prolaktin-tråden
Detta är tråden för alla oss som lider av för höga prolaktinvärden och därför inte blir gravida!
Detta är tråden för alla oss som lider av för höga prolaktinvärden och därför inte blir gravida!
Jag har också haft högt prolaktin, vilket kom av en hypofystumör (benignt mikroadenom). Jag blev medicinerad med både Norprolac, Pravidel och Dostinex. Av Pravidel åt jag också 4 om dagen av och mådde urkonstigt och prolaktinet åkte jojo hela tiden, jättesvårt att ställa in! Av Norprolacen minns jag bara att jag också mådde tjyvis av, åt bara en kort tid. När jag fick Dostinex var det som att komma till himlen! Inga biverkningar, jag åt en tablett i veckan (medicinen har ju en boostereffekt) och höll prolaktinet på en jämn och låg nivå. Rekommenderas!
Blev dock omdiagnostiserad från mikroadenom på hypofysen till att ha PCO, vilket ger likartade symptom. För PCO har både kost och medicin stor påverkan för att få igång ägglossning och sänka prolaktinet, GI-kost eller ännu striktare kolhydratreducerad kost rekommenderas. Men PCO är kanske inget ni tror att ni har..?
Nå, hoppas ni hittar en bra medicin och får må bra!
Det var en intressant sjukdomshistoria du berättade Xanni, det är alltid spännande att höra om andra!
Jag har varit på flera undersökningar om man tycker ju att läkarna/gyn borde upptäcka PCO om man har det?
Vad är det i kosten som gör att det påverkar PCO? Äter du någon speciell kost?
Jaha, nu ringde min läkare och sa att jag ska börja äta Norprolac...
Hej alla jag har precis börjat att äta norprolac för
Vill bli mamma 2009: Hur hög dos ska du äta av Norprolac? Jag håller tummarna för att du slipper biverkningar! Jag åt en tablett Norprolac om dagen men fick ändå rejäla känningar.
Xanni: Vilken tur att din läkare ändå hittade "felet" bakom ditt höga prolaktinvärde, det går framåt i forskningen om kvinnosjukdomar och det är bra. Men ändå så känns det som om läkarna i dag inte vet så där jättemycket om högt prolaktin?
Pezz: Hör högt prolaktinvärde har du och har du haft det länge?
Josefin L skrev 2008-11-05 19:33:48 följande:
Pezz, våra värden mäts i samma skala och jag låg länge runt 200. 50 är ganska lågt, då värden upp till 30 räknas som normala.
Hur går det för er alla?
hej,
jag har haft 3 mf och fått gå på utredning. När de tog prover så blav prolaktinvärdet ca 790, sen fick jag åka in och ta om provet med en halvtimmes vila först, då blev värdena ca 560, har nu tagit om en prolaktinkurva, men inte fått svar ännu på de värdena.
Hur upptäckte de prolaktinvärdet hos er? Var det också i samband med utredning? Hur länge har ni tagit medicin? Har någon lyckats bli gravid nån gång, innan/efter medicinering? Vad jag förstår på det jag läst gör högt prolaktinvärde att man inte kan bli gravid..man jag blev ju det, 3 ggr. Kan prolaktin verkligen vara orsaken till mina mf eller ska jag trycka på läkaren att de kollar upp fler saker?
Phuh...svårt det här...