• Sencha

Kan du göra en redd sås?

För mig är det självklart och enkelt. Men ibland blir man påmind om att inte ta för givet

Kan du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du göra en redd sås?
  • elektra1
    Mcmajjsan skrev 2008-11-16 17:24:58 följande:
    Fast... jag har en bekännelse. Kom på det alldeles nu och jag är lite röd om öronen.Jag älskar Abbas skink och svampstuvning. Men det är bara för att den inte smakar svamp. Så jag får väl svälja min stolthet och stuva lite skinka =D
    och hemmagjord skink och ostsås är underbar på pasta.
    Stuvade räkor skitgott på varmamackor.
  • Mcmajjsan
    isisisis skrev 2008-11-16 17:25:57 följande:
    Jag stör mig bara en aning på när folk pratar om mat som äcklig spya,slemsås etc...Jag är inte uppfostrad till det.I min värld så är det dåligt.
    Men för mig är det exakt så det känns. Och jag har blivit uppfostrad att vara ärlig.
    Däremot så har jag såpass mycket hyffs att jag aldrig skulle säga det till någon om det inte är jag som lagar mat. Är någon så snäll att som lagar mat till migså skulle jag kunna äta rå katt.

Men i ett forum där det defininvt inte är ngn som lagar en stuvning åt mig så säger jag precis som det är. Konstistensen är för mig ofta väldigt lik spya och därav att jag inte äter eller tillagar den... Fast ja... Abbas är bra så jag får väl be dom om receptet.
    Bf 081230
  • Mcmajjsan
    elektra1 skrev 2008-11-16 17:26:19 följande:
    och hemmagjord skink och ostsås är underbar på pasta.Stuvade räkor skitgott på varmamackor.
    Fast skink och ostsås gör jag =) DEt är bara vanlig sås =D
    Bf 081230
  • We belong together
    isisisis skrev 2008-11-16 17:25:57 följande:
    Jag stör mig bara en aning på när folk pratar om mat som äcklig spya,slemsås etc...Jag är inte uppfostrad till det.I min värld så är det dåligt.
    Det kan jag hålla med dig om.Tänker också på alla människor BARN som gladeligen skulle bli lycklig över en hemmagjord sås bara.Som svälter..
  • caropia

Njaaa, har fastnat i snabbsås-träsket, sen fick jag höra om glutamat och har istället nästan slutat äta sås, sambon gör god currysås, jag kan fixa till lite pastasåser men gräddsås saknar jag

• Bonanza

We belong together skrev 2008-11-16 17:29:33 följande:

Det kan jag hålla med dig om.Tänker också på alla människor BARN som gladeligen skulle bli lycklig över en hemmagjord sås bara.Som svälter..
    Med det resonemanget får man ju inte säga att en tröja är ful, tänk på de som fryser ihjäl utan kläder...

Mat kan visst vara skitäcklig.
  • ElinOlsson

Jag älskar att göra sås!
    De enda såserna jag köper är bea och hollandaise och det är av ren lathet! Sen tycker jag hemmagjord smakar för mkt smör...

• Zanna1983

Enda såser jag brukar köpa är bearnaisesås och rödvinssås, har en del andra oxå mest för att sambon ska laga maten ibland och ibland av ren lathet från min sida. Men gör egen sås till 95% iaf

• Takhiza
    Nej - Jag är värdelös på matlagning. Därför är det alltid min man som lagar maten i familjen. Dock bakar jag väldans ofta och tycker det är jätte skoj
    Att använda google innan du frågar är ett bra tipps.
  • Garageänkan

Ja, lite av kunskaperna på restaurangutbildningen sitter kvar ännu fast jag aldrig blev kock

• mimmi 1

en enkel variant av sås gör man så här:
    häll matlagningsgrädde i en kastrull, krydda med dina favoritkryddor, vispa ner maizenaredning till önskad konsistens...

tar man senap, citron, pesto, så har man en supergod fisksås.
    tar man citron, curry, grillkrydda, har man en god kycklingsås
    jag har alltid en gul plastcitron hemma.. jättegott i såser.
    alla med den ljusa maizenaredningen.

citron, tomatpuré, svartpeppar, grillkrydda... och den bruna maizenaredningen.. en god sås till kött.

och som många andra, så är det bara bearnaise sås som jag köper färdig. knorr har en god färdig... och så brukar jag ha gräddsås, eller mild pepparsås färdiga, hemma, om jag har brottomt med maten...

• Bonanza

Men bara för att man inte gör redd sås, betyder ju inte det att man köper färdig sås. Vi äter främst creme fraiche-sås här hemma.

• vintjej

Båda, fast jag föredrar bottenredning.

• Mcmajjsan
    Bonanza skrev 2008-11-16 19:44:50 följande:
    Men bara för att man inte gör redd sås, betyder ju inte det att man köper färdig sås. Vi äter främst creme fraiche-sås här hemma.
    Faktiskt samma här. Jag föredrar kalla såser coh cremefraichesåser är så jevulskt gott och lätt att göra och variera =)

Älskar att blanda ner marinerade vitlöksklyftor och majs för att få en matigare sås =)
    Bf 081230
Svar på tråden Kan du göra en redd sås?