prolaktin-tråden
Detta är tråden för alla oss som lider av för höga prolaktinvärden och därför inte blir gravida!
Detta är tråden för alla oss som lider av för höga prolaktinvärden och därför inte blir gravida!
när jag åt pravidel så åt jag tre om dagen men problemet vara att det var som om jag var knarkad hela tiden (saker trailade liksom, en kastad tennisboll fick liksom en "svans" om ni förstår hur jag menar)
borde nog verkligen kolla upp mina värden.
Smurfen melwins mamma: vad låg dina värden på när du blev gravid?
God morgon!
Mina värden låg nog runt 24 när jag blev gravid....har för mig att det va det sista budet innan jag plussa...
Hur ofta kollar ni era värden? Nu när jag inte är gravid så kollar jag nog var 4-5 månad eller nåt sånt men under graviditeten så va det var 3 vecka.
KRAM
Det finns ju två olika skalor att mäta prolaktinnivåer i. Min läkare mäter i den gamla skalan och då ska ett normalt värde ligga runt 350 nånting, jag har legat över 1000 och ligger nu efter två år på 725.
Det här med att saker går i slowmotion känner jag igen. De senaste två åren tycker jag att jag har svårt att hänga med och jag kan inte tänka klart! Man känner sig nästan lite koko! Plus att jag har svårt att koncentrera mig. Är det nått ni andra känner igen?
Jag kollar mitt värde med några månaders mellanrum.
åh mina läkare glömmer hela tiden bort att kalla mig (var tidigare i uppsala) så jag kollar väl varannat år eller så..kollade väldigt ofta i början (har för mig att jag lämnade blodprov minst en gång i veckan i ett par månader. Sen så har jag väl gjort magnetröntgen varannat /var tredje år... jagar rätt på min läkare via e-mail när jag behöver nya recept.
jag går efter gamla skalan (låga nummer)..ska nog masa mig dit snart så att jag vet hur nära jag ligger.
Även om man inte skall tro att man bara kan planera barn och bli gravid på beställning känns det ändå som om jag redan nu vill jobba ner värdena så att de iallafall inte är det som är problemet när vi väl bestämmer oss för att börja försöka (vilket förhoppningsvis är om något år..)
Josefin: "Kul" att du känner igen trailandet..ibland har jag trott att det är jag som blivit tokig. Jag vet inte om jag blir mer koko, ( kommer kanske inte ihåg hur smart jag borde varit utan sjukdomen haha) men det känns ju som rimligt. Säger man inte att gravida har en tendens att bli lite "virriga", det borde ju isåfall bero på hormoner och det har ju vi en störning av.
Är det någon av er som får störra bröst när ni har mens? jag varierar fortfarande mellan liten b och stor c beroende av vart jag är i cykeln...många som ger min misstänksamma blickar när jag har stora (som om de tror att jag använder värsta superbH;:n haha...
Hej Tjejer. Behöver verkligen er hjälp. Vi är på försök nr 4 och jag hade ägglossning för ca 10 dagar sedan. Mina bröst började att ömma i förgår och till min stora förvåning så upptäckte jag mjölk/vit vädska när jag tryckte på tuttarna som kom ut. Först trodde jag att det var en gravsymtom, med det känns ju konstigt när jag har Bim den 28 Jan. Inte tusan kan det gå så snabbt.
Jag har alltid regelbunnen mens/ Äglossning. Kan jag också ha för högt prolaktinvärlden? Hur testar man sig? Sååå tacksma för svar!!
Hej Zimbasson!
Ta kontakt med KK eller liknande dom kan ta prover osv och ge dig remiss vidare, gjorde dom iaf för mig! Kan ju alltid ringa och säga symtom mm så kanske dom kan hjälpa dig direkt. Höga värden kan ju visa sig genom att man får mjölk i brösten!
Lycka till!
Kram
Det ska jag göra, tack och kram tillbaka!
Halloj!
Får ja också vara med här??
Jag äter Dostinex (1tab/v.)
Har ätit sen Juli 2008.
Har bara hört att prolaktinv ärdena är för höga..
Men aldrig hört hur höga..
Har även varit på magnetröntgen.
Men allt var okej med hypofysen.
Så ja skulle fortsätta med dostinex som vanligt
och bli kallad till gyn i apri någon gång..
Då har det gått ett halvår efter röntgen.
Jag har en son som är 10 år.
då var det inga som helst problem att bli gravid.
Jag har ingen aning om hur länge jag haft förhöjda värden..
kram Ullis
Hej på er allihop!
Jag har haft ett prolaktinvärde på över 1000 som nu är nere på normalnivå,ca 300 tack vare homeopatmedicin. Jag valde att testa den här mer narurliga, biverkningsfria medicinen innan läkemedel och det är jag glad för.
Kanske inget man direkt tänker på , att en homeopat kan hjälpa till med sånt här, men nu tänker jag att jag i alla fall kan tipsa om att testa alternativ medicin, i alla fall om ingen annan medicin verkar hjälpa.
Läkarna på Kvinnokliniken är helt förstummad hur jag lyckats få ner värdet så snabbt - UTAN DERAS MEDICIN...!! Nästan så de ville veta vad h.medicinen innehöll, haha
Ett litet tips bara! Kram Kram
hej hopp alla glada!
Så skönt...va min läkare idag och mina värden va bra! JAg var tvungen att fråga han flera gånger om jag hade hört rätt. Hoppas det ordnar sig förr er andra me!
Är det någon som vet hur länge man borde ligga på "normalvärde" innan man blir gravid....är ju inte aktuellt i nuläget men är ändå nyfiken!
KRAM