• vill bli mamma 2009

prolaktin-tråden

Detta är tråden för alla oss som lider av för höga prolaktinvärden och därför inte blir gravida!

• Svar på tråden prolaktin-tråden
  • Tussiluskan

Jag blev kallad dit och fick beskedet via samtal med min läkare. Medicinen fick jag samma dag, det var bara att köra igång.

HeaR skrev 2009-01-29 11:21:46 följande:
    Hej! Intressant att läsa även din berättelse Tussiluskan. Hur lång tid tog det från beskedet tills du fick medicinen?
  • HeaR

oj, uttryckte mig lite otydligt ser jag. Jag menanade hur lång tid det tog från att du fick veta att du hade förhöjda prolaktinvärden tills du fick komma på MR och sen medicinen... Men medicinen fick du alltså bara nån vecka efter röntgen?

• Liten men naggande

Kastar mig efter en veckas semester rakt in i tråden igen. Välkommen HeaR.

Jag förstår själv att de känns läskigt med förhöjda prolaktinvärden, särskilt när ord som tumörer kommer upp. (kan ju skrämma slag på den bästa). Förhöjda värden behöver inte bero på en tumör utan kan ha andra orsaker. Från det att jag fick mina första symptom tills det att jag varit på MRT tog det någon månad (men då vet jag att de stressade fram mig då det var oroliga för att tumören var väldigt stor eftersom jag hade mycket mjölk i brösten och var 17...)

MRT är ingen trevlig upplevelse men man vänjer sig, känns som att ligga och sova på en motorbåt.

Jag har medicinerat i snart 10 år (till och från) har inte klarat medicinen så bra så under ett par party-år när jag var yngre skippade jag dem helt i perioder (eftersom barnlängtan inte fanns där)

Efter att ha haft sjukdomen så länge och då jag är en person som hela tiden letar fakta känner jag mig som ett amatör-proffs så fråga gärna på om du undrar något.

HeaR skrev 2009-01-29 16:13:02 följande:
    oj, uttryckte mig lite otydligt ser jag. Jag menanade hur lång tid det tog från att du fick veta att du hade förhöjda prolaktinvärden tills du fick komma på MR och sen medicinen... Men medicinen fick du alltså bara nån vecka efter röntgen?
  • Liten men naggande

välkommen till tråden. "Kul" med någon annan som äter Dostinex. Har du "orginalet" eller den medicin som de försöker byta ut dostinex med för att den är billigare (på apoteket). Jag provade den billigare men även fast det inte skulle vara några problem så tyckte jag att biverkningarna blev starkare så jag har tjatat till mig att få äta orginalet nu...

Mamma Ullis77 skrev 2009-01-24 10:30:21 följande:

Halloj!Får ja också vara med här??Jag äter Dostinex (1tab/v.)Har ätit sen Juli 2008.Har bara hört att prolaktinv ärdena är för höga..Men aldrig hört hur höga..Har även varit på magnetröntgen.Men allt var okej med hypofysen.Så ja skulle fortsätta med dostinex som vanligt och bli kallad till gyn i apri någon gång..Då har det gått ett halvår efter röntgen.Jag har en son som är 10 år.då var det inga som helst problem att bli gravid.Jag har ingen aning om hur länge jag haft förhöjda värden..kram Ullis
  • Liten men naggande

jag håller med om att det på sätt och vis var skönt när de hittade tymörerna (eller i mitt fall en tumör). Då vet man ju vad det beror på iallafall. sen så är det ju lagom roligt att tänka sig att man har en tumör i hjärnan men det är nog mest för att man associerar det till cancer och inte, som i våra fall, en godartad utväxt. Min läkare har mumlat något om att det även kan vara en cysta..blev inte riktigt klok på skillnaden men men den sitter där den sitter.

Tussiluskan skrev 2009-01-29 08:55:34 följande:
    Hej, vad roligt att hitta en tråd där man kan läsa om andra som har liknande problem som jag.Jag fick mitt första barn för snart tre år sedan, och sedan dess kändes det som om att kroppen inte kom tillbaka liksom. Jag hade väldiga problem att sluta amma och hade mjölk kvar i brösten i åratal efter jag slutat amma. Min mens kom inte som den skulle, jag som annars alltid haft regelbunden mens hade det bara typ tre gånger på ett år.Jag kontaktade min Kvinnoklinik, och tog prover. Strax därpå blev jag kallad tillbaka och hon berättade att jag hade förhöjda värden av hormonet prolaktin, det är det hormonet som gör att kroppen är inställt på att amma. Normalt när man ammar så har man inte ägglossning och kan inte bli gravid.För att ta reda på orsaken till detta fick jag göra en magnetröntgen. Den var jätteläskig, tyckte jag, fick nästan panik därinne och lukten av kontrastvätskan var vidrig. Efter bara någon vecka fick jag i alla fall beskedet att de hittat två små tumörer på hypofysen. Jag var ganska glad och lättad över att de hittat felet, jag vet att dessa små tumörer kan vara svåra att hitta och många inte får rätt hjälp därför.Jag fick förklarat för mig att dessa tumörer var helt ofarliga och att de skulle försvinna med medicinering. I ungefär en månad nu så har jag ätit Pravidel, som är som ett kroppseget hormon som heter dopamin. Pravidel ska krympa tumörerna såväl som återställa rätt hormonbalans i kroppen. Det gäller att ställa in rätt dos, så jag ska till vårdcentralen med jämna mellanrum för att kolla prolaktinvärdet i blodet.Jag fick börja med en halv pravidel om dagen i en vecka, och sedan trappa upp under ett par veckor till två pravidel om dagen, en på morgonen och en på kvällen. Jag mår inte särskilt bra av medicinen, lider av muntorrhet, huvudvärk, illamående och minskad aptit såväl som en vag olustkänsla jag inte kan sätta fingret på.Min läkare sa att alla hon behandlat för tumören hade blivit bra med hjälp av medicinen. Läste på nätet att av alla som krymt sin tumör med hjälp av pravidel eller liknande och sedan slutat med medicinen så förblev 1/3 friska, 1/3 växte tumören långsamt tillbaka, 1/3 kom tumören tillbaka snabbt. Skönt att veta att medicinen hjälper i princip alla, och att man har en på tre chanser att slippa ta den helt i framtiden.
  • Mamma Ullis77
    Liten men naggande skrev 2009-01-29 21:58:07 följande:
    jag håller med om att det på sätt och vis var skönt när de hittade tymörerna (eller i mitt fall en tumör). Då vet man ju vad det beror på iallafall. sen så är det ju lagom roligt att tänka sig att man har en tumör i hjärnan men det är nog mest för att man associerar det till cancer och inte, som i våra fall, en godartad utväxt. Min läkare har mumlat något om att det även kan vara en cysta..blev inte riktigt klok på skillnaden men men den sitter där den sitter.
    Liten men naggande skrev 2009-01-29 21:55:27 följande:
    välkommen till tråden. "Kul" med någon annan som äter Dostinex. Har du "orginalet" eller den medicin som de försöker byta ut dostinex med för att den är billigare (på apoteket). Jag provade den billigare men även fast det inte skulle vara några problem så tyckte jag att biverkningarna blev starkare så jag har tjatat till mig att få äta orginalet nu... Mamma Ullis77 skrev 2009-01-24 10:30:21 följande:
    Jag har ätit orginalet fram till för ett par veckor sen.... Då fick ja den andra..Minns inte riktigt vad den hette... Men iaf den billigare varianten på apoteket...
    Kanske är därför jag är både tröttare och blir ledsen så lätt..
    Faan... Ja blir tokig på det här snart...
    Jag har aldrig varit den som gråit lätt elle så.. Men sen ja började me medicinen så tycker ja att ja gråter för allt.. ha ha ha.... Usch hur man är...
    Vad har du för biverkningar av dostinex???
    Kan man begära att få orginalet istället??
  • Josefin L

Vad konstigt att det skiljer på Dostinex och den billigare varianten? Det ska ju egentligen vara exakt samma innehåll, bara olika tillverkare. Men om ni verkligen känner av andra biverkningar så tala om det och kräv att få Dostinex istället!

Ni får själva välja om ni vill ha oringalet eller ej, men väljer ni orignalet som är dyrare så får ni själva betala mellanskillnaden. Det fick i alla fall jag göra! Och det blev ju några hundralappar extra varja gång! Och för mig som åt 4 Dostinex per vecka blev det GANSKA dyrt för...

Hoppas ni får ordning på allt!

• Ellabel

Hej Tjejer!

Här är en till som knaprar Pravidel/Parlodel. Känns "kul"(eller hur jag nu ska uttrycka mig ) att jag hittat någon/några som man kan utbyta lite erfarenhet med. Jag har fått konstaterat att jag har en cycta på hypofysen som påverkar prolaktin och progesteron nivån i min kropp. Så sen September08 har jag tagit medicinen och nu har ialla fall min prolaktin nivå kommit ner på rätt nivå, men fortfarande har jag förhöjt progesteronvärde som gör att jag inte ägglossar trots att jag har en regelbunden mens.

Nu när nästa mens kommer ska jag även börja med pergotime. Är det någon utav er som gör det ? Läste att det var några av er som fått biverkningar av medicinen men när tar ni den? jag fick på apoteket information om att jag skulle ta en halv tablett perlodel på kvällen i samband med maten och jag har inte kännt av någon biverkning, tack och lov.

• HeaR

Hej tjejer!

Vad kul att vi är många som skriver här! Eller ja, det är ju inte kul med höga prolaktinnivåer, men det är skönt att prata med någon som vet och förstår.

Jag undrar om man måste sluta med medicinen ett tag innan man får bli gravid eller om man kan försöka hela tiden man äter medicinen. Nån som vet?

Svar på tråden prolaktin-tråden