prolaktin-tråden
Detta är tråden för alla oss som lider av för höga prolaktinvärden och därför inte blir gravida!
Detta är tråden för alla oss som lider av för höga prolaktinvärden och därför inte blir gravida!
JAg fick sluta med pravidel när jag blev gravid....
Okej, men man behöver inte sluta INNAN?
Jag har suttit och knåpat ihop några frågor som jag ska ställa till gyn på måndag morgon:
- Vad innebär det med för höga prolaktin värden?
- Vad med prolaktinet är det som gör att jag inte kan bli gravid?
- Hur högt var prolaktinet?
- Hur länge dröjer det innan jag får komma till endokrinologiska?
- Hur länge dröjer det innan jag får komma på datortomografi?
- Hur länge dröjer det innan jag får svar från dessa undersökningar?
Är det ytterligare nåt jag borde fråga om?
Man slutar äta medicinen NÄR man har blivit gravid, inte innan. Medicinen behövs ju för att man ska kunna bli gravid. Men planerar man att bli gravid ska man hellre äta Pravidel än Dostinex enligt min läkare, någon som har hört detsamma?
Josefin L
min läkare har pratat om att det finns 2 olika tabletter man kan äta för prolaktin, själv har jag pravidel så jag antar att Dostinex är den andra. Pravidel är inte lika långverkande som Dostinex, pravidel sitter endast i ca 8 timmar och är därför bättre om man planerar att bli gravid, enligt min läkare.
JAg kommer faktiskt inte ihåg riktigt hur lång tid det tog från det att jag fått reda på att jag hade förhöjda värden tills dess att jag fick komma på röntgen, men det var nog ca 2månader eller något...det beror säkert jättemycket på vilket landsting man tillhör och hur långa köerna är just där.
Jag har på eget bevåg dragit ner på min dos från 1 tablett på morgonen och 1 tablett på kvällen till en halv varje gång. Jag var nämligen på anställningsintervju idag, och jag ville vara alert och pigg. Har verkligen mått ganska dåligt av pravidelen, speciellt huvudvärken har varit besvärlig.
Kanske borde öka dosen igen nu, annars kanske man aldrig blir bra. Blri man föresten bra, eller hur länge är det meningen att man ska äta medicinen? Säg inte resten av livet, då hoppar jag ut genom fönstret! *huga*
En bra fråga det där hur länge man ska äta dom....Min första läkare sa att man inte behöver äta prvidel för alltid men sen har jag en kompis som fick svaret att det kommer hon alltid att få äta....
Någon som fått klarhet i detta??
KRAM
Hur länge man får äta medicin beror på vilken diagnos man har fått och hur kroppen reagerar på medicinen. Vissa får äta medicin resten av livet för att kunna hålla prolaktinet på en normal nivå och vissa får ner prolaktinet på en normal nivå och kan sedan sluta då prolaktinet fortsätter ligga normalt. Så det är väldigt olika!
Men tussiluskan, jag kan trösta dig med att biverkningarna försvinner mer och mer ju längre tiden går!
Hur länge har du ätit Pravidel?
ja, jag ringde min läkare redan efter två tabletter med utbytet och det var inga problem med att få orginalet. Det ÄR tärande med tabletterna, jag vill inte överdriva men oj så mkt det ändå påverkar livet.
kommer inte ihåg hur jag kände mig på fake-sorten men jag kände direkt att något inte stämde..hatar att de ska hålla på och experimentera med oss så mkt, känner mig som en labb-råtta ibland (särskilt eftersom ofta läkarstudenter frågar om de får vara med på mina besök för att lära sig..känner mig som ett försöksdjur då, dock frivilligt men ändå)
Mamma Ullis77 skrev 2009-01-30 06:49:53 följande:
finns en sort till om heter norprolac (tas en gång om dagen) jag har provat alla men var konstant drogad på pravidel. Tror att pravidel rekommenderas mest vid graviditet för att den har funnits så länge och de därför finns bevis på att det inte är skadligt för fostret. Dostinex är ju hyfsat "ny" så där finns inte tillräckligt med studier. Ska dock kolla upp det där med Dostinex en gång till så tack för tipset.
smurfen melwins mamma skrev 2009-01-30 17:59:25 följande:
jag har ätit i tio år....tror nog att jag fortsätter livet ut men man vet aldrig.. har dock nästan helt vant mig vid mina tabletter nu (dostinex) och känner inte så mkt mer än lite nästäppa eller enstaka huvudvärk om jag slarvat med att ta den någon gång. Hur sjukt de än låter så vänjer man sig. Ibörjan när jag åt medicinen hade jag en dag i veckan när jag inte "kunde röra mig", iallafall på ett givet klockslag när nivån enligt mig läkare var som högst...låg då i fosterställning och bad om att bara få försvinna. När jag åt pravidel åt jag 3 om dagen, har en ganska stor tumör och är väldigt liten så jag misstänker att den dosen och vanliga doser är för starka för mig.
Om du är nyfiken jag köpte Dostinex här utan recept och det fungerade bra se.healthylifetimerx.com/product/dostinex.html&tr=8027