• Kantarellen

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • imsel
    mamma0903 skrev 2008-12-04 12:39:36 följande:
    Svar på #39Skulle aldrig lägga bindorna i tvättkorgen, då blir ju allt annat äckligt också. Nä, jag skippar det, tycker det verkar hur äckligt som helst..
    Äckligt..?
    Man viker ju ihop dom, och det luktar absolut ingenting.
    Och man behöver ju inte lägga dom just i tvättkorgen, man kan ju lägga i en speciell necessär eller vad somhelst.

Men du verkar inte intresserad ändå så ingen ide att försöka Flört
    april april din dumma sill
  • Finkelkeso

mamma0903 skrev 2008-12-04 12:39:36 följande:

Svar på #39Skulle aldrig lägga bindorna i tvättkorgen, då blir ju allt annat äckligt också. Nä, jag skippar det, tycker det verkar hur äckligt som helst..
    hur kan någon som tycker så mycket är äckligt skaffa barn?
  • emindy

Jag tror att den här "mens är äckligt" mentaliteten är något som kommit delvis av att mens i engångsbindor luktar väldigt äckligt och instängt.
    Jag har hört fler, särskilt yngre typ tonåringar och liknande, som tyckt att menskopp skulle vara skitäckligt för då kunde man ju få mens på händerna när man tog ut den etc etc
    Helt galet egentligen! Men den synen uppmuntras ju av produkterna som lanseras av plastbindetillverkarna

• imsel
    emindy skrev 2008-12-04 13:53:58 följande:
    Jag tror att den här "mens är äckligt" mentaliteten är något som kommit delvis av att mens i engångsbindor luktar väldigt äckligt och instängt.Jag har hört fler, särskilt yngre typ tonåringar och liknande, som tyckt att menskopp skulle vara skitäckligt för då kunde man ju få mens på händerna när man tog ut den etc etcHelt galet egentligen! Men den synen uppmuntras ju av produkterna som lanseras av plastbindetillverkarna
    Jo, jag tror oxå många tänker så.
    För det stinker ju verkligen med plastbindor
    Med tyg luktar det ju inget.. ibland kanske lite järn om det är mcket, men jag har nog nästan aldrig känt det ens.

Har oxå vänner som tycker menskopp verkar sååå äckligt, jag förstår eg inte varför..
  • Kantarellen

Eftersom jag reser mycket och bor på hotell när jag arbetar så vill jag ha så lite packning som möjligt med mig vilket inneburit två perioder med engångsbindor och det är bra mycket bökigare! Insett att det är enklare med tyg. Och fy vad engångs luktar... Nä tacka vet jag sköna tygisar.

Sköljer inte mina utan de får torka som de är i en korg under handfatet vilken ja sagt till sambon han inte skall bafatta sig med (han är lite kinkg) och precis innan tvätt bara blöter jag upp dem ordentligt i kalt vatten. Klart! Och så mycket enlare än engångs.

• imsel
    Kantarellen skrev 2008-12-04 21:50:23 följande:
    Eftersom jag reser mycket och bor på hotell när jag arbetar så vill jag ha så lite packning som möjligt med mig vilket inneburit två perioder med engångsbindor och det är bra mycket bökigare! Insett att det är enklare med tyg. Och fy vad engångs luktar... Nä tacka vet jag sköna tygisar.Sköljer inte mina utan de får torka som de är i en korg under handfatet vilken ja sagt till sambon han inte skall bafatta sig med (han är lite kinkg) och precis innan tvätt bara blöter jag upp dem ordentligt i kalt vatten. Klart! Och så mycket enlare än engångs.
    Jag har nångång haft engångstroskydd, alltså inte till mens, och dom luktar ändå jätteäckligt..usch.
    Skönt att inte behöva oroa sig att det ska lukta om man sitter nära nån Räcka ut tungan

Fast jag använder inte tygbindor till hela mensen, utan mest bara när det är lite så jag inte kan ha tampong.
    Köpte ju en divacup, men jag fick lite problem så jag skickade tillbaka.
    Men ska väl prova en annan sen när bebisen kommit ut.
    Kanske bra att jag skickade tillbaka, nu måste jag väl ändå köpa en större storlek.
  • Yamit

imsel skrev 2008-12-04 21:54:45 följande:

Men ska väl prova en annan sen när bebisen kommit ut.Kanske bra att jag skickade tillbaka, nu måste jag väl ändå köpa en större storlek.
    Namen ar du med barn! GRATTIS! Det har jag missat.

Tycker ocksa engangs luktar. Man ska val inte behova ga omkring och vara radd att andra kanske ocksa kanner lukten. Tyg luktar ju ingenting och nar man val har vant sig vid det sa marker man ju hur mycket engangs verkligen luktar.
  • emindy

Min främsta personliga vinst på att ha bytt till "flergångsprodukter" är faktiskt att slippa stoppa toalettpapper i trosan och springa i panik till affären. Inte för att det hände så himla ofta men nu är det ju aldrig!

• imsel

Tack Yamit! Glad
    Har inte direkt sagt det nånstans, förutom i nån tråd där andra är gravida.
    Är oxå därför jag inte frågat så mycket mer än om trosskydd, dom jag väl måste köpa fler av..snart, efter jul antagligen.

Måste bara kolla (säkert frågat förut) om nån vet vars det finns trosskydd i bomull ist. för flanell?
    Procraft vet jag har, men det tar för länge att få..

Sen ska väl jag oxå fundera på bindor till avslaget.. men har fått för mig att många använder bb:s engångs, och sen kan man ha nattbindor? Fast alla har ju olika nattbindor, hur vet man vilka man ska ha?

• fru fogeby
    imsel skrev 2008-12-05 11:51:45 följande:
    Tack Yamit! Har inte direkt sagt det nånstans, förutom i nån tråd där andra är gravida.Är oxå därför jag inte frågat så mycket mer än om trosskydd, dom jag väl måste köpa fler av..snart, efter jul antagligen.Måste bara kolla (säkert frågat förut) om nån vet vars det finns trosskydd i bomull ist. för flanell? Procraft vet jag har, men det tar för länge att få..Sen ska väl jag oxå fundera på bindor till avslaget.. men har fått för mig att många använder bb:s engångs, och sen kan man ha nattbindor? Fast alla har ju olika nattbindor, hur vet man vilka man ska ha?
    *pssst* kolla min press
    Tygbindeberoende!
Svar på tråden Älskade tygbindor