• myskatt

Kan man få för mycket ek?

Det säger min man att man inte kan få! Själv tvekar jag lite.

Vi ska byta luckor i vårt kök. Har kollat på en modell i klarlackad ek. Grejen är den att vi även ska byta garderobsluckor/sätta in en till garderob i arbetsrummet som ligger mitt emot köket, där vill vi ha en annan modell men fortfarande i klarlackad ek. Till det kommer att vi i vardagsrummet har bokhyllor, soffbord, farfarsklocka, tv-möbel och ett väggskåp i samma material. Som tur är kommer det bli björk på garderboerna i sovrummet .

Så, kan det bli för mycket?

Modellen till köket finns att få i målad mdf också. Men vilken färg vi ska ha då kommer ta år att komma överens om. Vitt är nämligen uteslutet, blir lite för sterilt.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Svar på tråden Kan man få för mycket ek?
  • myskatt

Luckorna är klara och levereras efter helgen . Får lägga ut bilder när de sitter uppe.

• hally

Ek kan ju se ut på så många olika sätt också. Jag är hemskt less all ek vad gäller möbler, många hem är ju ek ek och åter ek just nu Själva har vi nyss flyttat till hus och äger nog inte en enda möbel i ek.

Vi ska också göra om köket och först var vi båda inne på släta vita högblanka luckor, men inte längre. Det kommer bli för sterilt för stilen i detta hus.
    Just köksluckor tycker jag ändå är fina i ek, egentligen gillar jag alla träslag - det finns ju så många sätt att använda dem. Ek-luckor i köket kan se ut på många olika sätt. Just nu ska det ju vara slätt, men eken har väl länge länge varit modern i kök, bara i olika fomer och nyanser.

Själv tycker jag mej se att valnöten nu tar över efter eken...undras vad som kommer sen. Trist att det ska vara så insnöat på ett enda material åt gången. Blir ju inget roligt! Vi blandar och mixar men har det ändå stilrent.

• turkos

ALLT blir omodernt tillslut, även högblankt tror jag! Välj det som du tycker är fint just nu!

• tinkerbell

välj det du tycker om,,modernt eller omedernt,,du ska leva med det och du ska tycka det e fint,,skit i alla andras åsiketer och kör på magkänslan,,det kan aldrig bli för mycket av det man tycker om,jag har valt att ha alla mina möbler i ek,sen att man väljer inredningsdetaljer efter egen smak och sätter din egen prägel på möblerna........

• eli1

Jag kan bli lite trött på allt tjat om vad som är modernt och inte. Det finns ju många olika stilar som är "moderna". Vad är det som säger att ek inte är modernt längre? Tycker knappast att bara vitt är "modernt" bara för att så många väljer det(i kök). Sen kanske jag tycker att det kan bli för mycket ek, men det betyder ju inte att det är "omodernt".

• Butterscotch

Det kan definitivt bli för mycket ek. Det känns lite ute också, förmodligen för att det blivit alldeles för vanligt.

Men hey, gillar ni ek ska ni köra på ek. Jag hade blandat med målade möbler, INTE med andra träslag. Det blir för mycket.

• myskatt

Jag gillar inte ek, min man gör det däremot .

Det blev målade mdf i alla fall. Bara socklar och takanslutningar kvar sen är det ljust och fint i vårt kök.

• Rigmor Mortis

Låt mig göra om frågan i trådstarten lite: Kan man få för mycket furu? Svar: ja, absolut. Om några år kommer vi se på ek som vi ser på furu idag, sanna mina ord

Svar på tråden Kan man få för mycket ek?