• Jennass

Bolån UTAN handpenning!?

Ja? Kan man bli beviljad bolån UTAN att ha den där magiska handpenningen? Vilka banker kan bevilja det isf? Jättesött om nån ville svara! :)

• Svar på tråden Bolån UTAN handpenning!?
  • Bonanza

Swedbank gör det. De lånar även ut till lagfart och pantkostnader. Men rekommenderar det inte.

• suzzit

Har man ett hus så måste man ha en buffert. Har man inte handpenning till huset idag så hur skall man ha råd att bygga upp en buffert när man väl står där med huset? Många tror att det blir billigare att bo i hus för man ser bara den fasta utgiften varje månad,den till banken. Men det tillkommer mycket annat som kostar på ett hus.

Om man inte har två fasta inkomster så tror jag att det blir svårt med ett hus lån utan kontantinsats. Även om en tjänar bra så står man ju där om den enda personen skulle bli av med sitt jobb.

• Labrat
    suzzit skrev 2008-11-12 11:32:15 följande:
    Har man ett hus så måste man ha en buffert. Har man inte handpenning till huset idag så hur skall man ha råd att bygga upp en buffert när man väl står där med huset? Många tror att det blir billigare att bo i hus för man ser bara den fasta utgiften varje månad,den till banken. Men det tillkommer mycket annat som kostar på ett hus. Om man inte har två fasta inkomster så tror jag att det blir svårt med ett hus lån utan kontantinsats. Även om en tjänar bra så står man ju där om den enda personen skulle bli av med sitt jobb.
    Men man kan ju faktiskt ha en buffert utan att ha till handpenningen.. 10%av köpesumman kan bli rätt mkt pengar..blir så trött på alla som idiotförklarar alla som vill låna 100%.. det betyder ju inte att man inte kan räkna o ha koll på sin ekonomi...
  • Bonanza
    suzzit skrev 2008-11-12 11:32:15 följande:
    Har man ett hus så måste man ha en buffert. Har man inte handpenning till huset idag så hur skall man ha råd att bygga upp en buffert när man väl står där med huset? Många tror att det blir billigare att bo i hus för man ser bara den fasta utgiften varje månad,den till banken. Men det tillkommer mycket annat som kostar på ett hus.Om man inte har två fasta inkomster så tror jag att det blir svårt med ett hus lån utan kontantinsats. Även om en tjänar bra så står man ju där om den enda personen skulle bli av med sitt jobb.
    Eller så väljer man att låna precis 100% för att den buffert man har sparat ihop ska fortsätta vara en buffert och man inte vill "slösa bort den" på handpenning?
  • suzzit

Fast många har inget sparande idag och om man inte har det så blir det nog extra svårt att få ett lån på 100% och enbart med en lön. Det är bara ett konstaterande. Sedan att ni andra fått lån på 100% för längesedan hjälper ju inte hennes familj att få det. Skriv hellre när ni fick lånet. Hennes familj vill ansöka idag och vi är ett par stycken som säger att det blir svårt idagens läge.

Medans andra säger klart att ni kommer att få, men jag antar att ni har tagit era lån när räntan var lägre och det inte var någon finanskris. Man kan ju inte jämnföra sig med andra.
    Gå till banken är egentligen det bästa rådet.

• Bonanza
    suzzit skrev 2008-11-12 12:14:18 följande:
    Fast många har inget sparande idag och om man inte har det så blir det nog extra svårt att få ett lån på 100% och enbart med en lön. Det är bara ett konstaterande. Sedan att ni andra fått lån på 100% för längesedan hjälper ju inte hennes familj att få det. Skriv hellre när ni fick lånet. Hennes familj vill ansöka idag och vi är ett par stycken som säger att det blir svårt idagens läge. Medans andra säger klart att ni kommer att få, men jag antar att ni har tagit era lån när räntan var lägre och det inte var någon finanskris. Man kan ju inte jämnföra sig med andra.Gå till banken är egentligen det bästa rådet.
    Jag frågade Swedbank om det fortfarande gick att låna till precis allt för ungefär 3-4 veckor sen, precis i dagarna när just deras dåliga situation uppdagades i tidningarna.

De svarade ja.
  • gbgumman

Jag skulle inte vilja köpa något och inte ha varken en buffert eller handpenning. Topplån är inget kul vet många som brottas med dem. Jag rekomenderar att ni spar ihop en handpenning. Om ni har så bra ekomoni så ni klarar ett topplån så kan ni också spara undan de tusenlappar ett topplån kostar och köpa senare.

• Bonanza
    hannispannis skrev 2008-11-12 13:17:41 följande:
    Jag skulle inte vilja köpa något och inte ha varken en buffert eller handpenning. Topplån är inget kul vet många som brottas med dem. Jag rekomenderar att ni spar ihop en handpenning. Om ni har så bra ekomoni så ni klarar ett topplån så kan ni också spara undan de tusenlappar ett topplån kostar och köpa senare.
    Och under tiden kanske finansmarknaden stabiliserar sig igen, räntorna sjunker och huspriserna ökar. Så sitter man där och har sparat och sparat ihop 100', men husen kostar minst 2-300' mer än förr.

Att spara och spara och spara är ett rätt förlegat och oigenomtänkt sätt att se på husvärlden.

Däremot inte sagt att man inte ska köpa hus om man inte har råd!
  • Pappan Blå

Vill bara slänga in en liten blänkare om att handpenning och kontantinsats inte är samma sak. Kontantinsatsen är den del av köpeskillningen (inkl ev. omkostander för köpet) som banken anser att låntagaren ska stå för själv. Handpenningen är det man betalar när avtalet ingås, som en form av säkerhet till säljaren. Visst kan detta ibland bli samma summa men det är ändå lite skilda saker. Förlåt för pekpinnen men den är väl menad!

Kontantinsats
    Den del av en köpeskilling som betalas kontant och som inte kan lånas upp

Handpenning
    Del av köpesumma som läggs till säljaren vid ett köpeavtals ingående.

• gbgumman
    Svar på #38
    Bonanza skrev 2008-11-12 13:23:33 följande:
    Och under tiden kanske finansmarknaden stabiliserar sig igen, räntorna sjunker och huspriserna ökar. Så sitter man där och har sparat och sparat ihop 100', men husen kostar minst 2-300' mer än förr. Att spara och spara och spara är ett rätt förlegat och oigenomtänkt sätt att se på husvärlden. Däremot inte sagt att man inte ska köpa hus om man inte har råd!
    Men jag förstår inte varför alla har så himla brottom. På lång sikt så kommer husen både öka och minska i värde. Ts är ung och har tiden fram för sig. Jag ju tycka att man kanske redan nu skulle haft lite sparat. Men sådan är jag. Jag tycker också att folk underväderar sparande. Man kan lätt handla ett par jeans för 1000 kr men att lägga undan dem är något helt otänkbart. Jag och min man besämde oss för att börja spar på riktigt för ett tag sedan utan att leva dåligt. Att spara ihop pengar tog inte så lång tid. Och säg att vi hde haft lägre inkomter så skulle det tagit lite längre tid men jag tycker inte det heller skulle vara så länge. Jag tycker sparande är undervädrerat.
Svar på tråden Bolån UTAN handpenning!?