• Sencha

Kan du göra en redd sås?

För mig är det självklart och enkelt. Men ibland blir man påmind om att inte ta för givet

Kan du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du göra en redd sås?
  • Pormoicheia

Kan båda, visste dock inte vilken som var vad, lagar nästan aldrig mat (sambons "jobb")

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Kinne79
    elektra1 skrev 2008-11-16 16:08:23 följande:
    precis, sås och stuvningar är ju ett måste om man äter husmanskost tycker jag.
    Vi äter husmanskost, men använder andra tillbehör än redd sås.
    Till köttbullar har vi naturell creme fraiche. Till kött äter vi tex gräddfil med äpple o rödlök, eller creme fraicheröra med feta och soltorkade tomater.
  • isisisis
    Mårrran skrev 2008-11-16 16:14:39 följande:
    Japp både och. Dock så använde jag maizena redning först när jag flyttade hemifrån.
    Ja,Idealmjöl kan ju vara ett alternativ om man är lite "färsk",inte så svårt att misslyckas med.
    Likaså majzenaredning.

Bra alternativ
  • Mårrran
    Eisa skrev 2008-11-16 16:02:58 följande:
    Jag gör aldrig ens sås. Vad har man sås till? Jag äter typ sallad, tacos, pasta (med ickeredda såser) och gratänger.Äter ni typ... Stek?
    Ja, vanlig husmanskost med potatis kött sås grönsaker, grytor osv. Äter du aldrig grytor el liknande som kan behöva redning?
  • elektra1
    Kinne79 skrev 2008-11-16 16:16:06 följande:
    Vi äter husmanskost, men använder andra tillbehör än redd sås.Till köttbullar har vi naturell creme fraiche. Till kött äter vi tex gräddfil med äpple o rödlök, eller creme fraicheröra med feta och soltorkade tomater.
    Men varför då? Har du provat hemmagjord sås till köttbullarna?
    cremefraish i all ära, men det kommer inte i närheten av en hemmagjord sås.
    Lätt är det också. Och stuvningarna då? De tycker jag ingår i husmanskost.
  • The past is now

Nej,är värdelös på sånt...har nästan aldrig sås. Köper typ Grekisk yogurt osv..

Vad är skillnaden på topp- och bottenredning? Och hur gör man det?

• Kinne79
    elektra1 skrev 2008-11-16 16:18:03 följande:
    Men varför då? Har du provat hemmagjord sås till köttbullarna?cremefraish i all ära, men det kommer inte i närheten av en hemmagjord sås.Lätt är det också. Och stuvningarna då? De tycker jag ingår i husmanskost.
    Vet inte riktigt, har aldrig gillat sås speciellt mycket förutom äggsås, (som jag ibland önskar att jag visste hur man gör).

Hmm, stuvningar blir lite pinsammare för det vet jag knappt vad det är.
  • Lotlas
    isisisis skrev 2008-11-16 16:16:50 följande:
    Ja,Idealmjöl kan ju vara ett alternativ om man är lite "färsk",inte så svårt att misslyckas med. Likaså majzenaredning. Bra alternativ
    Jag använder Maizena eftersom den är glutenfri. Det är också så himla smidigt att bara hälla ner pulvret direkt i såsen.
  • Mcmajjsan

Det här med stuvningar har jag aldrig riktigt fattat. Ändå lagar jag alltid mat och jag gör det bra. Vad och när stuvar man =D

Bf 081230
  • Lotlas
    Mcmajjsan skrev 2008-11-16 16:33:05 följande:
    Det här med stuvningar har jag aldrig riktigt fattat. Ändå lagar jag alltid mat och jag gör det bra. Vad och när stuvar man =D
    Svampstuvning till omelett t.ex. Stuvad potatis till lax är gott också. Men stuvade morötter och liknande hoppar jag över.
Svar på tråden Kan du göra en redd sås?