• Jennass

Bolån UTAN handpenning!?

Ja? Kan man bli beviljad bolån UTAN att ha den där magiska handpenningen? Vilka banker kan bevilja det isf? Jättesött om nån ville svara! :)

• Svar på tråden Bolån UTAN handpenning!?
  • gbgumman
    Svar på #50
    wero73 skrev 2008-11-12 14:07:18 följande:
    En tanke.  Har man inte ngn buffert eller så, hur får man då pengar till lagfart och ev. pantbrev, för de summorna kan vara rätt höga och banker vill sällan låna ut mer än köpeskillingen för huset. Detta ska ju också betalas direkt. I vårt fall landade den summan på ca 60-80000 (minns inte säkert).
    Många har fått lån till det med.
  • Barbabok
    hannispannis skrev 2008-11-12 14:08:34 följande:
    Svar på #50 Många har fått lån till det med.
    Ja det vet jag, men tanken gäller idag med de åtstramningar som är.
    Jag är med parvel
  • gbgumman
    Svar på #52
    wero73 skrev 2008-11-12 14:11:05 följande:
    Ja det vet jag, men tanken gäller idag med de åtstramningar som är.
    Troligen som med det mästa.
  • Mirris

Jag fick lån utan handpenning.

Ensamstående och jobbar deltid. Fick lånelöfte på 750 000 på Handelsbanken. Inga problem, ringde och fick en tid till världens trevligaste bankkvinna!

Däremot fick jag samla ihop till lagfarten och pantbrevet själv (ca 21000)

Var på Swedbank först (eftersom jag var kund där), men den kvinnan hade nog redan innan bestämt att jag som ensam inte skulle få låna en krona.

Lite kul var det när jag kom hit på visningen, då stod den bankkvinnan här i hallen
    Hon kunde inte låta bli att fråga om jag faktiskt hade lånelöfte nu! *plutta henne*

• Fjuppan
    Mirris skrev 2008-11-12 14:20:09 följande:
    Jag fick lån utan handpenning. Ensamstående och jobbar deltid. Fick lånelöfte på 750 000 på Handelsbanken. Inga problem, ringde och fick en tid till världens trevligaste bankkvinna! Däremot fick jag samla ihop till lagfarten och pantbrevet själv (ca 21000) Var på Swedbank först (eftersom jag var kund där), men den kvinnan hade nog redan innan bestämt att jag som ensam inte skulle få låna en krona. Lite kul var det när jag kom hit på visningen, då stod den bankkvinnan här i hallen Hon kunde inte låta bli att fråga om jag faktiskt hade lånelöfte nu! *plutta henne*
    Ja.......PILUTTA henne!!!

Det är ganska märkligt att två banktjänstemän kan göra så vitt skilda bedömingar på en perso.
  • Majamjau

Vi har just fått ett lånelöfte hos Nordea på 1,3 miljoner, helt utan kontantinsats, varav en av oss saknar fast anställning och dessutom har 2 st betalningsanmärkningar. Så det lönar sig nog alltid att höra sig för...

• Jennass
    suzzit skrev 2008-11-12 11:32:15 följande:
    Har man ett hus så måste man ha en buffert. Har man inte handpenning till huset idag så hur skall man ha råd att bygga upp en buffert när man väl står där med huset? Många tror att det blir billigare att bo i hus för man ser bara den fasta utgiften varje månad,den till banken. Men det tillkommer mycket annat som kostar på ett hus.Om man inte har två fasta inkomster så tror jag att det blir svårt med ett hus lån utan kontantinsats. Även om en tjänar bra så står man ju där om den enda personen skulle bli av med sitt jobb.
    jag ska inte köpa ett hus, jag ska ha en lägenhet. eller VI ska ha heter det..
  • Jennass
    hannispannis skrev 2008-11-12 13:17:41 följande:
    Jag skulle inte vilja köpa något och inte ha varken en buffert eller handpenning. Topplån är inget kul vet många som brottas med dem. Jag rekomenderar att ni spar ihop en handpenning. Om ni har så bra ekomoni så ni klarar ett topplån så kan ni också spara undan de tusenlappar ett topplån kostar och köpa senare.
    det kommer atta ta oss nåt år att spara ihop till handpenningen, det har jag inte tid med, jag måste flytta så snart det går (finns inga hyresrätter att få). Jag skulle helst ha flyttat igår, har en mamma som är sjuk som jag behöver komma närmre bla. Så sitt inte och säg att man ska vänta för du vet ju inte anledningen till verför jag måste flytta..
  • Jennass
    Majamjau skrev 2008-11-12 15:04:15 följande:
    Vi har just fått ett lånelöfte hos Nordea på 1,3 miljoner, helt utan kontantinsats, varav en av oss saknar fast anställning och dessutom har 2 st betalningsanmärkningar. Så det lönar sig nog alltid att höra sig för...
    ja så då är det inte OMÖJLIGT då rå.. :)
Svar på tråden Bolån UTAN handpenning!?