• Minna72

Minnas tjejer X

(Fortsättningstråd på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-IX)

Hösten 2006 sökte jag andra som var i samma sits som jag själv, dvs som kämpat länge för att bli gravida och sedan äntligen nyligen blivit det. Vi var ca 20 tjejer som hittade varandra och vi har sedan följts åt genom graviditetskrämpor, förlossningar och föräldraliv.

Våra små har nu hunnit bli ca 1 ½ år och de utvecklas i rask fart. Några av oss är fortfarande mammalediga medan andra jobbar och pappa är hemma istället och/eller så har vi skolat in på dagis. Nu är många av oss dessutom mirakulöst gravida igen med nummer 2! 

Tråden jubilerar nu med tråd nr 10!  Tråden är i första hand ett forum för de 20-talet ursprungliga "Minnatjejerna" men visst är du ändå välkommen att läsa i vår tråd och flika in med en hälsning, fråga eller kanske be om ett råd.

Så, låt nu Minna-tangenterna fortsätta glöda!

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    Sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html 
    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html

* Öki 070326 *
  • Svar på tråden Minnas tjejer X
  • Minna72

Hejsan!! Har hur mycket som helst att göra på jobbet nu - ett tag i eftermiddags tänkte jag att det är så här man gör om man vill bli utbränd... Så jag tog några djupa andetag och lugnade ner mig. Efter jobbet åkte M, Öki och jag till traktens slalombacke, åkte lite pulka och fikade. Mysigt!

Skönt Fisk med avlastning!

Öz, usch för falsk krupp... Innebär det att han hostar sig sönder och samman?

Förväntan, har du börjat jobba på riktigt (som äkta bm) än? Hur känns det??

Naffe, hur känns det uppe i den rosa himlen? Måste vara en underbar känsla, så som du längtat...

Själv har jag börjat vänja mig på allvar vid tanken på "bara" ett barn. Faktum är att jag t.o.m. börjar njuta lite av att Öki blivit äldre och på många sätt därför är lättare att ta hand om än tidigare. Jag såg plötsligt framför mig idag en bild av mig liggandes på soffan ostört läsandes en bok medan M och Öki är iväg på nån fotboll/scouter/badhuset. Jag inser att det inte är så långt fram i tiden trotsallt.  (Visst är fortfarande en del av mig sorgsen över att det inte blir ett syskon, men vad jag menar är att jag börjar vända det till nåt positivt för mig själv.) 

Aetti 26 mars 2007
  • Nafrung

Öz. Stackars lille M. Kan tänka mig att det är jobbigt för alla er.... Hoppas på snar bättring!
    Minna. Jag vet inte riktigt hur det känns. Jag är jätteglad såklart, men superorolig, och letar symptom hela tiden. Känner inte så mycket, och det gör mig då ännu oroligare. Men jag är ju en oroare, så såhär skulle jag vara hur mycket symptom jag än kände.

Och va bra att du vänjer dig vid tanken på bara ett barn. Det är klart att du snart kan ligga och njuta av den där boken snart. Själv ligger jag och läser på nätterna för att hålla oron borta. Mest skräplitteratur, men då blir jag ju trött och somnar i alla fall.

• Pikku myy

I lördags hade vi barnfritt. Vi gick ut och åt middag och sedan på bio. Kändes så skönt och kunna käka mat utan att bli avbruten och överröstad i tid och otid. Barnen sov över hos en väninna och vi tog sov morron till kl 10.30. Då vi varken har mor el far föräldrar el syskon i närheten så är barnfria nätter nåt mycket sällsyn hos oss. Kan nog räkna de senaste 5 årens barnfria nätter på en hand.

Tror att det är väldigt viktigt med avlastning nångång ibland.

Jag längtar oxå till den tiden då jag kan lägga mig ner och läsa en bok. Just nu existerar det bara inte. Har flera böcker som ligger på hög och bara väntar. En jag började läsa i somras, tror nog jag måste ta med den på jobbet om jag ska ha en chans och få den avslutad nångång.

Tror det börjar dra ihop sig för hemfärd snart , ska bli omåttligt skönt och krypa isäng.

Ha en trevlig dag allihopa.

• cirkel

Vad har hänt med tråden? Kan vi inte försöka få upp lite mer fart?

Pikku: Så härligt med en utekväll tillsammans! På söndag kommer min MaPa, får se om vi orkar oss ut på något... Just nu känner jag mig supertrött.

Min natt var jobbig, hade halsbränna och det kändes som att maten var på väg upp hela tiden, så jag sov inte mycket alls. Nu känns det som att denna natten kommer att bli likadan.
    Är det någon som har något bra tips?

Rennie hjälper inget vidare just nu.

Idag var Emma på 1½-årskontroll och fick spruta. )675 gr och 82½ cm. Inte så bra vikt, men det beror ju på magsjukan, så det blir omvägning om 3 månader.
    Sprutan gick jättebra, hon satt helt still när hon fick den och efteråt vände hon sig och kramade mig och gnällde lite.

Jag var lite orolig för hur det skulle gå eftersom jag har varit på gråthumör hela dagen.

Det känns lite jobbigt med graviditeten nu och jag vill att den ska vara över. Jag är inte sugen på att vara gravid någon mer gång nu. Får väl se hur man känner om några år.

• Nafrung

Japp, håller med, vi måste få lite fart på tråden!!! In och skriv med er allihop!!!

Här har vi nu fått magsjuka, eller T i alla fall. Kräktes ett par gånger på förmiddagen (blev jätterädd stackaren), och har sedan dess bara ätit ett par dl välling och druckit lite saft. Stackarn mår inte bra alls.

Sen ramlade han också på en leksak rakt in i en stol och fick världens fläskläpp. Så dagen har inte varit nån höjdare.

Är lite orolig för att han inte fått tillräckligt med vätska idag, så jag tror jag ska väcka honom i natt och försöka få i honom lite välling. Vad säger ni som haft magsjuka små?

Jaja, ska i alla fall gå upp och titta till honom nu.

Förresten så är Operation Inget Kattbajs på Tomten nu inledd. Granris täcker alla bajsplatser och nät är inköpt.

• cirkel

Naffe: Usch, vad tråkigt att T har drabbats av magsjuka, han också. Välling funkade inte så bra för Emma, hon fick upp den igen de första dagarna om man inte bara gav lite. Jordgubbskräm åt hon ngn sked. Med Emma var det inte så att det gick att följa råden om vad manskulle ge till magsjuka, utan man fick vara tacksam om hon fick i sig ngt alls.

Om T blir apatisk och inte kissar något i blöjan, då är det dax att åka in till sjukhus. Men jag läste en skräcktråd om hur illa behandlad några hade blivit när de åkte in med sin 1-åriing.

När Emma var helt apatisk och sov så sprutade jag in sockervatten i munnen på henne med en medicinspruta (ca 2 ml åt gången) och petade lite på hennes kind efteråt så att hon svalde. Det är inte mycket som går ner men iaf ngt.

T lyckades tvinga i henne 1 dl vätska också. Morotsjuice, blåbär och äpple ska ju vara stoppande, men T kanske inte har fått diarré? Mjölk ska man undvika sa hon på sjukvårdsupplysningen.
    Första dygnet fick Emma vätskeersättning ur nappflaska, som gick ner till innan hon började vägra dricka.

Lycka till med operation kattbajs!

• Nafrung

Tack för ditt svar Cirkel!
    T har hittills fått behålla det han druckit, men det har ju inte varit så mycket, och inte mycket kiss har de blivit heller. Får se hur natten blir...

• cirkel

Man ska undvika att ge vatten eftersom det inte ger ngn näring. Avslagen läsk, saft och sockervatten går bra.

• maja under eken

Här går d vardagliga lunket o jag tycker inte att nåt e spec kul. Skalman åker bort imorg kväll o kommer hem sön kväll. Sälenresa m grabbgänget (nä fan, läs gubbgänget).

Vi tjafsar en hel del här hemma ff. Jag hoppas hopplöst på att d e d jävla sluta-med-nikotin-pillrena........ Han har tom talat respektlöst o ilsket till mig inför Elvira o d gör mig rasande! Ledsen i magen e jag.

Elvira e väl frisk nu men hon orkar inte mkt o äter inte spec bra. Men vi har varit på dagis igår o idag o d går bra, hon tycker d e kul o hittar på saker utom mig i sikte. Men så fort hon ser mig så piper hon mamma o jag måste komma, inte så konstigt ju. Hon blev ledsen 2 ggr idag, de 2 klassiska sakerna: En pojke skrek högt o hon blev rädd och en annan pojke härjade o var bråkig o han fick tillsägelse o hon blev rädd. Hoppas hon spottar upp sig, d kommer bli mer av båda delarna... Hon blev trött innan klockan var 11 så vi gick därifrån vid 10,15-10,30. Tänk vad mkt intryck! knappt 2 h o hon e helt slut, sen rehab fr magsjuka på d. Stackarn.

Jag har lite planerat jobb framöver v5 skolar vi in mån o tis o sen jobbar jag resten av veckan 8-16,30 och v6 jobbar jag 8-16,30 i 3 dar o sen 6h/dag de 2 resterande dar. D känns tufft redan första o andra veckan. Hoppas Skalman kan hämta lite tidigare.

Svar på tråden Minnas tjejer X