Bolån UTAN handpenning!?
Ja? Kan man bli beviljad bolån UTAN att ha den där magiska handpenningen? Vilka banker kan bevilja det isf? Jättesött om nån ville svara! :)
Ja? Kan man bli beviljad bolån UTAN att ha den där magiska handpenningen? Vilka banker kan bevilja det isf? Jättesött om nån ville svara! :)
Swedbank gör det. De lånar även ut till lagfart och pantkostnader. Men rekommenderar det inte.
Har man ett hus så måste man ha en buffert. Har man inte handpenning till huset idag så hur skall man ha råd att bygga upp en buffert när man väl står där med huset? Många tror att det blir billigare att bo i hus för man ser bara den fasta utgiften varje månad,den till banken. Men det tillkommer mycket annat som kostar på ett hus.
Om man inte har två fasta inkomster så tror jag att det blir svårt med ett hus lån utan kontantinsats. Även om en tjänar bra så står man ju där om den enda personen skulle bli av med sitt jobb.
Fast många har inget sparande idag och om man inte har det så blir det nog extra svårt att få ett lån på 100% och enbart med en lön. Det är bara ett konstaterande. Sedan att ni andra fått lån på 100% för längesedan hjälper ju inte hennes familj att få det. Skriv hellre när ni fick lånet. Hennes familj vill ansöka idag och vi är ett par stycken som säger att det blir svårt idagens läge.
Medans andra säger klart att ni kommer att få, men jag antar att ni har tagit era lån när räntan var lägre och det inte var någon finanskris. Man kan ju inte jämnföra sig med andra.
Gå till banken är egentligen det bästa rådet.
Jag skulle inte vilja köpa något och inte ha varken en buffert eller handpenning. Topplån är inget kul vet många som brottas med dem. Jag rekomenderar att ni spar ihop en handpenning. Om ni har så bra ekomoni så ni klarar ett topplån så kan ni också spara undan de tusenlappar ett topplån kostar och köpa senare.
Vill bara slänga in en liten blänkare om att handpenning och kontantinsats inte är samma sak. Kontantinsatsen är den del av köpeskillningen (inkl ev. omkostander för köpet) som banken anser att låntagaren ska stå för själv. Handpenningen är det man betalar när avtalet ingås, som en form av säkerhet till säljaren. Visst kan detta ibland bli samma summa men det är ändå lite skilda saker. Förlåt för pekpinnen men den är väl menad!
Kontantinsats
Den del av en köpeskilling som betalas kontant och som inte kan lånas upp
Handpenning
Del av köpesumma som läggs till säljaren vid ett köpeavtals ingående.