• Anonym (Tjockis)

Min sambo är rädd att jag ska gå upp i vikt

Min sambo sa igår att han är jätterädd att jag ska gå up i vikt. Jag har alltid vetat om att han inte tycker om tjocka tjejer och att han tycker det är viktigt med träning och rätt mat.

Jag pendlar en hel del i vikt. Tränar jag och äter rätt så har jag kanske strl 30 på jeans men slarvar jag så går jag snabbt upp till strl 33.

Min sambo sa att han inte tycker det är attraktivt när jag är tjock. Han tänder inte på det. Det gjorde så ont att höra men jag förstår honom. Själv trivs jag inte med min kropp och tycker verkligen själv jag måste gå ned i vikt. Problemet är att jag har så stressigt på jobbet nu och liksom inte hinner/orkar träna på kvällen.

Och själv tycker jag det är viktigt att han håller sig i trim. Han är väldigt vältränad men kan också få lite mage när han slutar träna.

Han sa också att han är rädd att jag ska bli tjock i framtiden om vi skaffar barn och så. Att jag ska sluta bry mig om min kropp och att han inte ska finna mig attraktiv alls längre. Och kanske vara otrogen.

Saken är nu den att jag lidit av ätstörningar i tonåren. Anorexi och bulemi i perioder. Det var skitjobbigt och jag är så rädd att få tillbaka dem. Jag har funderat på att börja kräkas igen nu när jag inte hinner träna men liksom inte vågat.

Berättade detta för sambon som fick så dåligt samvete för att han sa som han kände. Men han kan såklart inte hjälpa hur han känner!

Hjälp! Någon som känner igen sig?

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min sambo är rädd att jag ska gå upp i vikt
  • ludenben

självklart...

Anonym skrev 2008-11-26 11:04:20 följande:
    har man haft ätstörningar så är det fel ibland....
  • Comorran

Alltså vad fan är det för fel på män?
    Rädd för att du ska bli överviktig? Han borde oroa sig för att du ska bli allvarligt sjuk.

Förstår resonemangen dock hur j*vla idiotiskt det än låter så men han kan väl säga nåt mer uppmuntrande än att han hyser en rädsla.

• Anonym (Tjockis)

Ylva Helmersson skrev 2008-11-26 11:08:23 följande:

Kommer du alltid att ha det stressigt på jobbet då? Kan du inte skjuta lite på träningen så länge och bara gå på promenader ett tag.Eller kan du ändra nåt på jobbet så att du har mer ork över till träningen?
    Har precis börjat ett nytt jobb som är ganska stressigt. Men jag måste väl lära mig att planera min tid bättre. Nu sitter jag ju här på FL tex
  • Anonym (ocksårund)

känner igen mig. Min man har alltid tyckt att tjocka tjejer är lata och oattraktiva. När jag blev gravid med vår dotter fick jag massa komplikationer som gjorde att jag inte fick röra på mig, detta resulterade i 32 kg viktuppgång. Efter att jag fött dottern har jag gått ner,men har fortfarande 12kg kvar till ursprungsvikten. Har fått massa piar på vad jag äter osv, men en dag fick jag nog och sa till honom att stressen över att behöva gå ner gör att jag vill äta mer, sa också till honom att om han inte skärper sig, bantar jag bort 74kg direkt(dvs honom). Han har nu insett att det yttre inte går att hänga upp sig på och att man får ta sin fru som hon är med brister och allt. Mår inte heller bra av att vara överviktig,men tänker inte gå ner för hans skull,utan min egen. Lycka till. Kram

• Anonym (3)

Anonym (Tjockis) skrev 2008-11-26 11:04:58 följande:

Jag håller verkligen med dig m u m i n. Saknen är ju den att jag inte heller trivs som jag är nu. Jag villv erkligen träna och äta rätt men hinner ju inte. Eller orkar inte. Så det stressar mig fast jag verkligen vill. Usch, det blev snurrigt. Hoppas du förstod.Anonym (_) Jo men jag förstår fortfarande inte vad det har med saken att göra?
    är det för din skull eller hans skull du vill träna? Jag förstår tankarna med att du inte trivs, men har man varit i en ätstörning så är ju det en del av problematiken? Behandlingen går väl mkt ut på att man ska lära sig gilla sig själv trots storlek o strl 33 i jeans är inte för mig stort iaf...
    Känns det som att det är en risk att ramla in i ditt tidigare dålig beteende? (ätstörningarna)
  • principisessan

Anonym (Tjockis) skrev 2008-11-26 11:04:58 följande:

Jag håller verkligen med dig m u m i n. Saknen är ju den att jag inte heller trivs som jag är nu. Jag villv erkligen träna och äta rätt men hinner ju inte. Eller orkar inte. Så det stressar mig fast jag verkligen vill. Usch, det blev snurrigt. Hoppas du förstod.Anonym (_) Jo men jag förstår fortfarande inte vad det har med saken att göra?
    Nej, jag förstår det.. men det är ju som med rökning.. om någon som röker egentligen inte själv har motviation eller vill sluta så går det ju oftast inte så bra heller.
    Och att han nån som tjatar på en hur man gått upp i vikt eller hur han inte tänder på en.. det får nästan bara motsatt verkan.
    För mår man bra och äter hyfsat rätt så går man ner iallafall, man behöver inte träna som en dåre.

Det du skulle behöva är någon som motiverar dig istället.
    Att istället för att konstatera hur fel du gör, så skulle din sambo kanske kunna komma med förslaget att ni går ut o går en promenad, eller åker skridskor, eller nåt annat som inte innebär att man är hemma o lätt äter i brist på annat att göra.
  • Anonym

Men tänker du inte på framtiden då? Du kommer inte att vara snyggare om 10-20 år! Om du blir gravid förfaller du ju i killens ögon, likaså gör åldrande sig påmint på varje levande inivid.

Jag har också varit med en sån här kille, jag vägde 55 kilo till 165 cm och han sa att jag var för mullig. Jag mådde jättedåligt av känslan att han tyckte så, och hade garanterat dragit på mig ätstöringar om jag fortsatt i hans sällskap.

• principisessan

ursäkta alla stavfel.. har en ettåring som gärna kommer och stör när jag skriver

• Anonym

Jag är 29 år,och är oxå fixerad över vikt kost och träning.

Jag och min man pratade ochså mycket om detta,att ingen av oss tänder på tjocka.Så vi har hållit oss i bra trim.
    Jag har ochså fött 2 barn,och vi hade inte sex när jag började gå upp i vikt.Men han visste att detta bara var tillfälligt,och han visade mig kärlek på massa andra sätt så jag saknade inte sexet heller.
    Sexet kom igång efter förlossningen då jag gått ner igen,och min man stod vid min sida hela tiden.
    Han klankade aldrig på mig,berätta aldrig elaka saker,nej han visade sin kärlek ännu mer även om han för tillfället inte tände på mig.

Jag är lyckligt lottad,nu är jag snygg igen och allt är som vanligt.
    För oss är ytan lika viktig som insidan är,vi vill ha bägge delarna,inte bara insidan.

• Anonym (ocksårund)

Blev lite nyfiken.Vad händer om nån av er hamnar i en olycka och får ett oattraktivt yttre efter det? Inge mer sex? Även om min man inte tänder på tjocka,så tänder han ju på mig för att han älskar mig(och jag är mullig). Vi har haft sex hela tiden,även när jag vägde 92 kg.

Anonym skrev 2008-11-26 11:16:24 följande:
    Jag är 29 år,och är oxå fixerad över vikt kost och träning.Jag och min man pratade ochså mycket om detta,att ingen av oss tänder på tjocka.Så vi har hållit oss i bra trim.Jag har ochså fött 2 barn,och vi hade inte sex när jag började gå upp i vikt.Men han visste att detta bara var tillfälligt,och han visade mig kärlek på massa andra sätt så jag saknade inte sexet heller.Sexet kom igång efter förlossningen då jag gått ner igen,och min man stod vid min sida hela tiden.Han klankade aldrig på mig,berätta aldrig elaka saker,nej han visade sin kärlek ännu mer även om han för tillfället inte tände på mig.Jag är lyckligt lottad,nu är jag snygg igen och allt är som vanligt.För oss är ytan lika viktig som insidan är,vi vill ha bägge delarna,inte bara insidan.
  • MammasÄlsklingar

Alltså nu svarar jag bara på TS .
    Antingen älskar han dig för den du e o ser förbi att du går upp lite ivikt ibland eller så kan han bara sippa igen munnen tycker jag.
    Jag har grymt mycket ätstörningar o just nu e jag i en dålig period brukar väga 55 kilo är 171 lång men efter sista barnet som e6 månader så väger jag nu 68 o mår skit .
    Skulle min sambo då hålla på påpeka att jag inte e snygg osv skulle jag bli oroligt sårad.
    STÖD e vad man behöver av sin älskade !

• principisessan

En sak till som jag funderade på .. varför säger han att han är rädd för att han kanske kommer vara otrogen, som att få en bekräftelse av dig att OM han är det så var du lite förvarnad och på ett sätt ha fått nästan samtyckte till det?
    För om det nu är så att man inte tänder på sin partner alls och inte vill vara med denne, så gör man väl ändå slut? Man är ju inte otrogen och tycker att du har dig själv att skylla som inte gick ner i vikt.
    Nej, usch.. det här gillar jag inte alls. Ta hand om dig ts och tänk på ditt bästa, vad DU mår bra av.

• so much better

vilken jävla idiotman. hur kan man säga till den man påstår sig älska att "om du blir tjock kanske jag kommer vara otrogen"? den killen förtjänar ju inte ens en flickvän...

• MammasÄlsklingar
    so much better skrev 2008-11-26 12:32:23 följande:
    vilken jävla idiotman. hur kan man säga till den man påstår sig älska att "om du blir tjock kanske jag kommer vara otrogen"? den killen förtjänar ju inte ens en flickvän...
    Håller med
  • Anonym (Suck!)

Jag tror att du ska ta en funderare innan du blir gravid med den här mannen... I hans sinne så är ju gravid=>tjock=>osexig=>otrohet

Även om du gör som Hollywoodstjärnorna och "tappar" graviditetskilona redan efter nån vecka så handlar det ju dock om några månader innan barnet är fött då han enligt sitt eget synsätt nästan har tillstånd att vara otrogen...

Svar på tråden Min sambo är rädd att jag ska gå upp i vikt