• Kaydina

Vet du vad tyken betyder?

Det är ju ett skitbra ord och jag vet ingen vettig synonym? Kan man få in detta i SAOL, kanske?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du vad tyken betyder?
  • Twilight

Fattar inte hälften av alla konstiga ord här... Katig och tykig?????

♥Familjen♥
  • Bedbug
    Svar på #59
    Blev tvungen att kolla SAOL. Du har helt rätt; tykig finns inte med.
    MEN det gör däremot tyken! Det betder enligt SAOL påflugen, fräck, näsvis.
  • Fjuppan

Jepp!

Bedbug skrev 2008-12-12 09:05:22 följande:
    Svar på #59Blev tvungen att kolla SAOL. Du har helt rätt; tykig finns inte med. MEN det gör däremot tyken! Det betder enligt SAOL påflugen, fräck, näsvis.
    Haha...man kan bli lite förvirrad av SAOL. I gbg betyder tyken näsvis eller uppkäftig. Men fräck, det är något/någon som är lite ball/cool/häftig/tuff. Alltså, en lägenhet kan vara t ex vara fräck om den är lite ovanlig och har ball planlösning.
  • Bedbug

Ja precis! Nuförtiden är väl fräckt alltid positivt. Förr var det inte så. Jmfr "Det var det fräckaste!" "Din fräcka lilla tjuv!" osv.

• Åsa

Jadå, som inflyttad till Gbg fanns det med i paketet nyord ihop med änna, knö och bamba.

Fjuppan: Rimligtvis menar ordboken fräck i den traditionella, ickecoola varianten. Ord får ju som bekant en betydelseförskjutning då och då.

Intressant dock med synonymerna näsvis och uppkäftig. De signalerar ju båda att den "tykne" är i underläge och är "tyken" mot någon högre upp på samhällsskalan. Så har inte jag uppfattat det, mer som någon som kommer med otrevliga, spydiga kommentarer på en mer "jämlig" nivå. Men jag är som sagt inte infödd.

• ängeln 25

Åsa skrev 2008-12-12 09:21:05 följande:

Jadå, som inflyttad till Gbg fanns det med i paketet nyord ihop med änna, knö och bamba.
    Hahaha bamba tog lång tid för mig att fatta vad det betydde... Har aldig hört det och kommer aldrig att använda..Trodde dem skämta med mig när jag flytta ner till Gbg och hörde detta ord..
  • place

Jag som är uppvuxen i göteborg och när jag nämnt BAMBA i andra städer trodde dom att jag va knäpp. Samma sak med SVALE (som betyder trappuppgång)

• Black roses

Tyken betyder här iaf att man är stöddigt, uppkäftig med en anstrykning av elak.. Katig är uppkäftig med en anstrykning humor i, dvs motsatt tyken...

Mvh M G

Svar på tråden Vet du vad tyken betyder?