• Jennass

Bolån UTAN handpenning!?

Ja? Kan man bli beviljad bolån UTAN att ha den där magiska handpenningen? Vilka banker kan bevilja det isf? Jättesött om nån ville svara! :)

• Svar på tråden Bolån UTAN handpenning!?
  • suzzit
    Yohanna1985 skrev 2008-11-12 18:01:56 följande:
    jag ska inte köpa ett hus, jag ska ha en lägenhet. eller VI ska ha heter det..
    Det kan ju bli dyrt det med, beroende på avgiften till föreningen varje månad + räntor och amorteringar. Men som sagt var ,fråga en bank är ju det bästa och helt omöjligt utan någon kontant insats verkar det ju inte vara då en del här fått ett löfte om 100% lån.

Kan ju bara säga att när vi kollade lägenhet i Göteborg ca 1 miljon och det var när räntan var låg så skulle vi få en månadskostnad med avgift, räntor och amorteringar på närmare 10000 och ett par % ränte uppgång så hade vi fått en kostnad uppemot 13000-14000. Vi har råd med det men då vi vill göra andra saker att bara bo så valde vi att inte buda vidare.

Men nu snart så kanske man skall passa på och köpa när lägenheterna blir billigare att köpa. Lycka till.
  • Centurion

Vi fick låna till hela husets köpesumma + att låna upp ytterligare 110'. Vårt topplån betalar vi ca 2800/mån men nu har vi värderat om huset så topplånet går väck helt o håller.

Welcome to walk a mile in my moccasines
  • Anghammarad
    Centurion skrev 2008-11-12 18:20:19 följande:
    Vi fick låna till hela husets köpesumma + att låna upp ytterligare 110'.
    Och det gjorde ni nu efter oktober i år?
  • Centurion
    Anghammarad skrev 2008-11-12 19:00:29 följande:
    Och det gjorde ni nu efter oktober i år?
    Nej lite mer än ett år sedan. Hurså?
    Welcome to walk a mile in my moccasines
  • Meria

Vi lånade till allt, inkl. handpenning, pantbrev och lagfart. Det var Nordea och 2 år sen nu. Var ingen större summa dock, 600 000:-.

♥ Loke -06 & Lillebror v.36 ♥
  • Anghammarad
    Centurion skrev 2008-11-12 19:02:01 följande:
    Nej lite mer än ett år sedan. Hurså?
    För att det faktum att ni fick låna till hela beloppet har väldigt liten relevans för ts idag.
  • gbgumman
    Svar på #59
    Yohanna1985 skrev 2008-11-12 18:05:36 följande:
    det kommer atta ta oss nåt år att spara ihop till handpenningen, det har jag inte tid med, jag måste flytta så snart det går (finns inga hyresrätter att få). Jag skulle helst ha flyttat igår, har en mamma som är sjuk som jag behöver komma närmre bla. Så sitt inte och säg att man ska vänta för du vet ju inte anledningen till verför jag måste flytta..
    Jag sitter inte och säger det ena eller det andra. Jag ger bara det råd som jag anser vara det bästa. Vill inte att någon ska sätta sig i en ekonomisk sits som inte är bekväm i längden. Vill dig inget ont alls.
  • Jennass
    hannispannis skrev 2008-11-12 19:35:20 följande:
    Svar på #59 Jag sitter inte och säger det ena eller det andra. Jag ger bara det råd som jag anser vara det bästa. Vill inte att någon ska sätta sig i en ekonomisk sits som inte är bekväm i längden. Vill dig inget ont alls.
    det lät så drygt bara, det du skrev först. Men non taken om det inte var menat så. :)
  • Mars2007

Hoppas det löser sig för er Yohanna!
    Vad gäller kontantinsats eller inte så är det svårare idag (som många redan skrivit) att få låna hela beloppet idag just p g a det ekonomsika läget som vi befinner oss i för tillfället. Däremot så finns det flera faktorer som spelar in, såsom var på orten/i staden man köper. Vad man köper, priset på huset/br och givetvis vilken bank. Det brukar löna sig att kolla runt med flera banker, jämföra dem med varandra och även deala med dem och ställa dem "mot" varandra. Vissa banker tar även borgen om det skulle krävas.. Vad gäller Swedbank så har de (där jag bor) varit den "svåraste" banken, d v s sämre räntor och vägrar använda sig av borgen. Känner även till en hel del som får låna hos andra banker men inte hos Swedbank. Men som sagt det är förmodligen lokala avvikelser.

• Mars2007

Just det, tänk på att se till att inte alla banker gör en kreditkontroll av er. Utan be dem kalkylera med era uppgifter, den bank ni sedan väljer får göra kreditupplysningen.. Det är nämligen så att ju fler frågor man har på UC (där de får uppgifter ifrån) ju svårare blir processen.

• Jennass
    Herne skrev 2009-01-22 15:12:35 följande:
    Hur går det för dig Yohanna?
    Jodå det går prima, jag har precis lyckats få en förstahandskontrakt på en nybyggd HYRESrätt på rätt sida om stan via bostadskön :) så vi sket i lån och allt vad det heter och är supernöjda! :)
  • Mamma och son

Yohanna1985 skrev 2009-01-22 15:56:03 följande:

tackar tackar! Känns 7 resor bättre än om vi suttit med ett fett lån även om jag var väldigt lockad där ett tag :)
    Grattis så kan ni ju sakta men säkert spara upp till handpenning när ni senare kommer att flytta :)
    Å om ni inte vill köpa om 5 år eller så så har ni pengar i en buffert ifall något händer ;)
    Lycka till å grattis till hyresrätten...
  • Jennass
    Mamma och son skrev 2009-01-22 21:02:52 följande:
    Grattis så kan ni ju sakta men säkert spara upp till handpenning när ni senare kommer att flytta :)Å om ni inte vill köpa om 5 år eller så så har ni pengar i en buffert ifall något händer ;)Lycka till å grattis till hyresrätten...
    Tack! :) Ja som det känns nu så kan bostadsrätt vänta bra länge! onödiga pengar för att bara "bo" :)
  • nollåtta
    Yohanna1985 skrev 2009-01-22 21:33:44 följande:
    Tack! :) Ja som det känns nu så kan bostadsrätt vänta bra länge! onödiga pengar för att bara "bo" :)
    Vad betalar ni för hyra?
  • nollåtta
    Yohanna1985 skrev 2009-01-22 22:59:07 följande:
    vi kommer att betala 5800 i hyra på den nya
    Hur stor är den? Och i vilken stad finns den? Tycker det är intressant att höra mycket folk betalar för sina boenden nämligen.
Svar på tråden Bolån UTAN handpenning!?