Bolån UTAN handpenning!?
Ja? Kan man bli beviljad bolån UTAN att ha den där magiska handpenningen? Vilka banker kan bevilja det isf? Jättesött om nån ville svara! :)
Ja? Kan man bli beviljad bolån UTAN att ha den där magiska handpenningen? Vilka banker kan bevilja det isf? Jättesött om nån ville svara! :)
Men det tar inte 10år att spara ihop till en handpenning. För oss tog det 9 månader att spara ihop 100000kr. Säg att man har lägre löner så skulle det kanske ta 18 mån. Kan man inte spara 5000kr i månaden så är det svårt att klara sig med topplån och vad det innebär i höga räntor och snabba avbetalningar.
Jag tror att bankerna är restrektiva med att låna ut 100% just nu. En kompis till mig fick inte låna 700000 kr till en lägenhet. De sa att hon var tvungen att ha en kontantinsats först.
Då måste ni bo dyrt idag.
Jag tycker inte att det är fel att låna pengar. Det är svårt att leva i större städer annars och självklart vet jag att alla hus kostar olika mycket. Men jag känner att jag har jätte svårt att rekomendera henne att ta ett stort lån utan att blinka och inte ha ett öre på fickan. Att tänka långrisktigt när man är en bit under 30 tycker jag inte är fel. Bra att hon har börjat fundera på vilken dröm hon har så det kan bli värklighet en dag.
Och anledningen till att man inte ska köpa en resa på avbetalning är väl solklar. Det blir dyrare så.
Jag tror att bankerna gärna lånar ut pengar, men de vill ha en viss säkerhet eftersom många förlorar sina jobb just nu. Risken finns annars att man sitter med ett dyrt topplån och tvingas flytta för att man inte har råd att betala det. Bankerna gör nog allt för att förhindra att det kommer att bli som i början 90-talet.
En tanke.
Har man inte ngn buffert eller så, hur får man då pengar till lagfart och ev. pantbrev, för de summorna kan vara rätt höga och banker vill sällan låna ut mer än köpeskillingen för huset. Detta ska ju också betalas direkt.
I vårt fall landade den summan på ca 60-80000 (minns inte säkert).