• Anonym

    Åkte fast för rattfylla 35300:- böter!!!!!

    Min sambo var på firmafest förra tisdagen och drack en MASSA sprit. På morgonen försov han sig när han skulle lämna barnen på dagis (barnen sov oxå och jag var på jobbet).
    Så, han tog bilen för vår äldsta skulle på utflykt (jättedumt, det vet han också, så snälla inga kommentarer om detta!)
    100 m ifrån dagis blev han stoppad i en rutinkontroll och blåste 0,41 mg per lite utandad luft.
    I dag kom bötern 35300:-!!! Hur sjutton ska vi kunna betala det????
    Visst räknar de ut bötern på årsinkomsten? Min sambo har bilförmån 4500:- på lönen varje månad och det är ju inte pengar han får ut. Tror ni man kan få bötern ändrad då om man ringer till RPS?
    Jag är helt chockad & vet inte hur vi ska klara detta. HAn blir antagligen av med körkortet i 10 mån oxå.
    Grejen är den att han blev varslad förra månaden och slutar sitt jobb i morgon.
    Vet inte vad han ska söka för jobb nu när han inte kommer ha körkort på så länge.... (Han har alltid jobbat som säljare och då måste man ju ha körkort)

    Snälla är det någon som är insatt i detta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-23 18:39
    Är det någon som vet hur man räknar ut bötern?

  • Svar på tråden Åkte fast för rattfylla 35300:- böter!!!!!
  • Anonym (ge dej!)

    inlägg 196,199 (me)

    vad har hänt dej?

    har du åkt dit för nåt i samband med alkoholen? eller hur har du annars tvingats till blodprov för att få ta körkort?

  • Hannibunny80
    tinna skrev 2008-10-23 18:57:58 följande:
    Fast om man läser lite till så...Cykling efter alkoholförtäring omfattas i stället av 3:e kapitlet, 1:a paragrafen i trafikförordningen (1998:1276): "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt." Cykel räknas som ett fordon i lagens meningI trafikförordningens 14:e kapitel, 15:e paragrafen åläggs polisen att hindra alltför berusade cyklister från att fortsätta färden: "En polisman skall hindra fortsatt färd som sker i strid mot denna förordning eller mot någon föreskrift som har meddelats med stöd av förordningen, om den fortsatta färden medför påtaglig fara för trafiksäkerheten eller någon annan väsentlig olägenhet."Är man inte så berusad att cyklandet är en fara för trafiksäkerheten är det i princip tillåtet att cykla efter alkoholförtäring, så länge man kan göra det på ett betryggande sätt. Detta får bedömas från fall till fall, och om en olycka skulle inträffa är definitivt berusningen en kraftigt försvårande omständighet i skuldfrågan.
    Det är alldeles riktigt det du skriver. Men man kan inte blir dömd för brottet rattfylleri genom att cykla full. Inte samma stränga lagstiftning med påföljd osv. Men givetvis ska polis hindra färd om de skulle se någon vingla runt på cykel. Kanske blir en LOB (Lagen om omhändertagande av berusade personer) Personen utgör ju faktiskt en fara för sig själv och andra genom att framföra cykeln i berusat tillstånd.
  • Anonym (MM)

    Jag känner för dej TS du försökte få stöd i denna tråd och du får bara påhopp av alla, det var ju inte du som körde och du menar ju bara att din familj blir drabbade av böterna lr hur?
    Jag hoppas att ni lyckas lösa detta på någe sätt, det var ju typiskt att din sambo blev av med jobbet oxå i samma veva

  • Anonym (me)

    Anonym (ge dej!) skrev 2008-10-23 19:08:24 följande:


    inlägg 196,199 (me)vad har hänt dej?har du åkt dit för nåt i samband med alkoholen? eller hur har du annars tvingats till blodprov för att få ta körkort?
    Jag drack för mkt under en period i livet, la in mig själv på en beroendeavd och blev därmed nykter! levt nykter nu i 2 år, men måste ändå dras med blodproverna:/ Anledningen till att jag tvingades till allt detta var att jag var ärlig då jag ansökte om tillstånd för o få köra!! jag sa att jag varit inlagd, och då blev det tyvärr så här! dte handlar inte om år av alkolism, det handlar om månader med för mkt öl i veckorna!
  • Anonym (NN)

    Antalet dagsböter skall bestämmas till lägst 30 och högst 150 eller 200 vid flerfaldig brottslighet. Lägsta dagsbotsbeloppet är, sedan en höjning år 2006, 50 kronor och högsta möjliga är 1000 kronor. En dagsbot är tänkt att motsvara en dags nettoinkomst, rent praktiskt beräknas beloppet som en tusendel av den dömdes årsinkomst (efter att vissa avdrag gjorts).

  • Anonym (ok)

    Ja det har säkert sagt tusen ggr i tråden..men jag KAN inte låta bli (har ej läst tråden, bara ts)...varför i himmelsens frid ringde han inte TAXI????

    förstår att det är jättejobbogt för dig, men tycker itne ett dugg synd om honom..men naturligtvis tråkigt att det drababr oskyldiga dig o barnen), dock skönt att han inte dödade barnen el nån främling när han var iväg..

    jag kan inte begripa hur man kan få för sig en så korkad grej, jag kan bara inte förstå...

    men jag hoppas naturligtvis att det i slutänden löser sig på bästa sätt för er alla, inget blir bättre av att man skriker "skyll dig själv" osv, gjort e gjort...tur de tinte slutade värre...

  • Anonym (NN)

    Petitess: RPS = Rikspolsstyrelsen, förkortas INTE RPS Styrelsen (S = styrelsen.....


    Anonym skrev 2008-10-23 19:06:45 följande:
    Fiona M:Min sambo ska RPS styrelsen imorgon och se vilket basbelopp och vad mer de baserat bötern på. Det är väl bara vänta och se...Är det någon som vet hur lång tid man har på sig att betala?Står nämligen inget på inbetalningsavin...
  • Hjege

    Det du borde vara mest chockad över är att ditt barn åkte bil med en rattonykter person, hur mycket är ditt barns liv värt?
    Hur kunde du lämna till en person som skulle dricka sprit på en firmafest att köra ditt barn påföljande morgon?

    Var glad att påföljden bara blev 35300:- och inte en begravning.


    Anonym skrev 2008-10-23 16:12:23 följande:
    Min sambo var på firmafest förra tisdagen och drack en MASSA sprit. På morgonen försov han sig när han skulle lämna barnen på dagis (barnen sov oxå och jag var på jobbet).Så, han tog bilen för vår äldsta skulle på utflykt (jättedumt, det vet han också, så snälla inga kommentarer om detta!)100 m ifrån dagis blev han stoppad i en rutinkontroll och blåste 0,41 mg per lite utandad luft.I dag kom bötern 35300:-!!! Hur sjutton ska vi kunna betala det????Visst räknar de ut bötern på årsinkomsten? Min sambo har bilförmån 4500:- på lönen varje månad och det är ju inte pengar han får ut. Tror ni man kan få bötern ändrad då om man ringer till RPS?Jag är helt chockad & vet inte hur vi ska klara detta. HAn blir antagligen av med körkortet i 10 mån oxå.Grejen är den att han blev varslad förra månaden och slutar sitt jobb i morgon.Vet inte vad han ska söka för jobb nu när han inte kommer ha körkort på så länge.... (Han har alltid jobbat som säljare och då måste man ju ha körkort)Snälla är det någon som är insatt i detta?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-23 18:39Är det någon som vet hur man räknar ut bötern?
  • Anonym

    Anonym (NN):

    Du förstod vad jag menade heller hur??!!

  • Anonym

    Hade en kompis som körde på fyllan.
    Hon fick fängelse som omvandlades till fotboja i 4månader. (Kan ha varit längre ev.6mån)
    Dessutom böter och indraget körkort.
    Utöver det så var hon tvungen att gå i terapi för alkoholister....detta trots att det var enda gången hon kört onykter och detta efter en fest.

    Jag tycker det var helt rätt, och ett minimistraff. Kör man onykter så kan man vara tacksam om man kommer undan med bara att bli upptäckt av polisen. Risken att skada eller döda en annan människa hade varit ett betydligt värre straff.

    Hade det varit min man som kört med mina barn i bilen onykter så hade jag lämnat honom direkt och han hade aldrig fått träffa barnen oövervakat igen.

Svar på tråden Åkte fast för rattfylla 35300:- böter!!!!!