• DrakenSpektakel

    30+ men knodd på gång i januari 09, sällskap? (del3)

    Framförhållning

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 11:14
    www.familjeliv.se/Forum-11-232/m32903054.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-232/m35489186.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-25 18:07
    Med reservation för ändringar

    Lambretta BF 9jan
    Joka KS 14jan (flicka)
    Fenderine BF 18jan (flicka)
    DrakenSpektakel BF 30jan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-19 21:06

    Lambretta, BF 9jan
    Joka KS 14jan
    Fenderine BF 18jan
    Timoa BF 15jan (?)
    Elvajran BF 16jan
    Groundhog KS 29jan
    DrakenSpektakel BF 30jan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-04 09:22
    Lambretta (BF 9jan) 17jan MALVA
    Joka (KS 14jan)14jan STINA
    Fenderine (BF 18jan) 28jan FLICKA
    Timoa (BF 15jan (?)) 23jan POJKE
    Elvajran (BF 16jan) 15jan SIMON
    Groundhog (KS 29jan) 29jan FLICKA
    DrakenSpektakel (BF 30jan) 30jan POJKE

    Och med stora drama, stora känslor kom vi igenom till den andra sidan - den MED våra nya små barn, den stora förändringen.

    Grattis tjejer!

  • Svar på tråden 30+ men knodd på gång i januari 09, sällskap? (del3)
  • Fenderine

    Lambretta: Att du är förstagångsmamma har inte så värst mycket med att du känner dig osäker att göra Jag säger som JOka, de är så olika de små liven att man står där lika konfunderad varje gång!
    Och vad har ni gjort som får henne att sova så??? Berätta!!!

    Och jag blir SÅ avis på er som har så mycket mjölk, här börjar det sina igen, gah vad frustrerande det är när hon suger och suger utan att svälja, och vart tog brösten vägen? Nä, det är väl inte meningen att jag ska amma. Skit också.

    Groundhog och Elvajran: Shit vilka upplevelser ni har bakom er Fattar inte hur man orkar, men man måste ju! SKÖNT att allt blir bättre i alla fall!

    Hörrni, om det nu skulle funka med amninge ett tag till, VAD kan man äta? Inte choklad alltså, får man äta kakor? Glass? Fan, jag är ju så sötsugen

    Draken: JObbigt med P... Vad är det som känns jobbigast, hans blotta närvaro, eller att han har några slags rättigheter till barnet, eller annat?

    Joka: Sambon är just nu på apoteket och köper minifom, hoppas det hjälper som för er! Hon har inget namn än, precis som för Groundhog så försvann alla förslag då vi fick se henne.

  • Joka

    Fender: Hur har det gått förut när du har ammat då? Har du kunnat amma mer då? Du kan ju äta glass, godis, kakor osv. Du kan säkert ta en bit choklad också, bara det inte blir några mängder. Men så är det nog med allt. Sen behöver man ju inte göra som jag, kasta sig över skålen med vitkålssallad och häva i sig mängder... Det är ju inte så snällt fick jag erfara...

    Ja, man låter kaxig ena dagen och tycker att nu, nu minsann är det frid och fröjd med Stinas mage, men som sagt. Inget barn är det andra likt och Stina kör lite med varannan-dag-syndromet. Ibland äter hon typ 1 gång i timmen, andra dagar går man och vankar för att man vill "tömma". Idag verkar hon ha jätteont och äter titt som tätt, men när väl mjölken kommer så kniper hon igen och vill inte ha... Åh, om hon ändå kunde acceptera nappen.

    Så Lambretta, du ser. Bara för att man gjort det här förut, är man låååångt ifrån expert! Möjligen att man är lite lugnar och tycker att; "det är inte hela världen". Men man är lika oviss som alla andra eftersom den här lilla ungen har egna regler och är skapad på hennes eget lilla sätt....

  • DrakenSpektakel

    hej allihop.

    P har just gått efter sitt dagliga em/kvällsbesök. om jag slipper se honom känns det ju nästan helt ok. vet faktiskt inte vart jag ska börja, allt är jobbigt med honom. det kommer att gå över, man KAN inte vara så avig mot en människa i eviga tider, tänker jag. men varje ny grej han gör går i fel riktning, ville att vi skulle ta underhållsbidrag genom kommunen 'i fall han inte kan skaffa pengarna'. man skaffar bara pengarna, precis som man bara skaffar pengar till hyran. jag blev helt mållös. nu fick han (på ett mycket otrevligt sätt) reda på att jag inte vill att vi ska ha gemensam vårdnad. Jävla BB som bara slänger blanketter på folk utan att ha koll på läget!!!! Då kryper han in i sig själv och sina ledsna känslor och tycker att allt känns meningslöst. Som om att det enda vid att vara far som är viktigt är vad som står på en jävla blankett.

    usch. nä orkar inte tänka på honom mer. blir helt ledsen när jag ser att bebis börjar likna honom. det är JOBBIGT. jag VILL inte det. vill inte att det ska vara hans. vill ha bort honom. han ville inte ha ungen, så han kan hålla sig borta. det är MIN unge. och faan inte ungens skull att han har en sån mespropp till pappa, så varför ska den stackarn behöva likna honom. orättvist. usch.

    ja, såna där härliga konstruktiva tankar går jag runt med, timmarna runt Ps besök. nu sen vårdnads frågan dök upp har jag tänkt mer på honom under dagen, men vi får pratat om det hos familjerådgivning på måndag. som tur är vet jag att han inte har någon chans om han går i rätten. vi har aldrig bott ihop, och då kan han närmast inte få delad vårdnad om jag inte vill. hoppas att han inte skulle sänka sig så långt som att gå i rätten, men man VET ju inte, och det är asnojjigt att vara rädd för att det ska bli en stor konflikt av det här.

    bebis liknar en Sixten tycker både E och jag. P - med sin osvikliga spontanitet - gick med på att fundera på namnet. det var 3 dagar sen tror jag och inte ett ljud har vi hört. det är jag som betämmer, så han får nån vecka till sen får han ta och säga nåt. bara nåt, vad som helst.

    nu ska jag hitta en beskrivning i grunderna hur man virkar, och sen ska jag börja virka en leksaks elefant, med vingummipåse och värmekudde tätt om barmen, och skrutten så nära att jag kan lukta i hårbotten så ofta jag vill.

    kram allihopa!!!!

  • Fenderine

    Sixten är jättefint! På korten tyckte jag att han var mamma upp i dan i alla fall!!

    Vi ses i morrn, nu ska jag försöka få mig ett par timmar, man vet ju aldrig hur natten blir

  • AMFA

    Hej tjejer!

    Vad skönt att höra att det inte bara är jag som är osäker . Fast jag tycker ju att naturen hade kunnat ge en lite gratis när man gör det andra, tredje gången...

    Idag fungerar amningen bättre. Dvs, det gör inte lika ont. Jag har bestämt mig för att köra på en vecka till. Blir det inte bättre så ska jag ringa till BB och amningshjälpen. Kanske kan synka besöket där med ett besök på jobbet och sjukhusfotografen. (porträtt på prinsessan)

    Sover gör Malva, för det mesta, men i natt tog det tid innan hon somnade igen. Så det är lite upp och ner. Tyvärr Fender så har jag ingen aning om hur jag gör för att hon ska somna. Teorin är mätt i magen och torr om baken. Fast när jag ville sova två timmar i em så totalvägrade fröken att somna. Hon skulle bara äta/snutta. Funkade inte riktigt när jag låg ner, så jag försökte med napp, som hon ratade. Så det blev inte så mycket sova för min del som jag tänkt mig. Får ta igen det imorgon istället. I kväll när hon sover vill jag ju umgås med sambon.

    Draken: Hon verkar så gó, fröken E. Du får gärna förklara lite kring överenskommelsen med P. är det bara nu i början han ska vara hos er två timmar om dagen eller är det en permanent lösning? Hur funkar det i Danmark? Vi var till familjerätten idag (sambon och jag är inte gifta) och mannen skrev på faderskapsbekräftelse och vi skrev på att vi ska ha delad vårdnad. Jag förstår det som att det funkar på liknande sätt er? Kan tex P skriva på att han är pappa men INTE vara vårdnadshavare? Han blir ju inte mindre pappa för det, men ger ju dig ensam bestämmanderätt i viktiga frågor. Med tanke på er relation, så tycker jag inte alls att det är konstigt att du inte vill ha delad vårdnad, vilket ju inte betyder att han inte får träffa lillkillen, vilket du tydligt bevisat! Stå på dig draken, heja-kramar till dig. Sixten är ett jättegulligt namn förresten!

    Själv väntar jag på att M ska släppa taget om bröstet och fortsätta sova. Hittills har hon vaknat så fort hon släppt, å då är det ingen idé för mig att försöka komma i säng.

  • Joka

    Draken: Du jag sa väldigt tidigt att jag tycker att han lik mamma! Åkrajt, jag har ju inte sett eller träffat P, en jag tycker ändå att han är lik dig, serru. Sixten är ett supercoolt namn, men du skulle säkert kunna tänka dig något annat, men det är ett fränt namn och han skulle passa i det!

    Lambretta: Ja, jag tycker nog att du gott kan höra av dig till amningshjälpen. När vi låg på BB så sög Stina KONSTANT på mig och till slut fick jag blodiga bröstvårtor. Det var ingen lek när hon skulle ammas, kan jag säga! Jag tyckte väl någonstans att jag har gjort det här förut och behöver ingen hjälp eller några råd...

    Men smärtan vart för jobbig, så till slut stod jag med kepsen i näven och skrapade med tån i golvet och bad om hjälp. En jättesnäll sköterska kom in och visade Sambon hur han kunde hjälp oss. Han skulle liksom trycka Stina emot bröstet ganska hårt, det gör att de måste gapa rätt stort och då tar det ett superbra tag. Helt ljuvligt skönt! Nu har hon ju fått in det greppet själv, men det var till stor hjälp i början! Dessutom hade de en superbauta bra salva som jag fick smörja mina bröstvårtor med, det blodiga försvann ögona böj!

    Idag kom mamma hit på besök. Åh, jösses vad kär hon är i Stina. Det är skönt med morsor, de liksom fattar på en gång. Man behöver inte säga så mkt, hon bara gör... Dessutom fick jag några gamla knep och tips av henne för att lindra Stinas magkrämpor efter amningen. När mamma lade henne i ett visst läge, Stina ligger på mage i mammas knä och sen vaggar och stryker hon henne över ryggen, ja ja, lite svårt att förklara, men gissa om Stina såg salig ut när hon låg så hos mormor!

    Imorgon... eller idag ser jag ju när jag kollar på klockan, ska vi åka och shoppa lite Stina, mormor och jag. Mysigt! Vi åker till Hudik där det finns en del bra affären, en liten tripp på 6 mil. Perfa! Jag bara måååååste göra av med många pengar!

  • Fenderine

    Joka för tusan, på natten sover man när bebis sover, uppfattat!!??
    Med amningen så fungerade det väldigt bra med stora tjejen, henne helammade jag utan problem i 6 månader. Pojken fungerade inte att amma eftersom han somnade så fort jag la honom till bröstet, och nu vet jag inte varför det inte går, jag kanske spänner mig, har inte gett upp än i alla fall!

    Fasen, idag vill hon inte sova annat än på min arm, och jag måste gå omkring. Så länge H är hemma är det ju lugnt, men sen får fröken snällt försöka lite själv också! Jaha, det var de 5 minuternas sovande på sängen det. Jag väntar på min bärsjal som är utlånad!! Vad har ni andra för sjalar? Långsjalen är skön att bära i, men jag skulle vilja ha nåt lättare att ta på. Ergon är hon lite för liten för än.

  • AMFA

    Fender: Jag har en Looma Sino trikå-sjal. Fördelen med den är att man knyter den på morgonen och sen kan man plocka i och ur bebisen under dagen. Malva gillar den sådär får jag dock lov att tillägga. Men jag inbillar mig att det är en vanesak, så vi tränar en stund varje dag. Jag ska köpe en ringsjal också (om jag får henne att gilla sjalar vill säga.) Jag ska hyra en sån i siden när vi ska på bröllop om 1,5 vecka. Den är enkel att amma diskret i. Folk säljer dem på blocket för ca 200 spänn så det kan det ju vara värt.

    Joka: Mina boobies blöder tack och lov inte än, men jag ska hitta telefonnumret i morgon och ringa och boka tid nästa vecka. Vil ogärna ge mig iväg till BB som det är just nu, eftersom jag har värsta förkylningen och vill inte smitta de små som ligger inne.

    Vi har börjat funderat på barnförsäkringar... Jisses, orkar nästan inte ge mig in den djungeln. Har ni valt?

  • Joka

    Fender: Ja, men du vet när bebis sover på natten, så bara MÅSTE jag ju tassa upp och kolla så allt är i sin ordning... Och då som ett litet trollslag så står ju datorn där och säger; "kom...kom dina vänner på FL vill att du skriver ngt... kom...kom..." Ja, vad ska man då göra? Jag ska hålla tummarna för all de som har krångligt med amningen och som vill amma. Alla vill ju inte heller faktiskt.

    Lambretta: Bra att du tar tag i samtalet till BB. Är ju inte skönt när det smärtar så! Vi har valt Trygg Hansa till alla barnen. Det har fungerat jättebra för oss, framför allt när Ester var sjuk och vi låg på sjukhus med henne till och från i 1 1/2 år. De har verkligen fungerat bra för oss då med olika ersättningar och annat, utan tjaffs och bråk!

  • DrakenSpektakel

    hej. har varit lite i 'virknings-ide' de sista dagarna . och sen vill man ju njuta av Drutten när han är vaken - och när han sover också - så det har inte blivit så mycket FL för mig. Men här har gått bra ända tills idag faktiskt.

    Vi hade besök av sjuksyrran (motsvarigheten till BVC?) igår, och fick idel ros. han var nu 51 cm lång (krympt alltså , men hon sa at BB ofta är lite för generösa med centimetrarna enligt henne. Och jag håller med, han är ingen STOR kille, så 51 passar bättre). Huvud 36, och vägde nu 3600g.


    hon var mycket imponerad. deras måttstock på 'normal' är att bebis kommit upp till förlossningsvikten igen senast 14 dagar efter födseln. och här kommer min lillsnutt och har mumsat på sig 220g MER efter bara EN vecka. stolt mamma sken som en sol


    och han är stark i nacken, har jättebra ögonkontakt säger hon. det ska hon först kolla i v5 egentligen, men kunde kryssa av redan nu!

    så allt i allt, tittade hon på pappa P och talade om för honom med stort eftertryck att det här barnet har det verkligen bra. gulligt av henne. (fast han har redan sagt till mig, att han tycker att jag gör det jättebra och att han litar blint på att jag gör det rätta med Drutten). Eller det är jag som kallar han Drutten, inte P.

    Men sen idag .

    Och det var inte ens P utan Es pappa T... Han kan också när han vill... Usch... Ja, av olika anledningar fick han reda på att jag vill ha ensam vårdnad, och då bröt helvetet lös. Jag blev verkligen överraskad över hur mycket han reagerade... Jag kunde ALDRIG kalla mig vänsterorienterad igen om jag gjorde det, och jag kunde slänga alla mina jämställningsfloskler på hyllan, de betydde ingenting för honom mer, om jag gjorde det, och om det var han skulle han gått i rätten och kämpat in i det sista, och man kan inte ha det ena - delaktigheten och ansvaret - utan att också få det andra - inflytandet och rättigheterna att vara med att bestämma på 'lika fot' (danska). Och han skulle förlora SÅ mycket i respekt för mig om jag gjorde det... bla bla bla...

    Jag bara grät och grät och försökte förklara, men han tyckte inte att det fanns NÅT som kunde försvara ett sånt beslut. Han förstod heller inte hur det kunde påverka honom eller embla om P har beslutsrätt för bebis - inte ens när jag gav exempler för att visa vilka situationer jag är rädd för t.ex. Nä, han sa bara 'benefit of the doubt' och att han ska ha gemensam vårdnat till han gör nåt fel, inte tvärtom.

    Det är bara svårare att få igenom åt andra hållet. Och jag LITAR ju verkligen inte på P. Faan, jag blev verkligen jätteledsen, för jag litar så mycket på Ts omdöme, och jag vill också ha hans respekt, så det gjorde otroligt ont... Mamma blev rasande och sa att det bara var Ts sadistiska sida som äntligen fick luft under vingarna igen, att han äntligen fick chansen igen att göra mig ledsen, se mig ledsen, och att han bara njöt av att pressa citronen, njöt av makten att få mig att gråta.

    Hon har rätt också, det vet jag. Det är typiskt honom att fortsätt att säga saker som gör mig MER ledsen, när jag gråter... Men han menar det han sa 'i sak', det vet jag, och det är ju det som är jobbigast. Gör jag fel? Helt enkelt. Usch.

    Nå nu blev det långt i alla fall. Hade annars skrivit av mig i bloggen om det tyckte jag, men jaja. Hoppa över resten, det är verkligen bara ält... Men jag tar inte bort det, för jag kan komma tillbaka själv och läsa det senare. Ibland behöver man ju det, för att komma ihåg hur man tänkte en gång. KRAM allihop!!! Tänker på er alla, och hoppas att jag snart blir lite mer kommunikativ igen. Det går nog nån vecka till dock. Det känns som om varje gång P varit här en timme, måste jag ha 2 timmar vakentid med bebs innan jag 'har honom tillbaka' igen. Det är nog ohållbart i längden, så jag hoppas att det går över snart.

    /r

    Ni kan ju inte veta vad som är rätt och fel. Och ingen kan veta hur P kommer att förvalta sitt nya ansvar, skulle han få det. Jag vet att alla människor uppför sig bäst om de FÅR ansvar och får ett förtroende att sköta om. Men fy vad det känns jobbigt att skulla tvinga sig själv att lita på en man som bara inte uppfört sig som en vuxen, alls.

    Det var ju inte länge sen han gjorde en stor grej av hur jag tilltalade honom när jag satt med värkar, höggravid... (och jag sa verkligen bara lugnt, bestämt men lugnt, att nu får du gå). Allt är bomullsarbete när man ska ha med honom att göra, alltså att man måste packa in allt man säger och gör i bomull, för att han inte ska göra sig illa. det går ju för faan inte att ha det så, så kan man ju inte arbeta - och det är ju det vi ska 'samarbeta'.
     
    gråt gråt gråt. vill bara att han ska försvinna. jag slipper ju inte samarbetet bara för att jag har ensam vårdnad, men jag slipper sitta i en situation där han 'känner' att det är bäst att han har barnet varannan jul - men samma jul som mina syskon firar tillsammans i sverige, så att bebs aldrig kan fira med sin svenska famijl. eller att P hittar en tjej som har barn varannan vecka och att han plötsligt tycker att DET är mycket bättre, eller att hans tjej får ändrade tider på jobbet så han vill byta helg, fast det inte alls funkar för T och E... Eller att han håller hårt på sina helger, fast där är nån stor födelsedag i sverige som jag vill upp till med bebs.

    Och det skulle han verkligen kunna göra, han är ju OTROLIGT oflexibel med avtaler han gjort. T.ex.: han pressade mig att inte ha sundhetsplejersken i fredags - verkligen sa att han INTE kunde ALLS - och sen visade det sig at han bara hade tänkt sitta hemma och arbeta...??!!

    Vad är det för jävla stil? Det var först när jag bestämde över hans huvud och med mycket dåligt samvete, att jag BEHÖVDE träffa henne redan igår, för att jag kände att humöret svajade lite och jag behövde lite pepping och gott humör, ja först då visade det sig att han visst kunde, inte bara en halvtimma timma utan två timmar plus... Och att det var hans egen dead line han gick efter... inte alls nån chef som stod och hotade att sparka honom?!

    Jag förstår inte sånt där.

    Det är så osamarbetsvilligt. Det är att föra den andra bakom ljuset. Jag vet inte vad jag kan räkna med. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det... Det gör mig otrygg, osäker, arg. Det är att pressa sina egna planer ner över huvudet på mig, utan att kolla hur jag har det, hur bebis har det och ta dessa faktorer med i spelet. Det är att besluta egenrådigt, och försöka tvinga mig att inpassa mig och bebs och E i hans beslut.

    Hörrni, förlåt förlåt förlåt. Tankarna flyger och far... Mitt dilemma är att jag tycker att en far har lika mycket rätt att vara en del av sitt barns liv som en mor har det. (men det handlar ALLTID egentligen om BARNETs rätt till båda föräldrar) MEN att jag - när jag nu KAN hellre vill slippa vara beroende av Ps välvilja/samarbetsvilja i viktiga beslut i min och mina två barns liv, eftersom jag känner mycket stort tvivel över huruvida han kan uppföra sig ansvarsfull och omtänksamt i svåra situationer. Men så har väl alla det, med sina ex eller?

     

Svar på tråden 30+ men knodd på gång i januari 09, sällskap? (del3)