• Kaydina

Vet du vad tyken betyder?

Det är ju ett skitbra ord och jag vet ingen vettig synonym? Kan man få in detta i SAOL, kanske?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du vad tyken betyder?
  • tobiq

Använder både tyken och åpen. Flö sa vi ofta när vi var små, hehe. Kommer från Halland och bor numera i Göteborg. Någon mer som använder ordet "tetig"?

Lyckligare än någonsin!
  • Kaydina
    tobiq skrev 2008-12-14 23:28:12 följande:
    Använder både tyken och åpen. Flö sa vi ofta när vi var små, hehe. Kommer från Halland och bor numera i Göteborg. Någon mer som använder ordet "tetig"?
    Nej, använder det inte. Tycker ordet är skettetigt Men det är nog mer Halland-Småland, va?
    kaydinasvarld.blogspot.com - snyggaste pepparkakshuset. EVER!
  • MajaLarsson

jag är från skaraborg och känner väl till både tyken, åpen och flö!

• tobiq
    Kaydina skrev 2008-12-14 23:29:46 följande:
    Nej, använder det inte. Tycker ordet är skettetigt Men det är nog mer Halland-Småland, va?
    Mkt möjligt, jag använder ofta tetigt och det har varit många som inte vetat vad det betyder (dock inte göteborgare). Säger "räligt" också, är det göteborgska tro?
    Lyckligare än någonsin!
  • Kaydina
    tobiq skrev 2008-12-14 23:34:32 följande:
    Mkt möjligt, jag använder ofta tetigt och det har varit många som inte vetat vad det betyder (dock inte göteborgare). Säger "räligt" också, är det göteborgska tro?
    Nej, räligt kommer också söderifrån. Farfar från Skåne sa ofta så. Och morbror från Småland.
    kaydinasvarld.blogspot.com - snyggaste pepparkakshuset. EVER!
  • lejone

Frän då?

Det är la världens bästa ord!?

• tobiq
    Kaydina skrev 2008-12-14 23:36:32 följande:
    Nej, räligt kommer också söderifrån. Farfar från Skåne sa ofta så. Och morbror från Småland.
    Åh fan, jag som verkligen inte trodde att man snappat upp några hallänska ord trots att jag bodde där mina första 14 levnadsår:D!
    Jag gick i gymnasiet i närheten av Borås och där förstod dem inga av våra "vanliga" ord alls, varken bamba eller SO eller NO (där sa man bara samhällskunskap och naturkunskap), dessutom visste dem inte vad mula var? Mula måste väl ändå vara göteborgska?
    Lyckligare än någonsin!
  • Ramonas

tobiq skrev 2008-12-14 23:34:32 följande:

Räligt= äckligt, motbjudande på skånska...
Svar på tråden Vet du vad tyken betyder?