jag både i min första lgh och den vi lgh jag och min man köpte tillsammans. Skulle vilja förnya mig lite .

Svar på tråden Kan man få för mycket ek?