• vill bli mamma 2009

prolaktin-tråden

Detta är tråden för alla oss som lider av för höga prolaktinvärden och därför inte blir gravida!

• Svar på tråden prolaktin-tråden
  • Josefin L

Mitt höga prolaktin (runt 1000) upptäcktes oxå i samband med utredning. Jag har ätit medicin i två år men värdet är fortfarande inte normalt. Jag har aldrig blivit gravid.

Jag har inte läst så mycket om missfall och prolaktin tyvärr, men kanske kan det ha samband?

Jag håller med, det är svårt det här!

• sushikatten

hej på er!
    Mitt prolaktin är 540 ungefär och jag har fått medicinering för detta.

Majka. Och precis som du upptäcktes den höga nivån i samband med utredning. jag har också haft 3 missfall. Just nu äter jag parlodel och det gör att jag är illamående och blodet rusar.ja det är svårt att förklara. ska kolla upp skillnaden mellan tabletterna. Mitt värde var inte så högt med jag rek pröva för säkerhetsskull.

• majka79

Nu har jag fått svar från senaste prolaktinkurve-tagningen.

Första värdet 1300, 4:e 444 och det sista efter 2h vila belv 352. Normalt alltså, men fortfarande kanske lite högt. Men hur ofta ligger man o vilar hela dagarna? Min läkare finns inte med på schemat förrän efter jul. De skickade mina provsvar till en annan läkare. Undrar vad som händer härnäst..om jag blir kallad till samtal med läkaren eller fler utredningar????

Josefin L, antagligen spelar det stor roll då prolaktin tydligen alltid ingår i mf-utredningen. Har du testat olika mediciner? Har ingen av de hjälp? Finns det ingen annan hjälp de kan ge dig?

• Josefin L

Majka79, så prolaktin har oxå med MF att göra? Ja tänk vad detta dumma hormon kan ställa till det!
    Jag har testat alla tre mediciner som används och ingen har hjälpt tyvärr. Och ingen verkar veta vad det beror på. Känns väldigt hopplöst!

• pezz

Jag har ätit norprolac i snart en månad och nu har jag fått tillbaka min mens :) (18 mån efter sonen föddes) så den verkar funka på mig men jag hade inte lika höga värden som ni verkar ha

• Historia

Ni som äter Norprolac eller Dostinex har ni gjort någon speciell hjärtutredning innan ni började äta den medicinen?

Jag har ett konstaterat microadenom på hypofysen och äter Pravidel. Allt fungerar bra, prolaktin värdet håller sig lågt och fint. Men jag har mycket huvudvärk som jag funderar om det kan vara en bivekning av medicinen. Min läkare har sagt att det finns en annan medicin att prova (jag minns inte om det var Norprolac eller Dostinex) Jag fick känslan att min läkare inte var så förtjust i tanken på att byta medicin och säger att jag måste göra en hjärtutredning innan jag får byta. Det känns lite oroväckande och krångligt men om pravidelen är orsaken till huvudvärken vill jag nog gärna byta medicin eftersom jag kommer att måsta äta den i många år. Det här med hjärtat låter inte så roligt, har ni andra hört något om det?

• vill bli mamma 2009

Jag har ätit Norprolac i 2 veckor. Ingen hjärtutredning.

Hittills mår jag bättre än med Pravidel, som jag åt 8 månader. Fick så mycket huvudvärk.

Har tumör, som vägrar krympa trots att värdena går ner.

• klorinnan

HEJ alla prolaktinvänner, vill kalla er för det då vi är en få skara med denna sjukdom.
    Fick min diagnos för ca 2,5 mån men hade då gått med prolaktinom i minst 2 år, men läkarna då var så inkompetenta att de inte gjorde en ordentlig utredning på mig förrän jag själv började ana oråd. NU äter jag Norprolac och har vissa biverkningar, trötthet, men det blir bättre hela tiden, nästäppa samt lite förstoppning, men som jag sa till läkaren så känns det överkomligt då det viktigaste är att tumören krymper. Ska nu snart på min första återkoll och hoppas då få se att mina värden gått ner. Hade sist 102.
    En grej som jag vill ta upp är detta med barnlöshet och prolaktinom. I början fick jag panik av att läsa att det fanns så många som hade svårt att bli gravida samt att det blev missfall för många. Men när jag väl fick träffa en gynekolog, mkt duktigt sådan öppnade hon ögonen för mig på ett helt nytt sätt. Hon sa att det inte finns någon statistisk bevis på samband mellan prolaktinom och missfall el barnlöshet, däremot så kan vi kvinnor naturligtvis inte bli gravida sålänge våra prolaktinvärden är för höga, men som hon sa, en gravid kvinna blir ju heller inte gravid och "lätt" förklarat tror ju våra kroppar att vi är gravida- därav mjölkproduktionen i brösten( galatorré).
    Så min gynekolog sa att jag inte alls ska oroa mig för fortsatt infertilitet utan helt fokusera mig på att bli frisk och när väl värderna är normala så återstår det att se om min kropp fungerar normalt samt att min sambohar fungerande " soldater"! Så för alla er som är oroliga, som jag var, kan jag säga att man inte ska tro att vi med prolaktinom inte kan bli gravida eller att eventuella missfall har nåt med vår sjukdom att göra.
    För er dock som har fått missfall så beklagar jag av djupet av mitt hjärta men det är inte säkert att det har med prolaktionomen att göra.

Vi hörs!

• Melnics mamma

Hej tjejer!
    Jag har oxå höga prolaktinvärden och äter pravidel, dock bara 1 tablett om dagen. Jag fick min diagnos för ca 2 år sedan. Jag åt pravidel i ca 7-8 månader innan jag blev gravid med vår son. Efter att ha hållt upp me pravidel under graviditeten har jag nu böjat igen för ca 1 månad sedan. Så visst går det att bli gravid trots för höga värden (efter behandling givetivis)

KRAMAR

• Melnics mamma

hoppas jag får va me och skriva trots att jag fått barn.... :)

Svar på tråden prolaktin-tråden