• myskatt

Kan man få för mycket ek?

Det säger min man att man inte kan få! Själv tvekar jag lite.

Vi ska byta luckor i vårt kök. Har kollat på en modell i klarlackad ek. Grejen är den att vi även ska byta garderobsluckor/sätta in en till garderob i arbetsrummet som ligger mitt emot köket, där vill vi ha en annan modell men fortfarande i klarlackad ek. Till det kommer att vi i vardagsrummet har bokhyllor, soffbord, farfarsklocka, tv-möbel och ett väggskåp i samma material. Som tur är kommer det bli björk på garderboerna i sovrummet .

Så, kan det bli för mycket?

Modellen till köket finns att få i målad mdf också. Men vilken färg vi ska ha då kommer ta år att komma överens om. Vitt är nämligen uteslutet, blir lite för sterilt.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Svar på tråden Kan man få för mycket ek?
  • myskatt

Så här ser det ut nu...

Så här blev de två kök jag tidgare renoverat/gjort luckbyte i, första hade blått och vitt kakel när det va klart. Som sagt, jag vill nog inte ha björk igen

Min första lägenhet

Lägenhet vi köpte tillsammans

• principisessan

ja, det kan bli för mycket ek.. speciellt då ek är väldigt uttjatat och varende trämöbel i folks hem i flera år varit i just ek.. så jag skulel satsa på nåt annat träslag. MEN vill ni ha ek så ska ni ju såklart ha det.

• Kamikazee

Vitlaserade luckor så att ådringen lyser igenom, vaniljgula eller kanske mörka träluckor?
    Jag tror att ekmönstrat lever på övertid, andra träslag som valnöt och ask håller redan på att ta över.
    Är det gedigna furuluckor ni har nu? I så fall skulle jag lämna in dem på lasering - nu gillar jag vitt så det är den färgen jag skulle ta, men annars är det snyggt med blålaserat kanske med en ton åt det grå hållet.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • myskatt
    Kamikazee skrev 2008-10-16 14:42:59 följande:
    Vitlaserade luckor så att ådringen lyser igenom, vaniljgula eller kanske mörka träluckor?Jag tror att ekmönstrat lever på övertid, andra träslag som valnöt och ask håller redan på att ta över. Är det gedigna furuluckor ni har nu? I så fall skulle jag lämna in dem på lasering - nu gillar jag vitt så det är den färgen jag skulle ta, men annars är det snyggt med blålaserat kanske med en ton åt det grå hållet.
    Gedigna och gedigna, Ikea är det .
    m u m i n skrev 2008-10-16 14:36:29 följande:
    ja, det kan bli för mycket ek.. speciellt då ek är väldigt uttjatat och varende trämöbel i folks hem i flera år varit i just ek.. så jag skulel satsa på nåt annat träslag. MEN vill ni ha ek så ska ni ju såklart ha det.
    I köket spelar det ingen roll och efterom vi inte ska göra om allt (skulle behöva riva ut allt och göra om planlösning, kakel, tapet, golv etc) kanske vi skulle satsa på nått målat.

Eller kanske ask...Jisses va svårt det var denna gång då! För tre år sedan va jag helt insnöad på björk men nu har jag inte ens en favorit!
  • red rose 06

jag e så trött på ek... de e såå ut tjatat! som furu e de i mina ögon. i så fall e valnöt snuggast

• mimmi 1

Man ska försöka att inte blanda olika träslag, det blir inte så bra. ett enhetligt hem blir stilrenast, och snyggast.
    olika träslag tar liksom ut varandra. är det i olika rum, och man inte ser dem tillsammans, är det ju en annan sak, men personligen skulle jag ändå välja samma.

Ek är ett fint träslag, och absolut inte att jämföra med furun.. att furu var populärt på 80-talet, vet vi ju, men furun förändras med tiden på ett sätt som inte ek gör. och jag tror det är därför man blev så spyless på furun.. att den blev så mörk, och alla kvistar blev nästan svarta, och dessutom ett tråkigt träslag, eftersom det är mjukt, och ömtåligt för stötar...

Eken förändras den med, men den blir bara en anings blekare...
    Passar till de flesta inredningsfärger, och står sej
    Så jag tycker inte att det blir för mycket med ek överallt.
    tvärtom, jättefint!!

• myskatt

Min man hävdar att ek aldrig blir omodernt, dock blir formen på själva luckan omodern.

Tror vi har kommit fram till en målad lucka i mdf med nån sorts spegel. Lite mer "lantligt" men ändå inte gammalt. Någonstans mellan vitt och creme.

• Fille Fjonkan

Jag har lite svårt för kök helt i trä. Det blir på tok för mycket trä för min smak. Men jag kan samtidigt tycka att luckor i trä är snyggt, i lagom dos. Kompromissen vi har kommit fram till är att ha en sorts lucka på bänkskåpen och en annan på väggskåpen. För oss lutar det åt björk på väggskåpen och mörkgrå målade luckor på bänkskåpen. Alla luckor i samma utförande i övrigt, dvs släta och med likadana handtag. Alternativet hade varit ett kök helt i mörkgrått, men det tror jag skulle kännas för mörkt. Jag tror det kommer bli snyggt

Kanske något liknande skulle kunna passa er?

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Chomsky

Själv är jag inte jätteförtjust i helträade kök.
    Men gillar man känslan av finsk bastu, så varför inte

• mimmi 1

finsk bastu? TS frågade om Ek, inte gran eller furu...
    Ekluckor i köket är ju fint ju man har ju ett passande kakel och sen kanske klinkergolv... var ligger känslan av bastu??

Svar på tråden Kan man få för mycket ek?