Kan du göra en redd sås?
För mig är det självklart och enkelt. Men ibland blir man påmind om att inte ta för givet
Kan du?
För mig är det självklart och enkelt. Men ibland blir man påmind om att inte ta för givet
Kan du?
Njaaa, har fastnat i snabbsås-träsket, sen fick jag höra om glutamat och har istället nästan slutat äta sås, sambon gör god currysås, jag kan fixa till lite pastasåser men gräddsås saknar jag
We belong together skrev 2008-11-16 17:29:33 följande:
Jag älskar att göra sås!
De enda såserna jag köper är bea och hollandaise och det är av ren lathet! Sen tycker jag hemmagjord smakar för mkt smör...
nej =( kan inget av de
Enda såser jag brukar köpa är bearnaisesås och rödvinssås, har en del andra oxå mest för att sambon ska laga maten ibland och ibland av ren lathet från min sida. Men gör egen sås till 95% iaf
Nix
Ja, lite av kunskaperna på restaurangutbildningen sitter kvar ännu fast jag aldrig blev kock
en enkel variant av sås gör man så här:
häll matlagningsgrädde i en kastrull, krydda med dina favoritkryddor, vispa ner maizenaredning till önskad konsistens...
tar man senap, citron, pesto, så har man en supergod fisksås.
tar man citron, curry, grillkrydda, har man en god kycklingsås
jag har alltid en gul plastcitron hemma.. jättegott i såser.
alla med den ljusa maizenaredningen.
citron, tomatpuré, svartpeppar, grillkrydda... och den bruna maizenaredningen.. en god sås till kött.
och som många andra, så är det bara bearnaise sås som jag köper färdig. knorr har en god färdig... och så brukar jag ha gräddsås, eller mild pepparsås färdiga, hemma, om jag har brottomt med maten...
Men bara för att man inte gör redd sås, betyder ju inte det att man köper färdig sås.
Vi äter främst creme fraiche-sås här hemma.
Båda, fast jag föredrar bottenredning.