• myskatt

Kan man få för mycket ek?

Det säger min man att man inte kan få! Själv tvekar jag lite.

Vi ska byta luckor i vårt kök. Har kollat på en modell i klarlackad ek. Grejen är den att vi även ska byta garderobsluckor/sätta in en till garderob i arbetsrummet som ligger mitt emot köket, där vill vi ha en annan modell men fortfarande i klarlackad ek. Till det kommer att vi i vardagsrummet har bokhyllor, soffbord, farfarsklocka, tv-möbel och ett väggskåp i samma material. Som tur är kommer det bli björk på garderboerna i sovrummet .

Så, kan det bli för mycket?

Modellen till köket finns att få i målad mdf också. Men vilken färg vi ska ha då kommer ta år att komma överens om. Vitt är nämligen uteslutet, blir lite för sterilt.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Svar på tråden Kan man få för mycket ek?
  • myskatt
    kaosmaskinen skrev 2008-10-20 21:31:17 följande:
    MItt kök är helt i ek. Luckor, bänkskiva, passbitar, you name it. *kräks* Jag tycker det är skitfult rent ut sagt.
    Ja bänkskivan behöver ju inte vara samma.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • kaosmaskinen

inget ska vara ek. Få ekkök har stil. De allra flesta ser ut som hämtade från närmsta ikea-katalog, totalt fantasilösa.

• Kamikazee

Jag skulle nog aldrig satsa på något som är supermodernt och inne, som typ högblanka luckor och i en udda färg typ svart, rött, grönt osv - än mindre skulle jag köpa vitvaror alla Ikeas färgade serie. Jag kan köpa vitvaror i vitt, rostfritt och i vissa fall även svart. (Typ en svart spis med tillhörande svart kåpa). Grejen är att alla dessa inne-inredningar kommer vara ute om fem år, och vem vill göra om sitt kök vart femte år?
    Vi ska göra om köket nästa år och då blir det klassiska luckor med spegel i bruten vit. Det verkar som att det är den typen av luckor som håller från säsong till säsong. Sedan kan man ju alltid byta handtag för att få lite förändring.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Anghammarad

Det enda i Ek jag skulle köpa idag är golv. Ekparkett (eller furuplank om det är ett äldre hus) är i princip aldrig riktigt ute medan många av de andra träslagen har sina modefaser. Valnöt eller svartlaserade golv må kännas kul idag men jag är tämligen säker på att det redan om ett par år kommer att kännas lite passé.

Möbler i ek däremot är så trött att man knappt kan stå upprätt när man tänker på det.

• Anghammarad

På bilderna tycker jag det ser ut som ett relativt modernt kök så en billig och bra lösning skulle vara precis som någon rekommenderade, nämligen att lacka om de luckor ni redan har.

• queenpepsi

Ja, man ha för mycket ek!
    Jag har en kompis som har ett helt nytt kök. Fräck spis, espressomaskin och annan häftigt, men köksluckorna är av ek, och dessutom ganska bastanta. Vill minnas att diskbänk och andra ytor ox är ek. Jag gillar inte alls deras kök, alldeles för mörkt och oinspirerande.
    Min mamma har en kompis som oxå har helt nytt kök - och det är som att vandra in i himmelriket. Det är stort och ljust. De har både moderna vitvaror och vedeldad spis. Gammaldags skåpsluckor i vitt (några av dem vitrin), men inte sprutlakerade, utan målare har målat dem på plats för att ge dem en mer levande yta. Golvet är gjort av breda plankor (nåt ljust, kommer inte ihåg vilket träslag). En hel vägg är av glas, vätter mot skogen... ljuvligt.
    Jag skulle aldrig välja träfärgade köksluckor, det blir alldeles för unket för min smak.

• Beckasin

Det är ju snyggt att ha enhetligt

• Södertösen

Ja, det kan definitivt bli för mycket ek. Om jag fick välja skulle jag kasta ut all ek hemma hos oss. :)

• skåne tjej
    ellam71 skrev 2008-10-20 13:48:28 följande:
    Ja! Det kan bli för mycket ek..... din man säger att det inte kan bli omodernt..... sorry men det är det redan... =)Jag skulle satsa på högblank vit... sååååå snyggt!!!
    ek är tidlöst medan högblanka kök har en relativt kort livslängd vad gäller trender.
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Joonas

Helt klart kan det bli för mycket ek enligt min smak. Som en inredningsdetalj är det snyggt tycker jag, vi har själv valt att ha ekluckor i vårt kök, men sedan är inget annat i ek i köket.
    IMGP5067.JPG

Många säger att eken numera är omodern, det ska man ju inte bry sig om, man gör sitt kök så att man trivs själv i det.

Svar på tråden Kan man få för mycket ek?