• myskatt

Kan man få för mycket ek?

Det säger min man att man inte kan få! Själv tvekar jag lite.

Vi ska byta luckor i vårt kök. Har kollat på en modell i klarlackad ek. Grejen är den att vi även ska byta garderobsluckor/sätta in en till garderob i arbetsrummet som ligger mitt emot köket, där vill vi ha en annan modell men fortfarande i klarlackad ek. Till det kommer att vi i vardagsrummet har bokhyllor, soffbord, farfarsklocka, tv-möbel och ett väggskåp i samma material. Som tur är kommer det bli björk på garderboerna i sovrummet .

Så, kan det bli för mycket?

Modellen till köket finns att få i målad mdf också. Men vilken färg vi ska ha då kommer ta år att komma överens om. Vitt är nämligen uteslutet, blir lite för sterilt.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Svar på tråden Kan man få för mycket ek?
  • Chomsky

mimmi 1 skrev 2008-10-16 20:55:26 följande:

finsk bastu? TS frågade om Ek, inte gran eller furu...Ekluckor i köket är ju fint ju man har ju ett passande kakel och sen kanske klinkergolv... var ligger känslan av bastu??
    Har aldrig försökt mig på att bygga bastu (eller något annat heller för den delen), så du har säkert rätt
  • Lerkorg

mimmi 1 skrev 2008-10-16 20:16:12 följande:

Man ska försöka att inte blanda olika träslag, det blir inte så bra. ett enhetligt hem blir stilrenast, och snyggast.olika träslag tar liksom ut varandra. är det i olika rum, och man inte ser dem tillsammans, är det ju en annan sak, men personligen skulle jag ändå välja samma.Ek är ett fint träslag, och absolut inte att jämföra med furun.. att furu var populärt på 80-talet, vet vi ju, men furun förändras med tiden på ett sätt som inte ek gör. och jag tror det är därför man blev så spyless på furun.. att den blev så mörk, och alla kvistar blev nästan svarta, och dessutom ett tråkigt träslag, eftersom det är mjukt, och ömtåligt för stötar...Eken förändras den med, men den blir bara en anings blekare...Passar till de flesta inredningsfärger, och står sej Så jag tycker inte att det blir för mycket med ek överallt.tvärtom, jättefint!!
    Ek bleknar inte, ek gulnar.
  • Susanne905

När vi först skulle skissa på köket i vårt hus var vi inne på ekluckor och ekgolv, men efter att ha sett det i ett hem i verkligheten så ... inte en chans! Man kan helt klart få för mycket ek, vi valde vanliga vita/cremefärgade luckor, valnötsbänksskiva, rostfria vitvaror och ekparkett. Vi kommer visserligen att ha ekmatsalsbord, men det blir inte för mycket då kan kan piffa upp med ljuslyktor/dukar/blommor om man känner för det. Skulle däremot aldrig köpa även vitrinskåp/bokhylla i ek till samma rum, anser att det blir för mycket.

Valnöt är snyggt, men jag vill inte ha för mycket av varken ek eller valnöt, då det blir för träigt på något sätt. Så länge man gillar det själv och finner en bra balans mellan möblemanget och allt annat i hemmet så är det bara att köpa det man faller för.

• Wizz

Lantligt men modernt, har ni kollat IKEAS Lidingö, Ståt eller Duvbo? Jag har Duvbo-kök, varmgrå härlig färg som passar fint till ek.

• JennieA

Varför inte vitt, det är ju jättefräscht?

Satsa på vita skåp och luckor och byt ut bänkskivorna till ek istället, då får ni iallafall lite ek men inte för mycket. Och om ni tycker det blir mycket vitt så måla väggarna i nån varm/mörkare färg?

• Luckiest
    Svar på #25
    Ja precis, antingen kan man ha detaljerna (bänkskiva, täckskivor, matbord m.m.) i ek och resten vitt. Eller så kan man t.e.x. ha överskåpen vita och bänkskåp i ek eller tvärtom.
    Men det beror på vad ni har för matbord också. Har ni det i ek skulle jag aldrig välja ett ekkök också, då skulle jag välja ett vitt matbord isof.
  • ellam71

Ja! Det kan bli för mycket ek..... din man säger att det inte kan bli omodernt..... sorry men det är det redan... =)

Jag skulle satsa på högblank vit... sååååå snyggt!!!

Det som inte dödar härdar...
  • myskatt

Vi ska som sagt inte gör om något annat i köket förutom luckorna, även om det skulle behövas rivas ut alltihop.

JennieA skrev 2008-10-20 13:34:15 följande:
    Varför inte vitt, det är ju jättefräscht? Satsa på vita skåp och luckor och byt ut bänkskivorna till ek istället, då får ni iallafall lite ek men inte för mycket. Och om ni tycker det blir mycket vitt så måla väggarna i nån varm/mörkare färg?
    Kanske det, men blir också skitigt rätt fort .
    Luckiest skrev 2008-10-20 13:41:31 följande:
    Svar på #25Ja precis, antingen kan man ha detaljerna (bänkskiva, täckskivor, matbord m.m.) i ek och resten vitt. Eller så kan man t.e.x. ha överskåpen vita och bänkskåp i ek eller tvärtom. Men det beror på vad ni har för matbord också. Har ni det i ek skulle jag aldrig välja ett ekkök också, då skulle jag välja ett vitt matbord isof.
    Köksbordet är furu och kommer så förbli tills den dagen vi river ut hela köket. Tar vi då ek blir det ett målat bort och tvärt om. Fast när vi river ut allt kommer det inte bli målat igen, utan någon form av trä.
    ellam71 skrev 2008-10-20 13:48:28 följande:
    Ja! Det kan bli för mycket ek..... din man säger att det inte kan bli omodernt..... sorry men det är det redan... =)Jag skulle satsa på högblank vit... sååååå snyggt!!!
    Ek har sålts mycket av de senaste 20 åren, bara formen på luckan och ytbehandlingen som ändrats. Högblankt däremot är ett Stockholmsfenomen som inte kommer in i mitt hem . Kanske i badrummet men inte köket.

Vi har enats om en lucka i mdf målad i bruten vitt. Lagom lantlig känsla som passar vårt hus så länge.

Har ett slutdatum på 29/11 då ska det va klart . Satt och kollade på beslag igår och valt handtag till kök, arbetsrum och sovrum. Lägger ut efterbilder då.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Shortygirl

Det är en smaksak tycker jag. :)

• kaosmaskinen

MItt kök är helt i ek. Luckor, bänkskiva, passbitar, you name it. *kräks* Jag tycker det är skitfult rent ut sagt.

Svar på tråden Kan man få för mycket ek?