• Jennass

Bolån UTAN handpenning!?

Ja? Kan man bli beviljad bolån UTAN att ha den där magiska handpenningen? Vilka banker kan bevilja det isf? Jättesött om nån ville svara! :)

• Svar på tråden Bolån UTAN handpenning!?
  • suzzit
    Bonanza skrev 2008-11-12 13:23:33 följande:
    Och under tiden kanske finansmarknaden stabiliserar sig igen, räntorna sjunker och huspriserna ökar. Så sitter man där och har sparat och sparat ihop 100', men husen kostar minst 2-300' mer än förr.Att spara och spara och spara är ett rätt förlegat och oigenomtänkt sätt att se på husvärlden.Däremot inte sagt att man inte ska köpa hus om man inte har råd!
    Men ofta när folk startar sådana här trådar så skriver dom inte vart dom bor eller vad huset kostar eller vad dom tjänar.

Själv bor jag i Göteborg här får du inte ett radhus för under 1½ miljon kanske inte ens under 2 miljoner. Att en bank skulle låna ut till ett par med barn och enbart en inkomst och inget sparande ser jag som ganska orealistiskt. Men så är ju det väldigt skakigt i Göteborg med väldigt stora varsel också. Man måste ju räkna på att kunna behålla huset om en blir av med jobbet. Blir ju tråkigt om man inte gjort det, måste sälja för ett pris under det man gett och sedan stå med skulder på något man inte ens äger.

Jag får en känsla av att många som frågar här på FL är medvetna om att dom egentligen inte har råd, men vill så gärna bo i hus och kan man då få medhåll här så måste man ju kunna övertyga banken om det där lånet också.
  • Bonanza
    hannispannis skrev 2008-11-12 13:36:12 följande:
    Svar på #38
    Men jag förstår inte varför alla har så himla brottom. På lång sikt så kommer husen både öka och minska i värde. Ts är ung och har tiden fram för sig. Jag ju tycka att man kanske redan nu skulle haft lite sparat. Men sådan är jag. Jag tycker också att folk underväderar sparande. Man kan lätt handla ett par jeans för 1000 kr men att lägga undan dem är något helt otänkbart. Jag och min man besämde oss för att börja spar på riktigt för ett tag sedan utan att leva dåligt. Att spara ihop pengar tog inte så lång tid. Och säg att vi hde haft lägre inkomter så skulle det tagit lite längre tid men jag tycker inte det heller skulle vara så länge. Jag tycker sparande är undervädrerat.
    För att man kanske vill bo i hus NU och inte om 10 år? Precis som för alla andra?

Huvudsaken är att man klarar av det, och har en ordentlig marginal. Det är ju ungefär som att köpa en resa på avbetalning. Spelar roll om man sparar till den eller kör på avbetalning, så länge man är säker på att man kan betala tillbaka.

Folk lever fortfarande kvar i den tiden då det a) gick att spara ihop till en stor del av husets värde och b) alla alltid hade möjligheter att betala av lånet på kanske 20 år.
    Idag ser inte husvärlden ut på samma sätt, vilket bankerna är väl medvetna om.
  • gbgumman

Men det tar inte 10år att spara ihop till en handpenning. För oss tog det 9 månader att spara ihop 100000kr. Säg att man har lägre löner så skulle det kanske ta 18 mån. Kan man inte spara 5000kr i månaden så är det svårt att klara sig med topplån och vad det innebär i höga räntor och snabba avbetalningar.

• gbgumman
    Svar på #42
    Bonanza skrev 2008-11-12 13:44:48 följande:
    För att man kanske vill bo i hus NU och inte om 10 år? Precis som för alla andra? Huvudsaken är att man klarar av det, och har en ordentlig marginal. Det är ju ungefär som att köpa en resa på avbetalning. Spelar roll om man sparar till den eller kör på avbetalning, så länge man är säker på att man kan betala tillbaka. Folk lever fortfarande kvar i den tiden då det a) gick att spara ihop till en stor del av husets värde och b) alla alltid hade möjligheter att betala av lånet på kanske 20 år. Idag ser inte husvärlden ut på samma sätt, vilket bankerna är väl medvetna om.
    Att köpa en resa på avbetalning är det sista jag skulle göra.
  • Bonanza
    hannispannis skrev 2008-11-12 13:49:00 följande:
    Men det tar inte 10år att spara ihop till en handpenning. För oss tog det 9 månader att spara ihop 100000kr. Säg att man har lägre löner så skulle det kanske ta 18 mån. Kan man inte spara 5000kr i månaden så är det svårt att klara sig med topplån och vad det innebär i höga räntor och snabba avbetalningar.
    Oj! Nu är du ute och cyklar. Du måste ju ta i beaktning att alla hus kostar olika mycket. Vi skulle t.ex. höja vår boendekostnad med 2000 i månaden om vi köpte ett hus i den prisklass som passar oss. 2000 i månaden ger ett jäkla bra tag tills man har sparat ihop till en kontantinsats som är värd namnet.

Jag skulle inte heller köpa en resa på avbetalning, men ser inget principiellt fel med det så länge man kan betala tillbaka. Det är väl skillnaden. Jag tycker att så länge man vet att man klarar sig och har bra marginaler så är det ok att låna till allt. Du verkar tycka av princip att man SKA spara. Bara för att.
  • mcsn83

Jag tror att bankerna är restrektiva med att låna ut 100% just nu. En kompis till mig fick inte låna 700000 kr till en lägenhet. De sa att hon var tvungen att ha en kontantinsats först.

• gbgumman

Då måste ni bo dyrt idag.

Jag tycker inte att det är fel att låna pengar. Det är svårt att leva i större städer annars och självklart vet jag att alla hus kostar olika mycket. Men jag känner att jag har jätte svårt att rekomendera henne att ta ett stort lån utan att blinka och inte ha ett öre på fickan. Att tänka långrisktigt när man är en bit under 30 tycker jag inte är fel. Bra att hon har börjat fundera på vilken dröm hon har så det kan bli värklighet en dag.

Och anledningen till att man inte ska köpa en resa på avbetalning är väl solklar. Det blir dyrare så.

• gbgumman
    Svar på #46
    mcsn83 skrev 2008-11-12 13:54:46 följande:
    Jag tror att bankerna är restrektiva med att låna ut 100% just nu. En kompis till mig fick inte låna 700000 kr till en lägenhet. De sa att hon var tvungen att ha en kontantinsats först.
    Det måste ju finnas någon bra anledning till att de kräver en kontantinstas. Visserligen så går det inte så bra för bankerna nu, men helt dumma i huvudet tror jag inte ALLA bankanstälda och ledningar är.
  • mcsn83

Jag tror att bankerna gärna lånar ut pengar, men de vill ha en viss säkerhet eftersom många förlorar sina jobb just nu. Risken finns annars att man sitter med ett dyrt topplån och tvingas flytta för att man inte har råd att betala det. Bankerna gör nog allt för att förhindra att det kommer att bli som i början 90-talet.

• Barbabok

En tanke. 
    Har man inte ngn buffert eller så, hur får man då pengar till lagfart och ev. pantbrev, för de summorna kan vara rätt höga och banker vill sällan låna ut mer än köpeskillingen för huset. Detta ska ju också betalas direkt.
    I vårt fall landade den summan på ca 60-80000 (minns inte säkert).

Jag är med parvel
Svar på tråden Bolån UTAN handpenning!?