• vill bli mamma 2009

prolaktin-tråden

Detta är tråden för alla oss som lider av för höga prolaktinvärden och därför inte blir gravida!

• Svar på tråden prolaktin-tråden
  • Josefin L

Problemet med högt prolaktinvärde är just att det skapar barnlöshet eftersom det för vissa är jättesvårt att få ner värdet till normal nivå och på så sätt få igång kroppen. Har själv haft ett för högt värde i flera år utan att kunna få ner det med medicin.

• Liten men naggande

Hej,
    Ansluter mig till denna tråd o måste säga att det känns skönt med "prolaktin-vänner" (eller hur nu någon beskrev det så fint tidigare i tråden).

Jag har haft för höga prolaktin-värden sen jag var 16-17 år gammal. Upptäckte det lite jobbigt nog när jag gick från a-kupa till mjölkfylld d-kupa på bara ett par månader... lagom kul för en tonåring. Jag har ätit pravidel som gjorde mig jättesjuk och kämpade sen 5-7 år med att få min kropp att acceptera tabletterna (har ätit alla sorter som finns men de har gjort mig så sjuka) har nu äntligen landat på Dostinex som jag tar en gång i veckan. (ser mig som en självutnämnd expert på min sjukdom då jag gång på gång på gång stött på inkompetenta läkare som inte förstår eller kan något). Hade värden över 1000 när det var som mest men låg senast jag kollade runt 40 om jag inte minns fel. (tre år sen)

Är det någon av er "på tråden" som går till en bra läkare i stockholm som ni kan rekommendera? jag börjar som sagt var känna mig redo för att försöka få till ett plus men det var så länge sen jag träffade en läkare (då jag konstant faller mellan stolarna ´) har nu flyttat till stockholm.

blir verkligen orolig över det ni andra skriver om ökad risk för missfall..blev lite lugnare av klorinnans inlägg bara.

• Liten men naggande

ALLA: Hittade igår en artikel som faktiskt fick mig att gråta av lycka! Det är en studie som har gjorts (i sverige vad jag förstår) där de kommer fram till att det inte finns något som tyder på ökade risker/komplikationer under graviditet eller ökad barnlöshet hos dom med förhöjda prolaktin-värde jämtemot "vanliga" kvinnor. Det enda studien visade var att kvinnor med prolaktinom/ökad prolaktin får barn senare(vilket ju kan bero på att de tar ett tag att upptäcka/få bukt med sjukdomen +färre barn/kvinna i genomsnitt. (min tolkning av artikeln, är ju inte läkare)

klipper inte slutsatsen här för egen tolkning:

"Conclusions We found no evidence of increased risk of pregnancy complications or adverse pregnancy outcomes in women with treated hyperprolactinaemia. However, the patients were older at their first pregnancy and had a reduced overall parity."

jag blev iallafall så glad att jag grät när jag läste artikeln.

vill ni läsa själva googla på :

10. Berinder K, Hulting AL, Granath F, Linden Hirschberg A, Akre O. Parity, pregnancy and neonatal outcomes in women treated for hyperprolactinemia as compared with a control group. Clin Endocrinol (Oxf) 67(3):393-7, 2007.

(på engelska)

• Melnics mamma

Hej liten men naggande....
    För någon/några månader sen stod det om en läkare i tidningen Hemmets Journal tror jag det va....har tyvärr inte kvar tidningen, men det kanske går att söka efter det. Ska kolla.

KRAM

• Josefin L

liten men naggande: Tack för tipset om artikeln! Det låter ju som goda nyheter!!
    Bara man får bukt på det här prolaktinvärdet nån gång...suck.
    Hur lång tid tog det för dig från att du fick reda på att du hade högt prolaktin tills dess att det låg normalt? Jag tycker att det verkar vara en djungel!! Det har gått två år för mig och det har bara sjunkit från 1000 nånting till 750. Så det går SEGT!

• Liten men naggande

åh vore supersnällt, även om du inte skulle hitta den så uppskattar jag verkligen att du letar!

smurfen melwins mamma skrev 2009-01-19 09:40:00 följande:

Hej liten men naggande....För någon/några månader sen stod det om en läkare i tidningen Hemmets Journal tror jag det va....har tyvärr inte kvar tidningen, men det kanske går att söka efter det. Ska kolla.KRAM
  • Liten men naggande

jag tror att det så länge jag äter tabletterna som jag ska så ligger mina värden runt 40 (tror att vi kan prata om olika mätvärden)..har för mig att normal värde skall vara 16-24 så jag vet inte om jag någonsin varit nere på låg nivå. har ju som sagt var "vuxit upp med sjukdomen" och fram till nu inte haft en tanke om graviditet. Problemet är ju att man blir så sjuk av tabletterna annars tror jag att de säger att man kan öka dosen mer och mer.. lättare sagt än gjort.

Jag äter som sagt var dostinex (1 tabl i veckan), det var länge sen jag tog prover men har sedan 2-3 år sen mensen tillbaka iallafall (var utan den ett par år men det berodde på att jag inte tog medecinen alls under några härliga partyår...) tog väl 1-2 månader att få tillbaka den när jag väl gett mig fan på att vänja mig vid tabletterna.

jag blir yr och sjukt mager av tabletterna, illamående och de första åren fick jag en huvudvärk som innebar att man låg en hel dag och led...nu är det bra dock och jag märker bara lite nästäppa, minskad hunger och illamående då och då...

vilken behandling får du?

Josefin L skrev 2009-01-19 13:36:17 följande:

liten men naggande: Tack för tipset om artikeln! Det låter ju som goda nyheter!!Bara man får bukt på det här prolaktinvärdet nån gång...suck.Hur lång tid tog det för dig från att du fick reda på att du hade högt prolaktin tills dess att det låg normalt? Jag tycker att det verkar vara en djungel!! Det har gått två år för mig och det har bara sjunkit från 1000 nånting till 750. Så det går SEGT!
  • Liten men naggande

nu anslöt jag efter dig men tycker att du är extra välkommen till tråden eftersom du ju personifierar hoppet då du har barn!!

smurfen melwins mamma skrev 2009-01-09 13:33:34 följande:

hoppas jag får va me och skriva trots att jag fått barn.... :)
  • Josefin L

Liten men naggande: Oj, det låter som om du har fått gräsliga biverkningar! Jag har provat Norproloac (hjälpte inte), 4 tabletter Dostinex per vecka (sänkte från 1000-725) och nu har jag precis bytt till Pravidel. Jag känner bara av lite nästäppa och huvudvärk, men jag tar oxå bara 1 tablett Pravidel om dagen. Efter en månad med Pravidel ligger mitt värde fortfarande på 725 så jag hoppas att jag får höja dosen.

• Melnics mamma

Jag äter återigen 1 tablett pravidel om dagen och och ska till läkaren på måndag och se hur mina värden är nu efter ca 2 månader me tab. Sist jag åt pravidel så gick jag ner till 24 som minst tror jag, börja strax över 100 och det tog ca 7 månader. Undrar om alla läkare mäter efter samma då min läkare sa att mina värden va alldeles för höga....

KRAM

Svar på tråden prolaktin-tråden