• Kaydina

Vet du vad tyken betyder?

Det är ju ett skitbra ord och jag vet ingen vettig synonym? Kan man få in detta i SAOL, kanske?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du vad tyken betyder?
  • Southern Belle
    FruHeo skrev 2008-12-14 23:59:46 följande:
    Hahaha pömsigt ja! Min karl och hans släkt använder pömsig som synonym för trött, det gör inte jag utan som en synonym för sexuellt uttröttad.......hahahahah kan bli otroligt roligt på släktmiddagar när hans gamla farmor säger: nej nu är jag lite pömsig ska nog dra mig mot sängen. Det är RIKTIGT svårt att hålla sig för skratt då

Ska genast sluta att använda ordet pömsig! Brukar ju säga det till mina barn.........

Och som svar på TS fråga: Klart!
  • lejone
    FruHeo skrev 2008-12-14 23:59:46 följande:
    Hahaha pömsigt ja! Min karl och hans släkt använder pömsig som synonym för trött, det gör inte jag utan som en synonym för sexuellt uttröttad....... hahahahah kan bli otroligt roligt på släktmiddagar när hans gamla farmor säger: nej nu är jag lite pömsig ska nog dra mig mot sängen. Det är RIKTIGT svårt att hålla sig för skratt dåPrecis!
  • FruHeo

Annars är det la klart som korvspa att jag vet vad tyken, rälig, åpen och flö betyder, man ä la från Bohuslän....

Annars gillar jag ordet trälit om man INTE har en överdriven östgötsk dialekt.

• tobiq

Det där med pömsig är kul, hade ingen aning om att vissa använder det som något sexuellt:) Hade ju lätt kunnat bli en pinsam situation...

Lyckligare än någonsin!
  • lejone

Gud va mycket ord som bara har fallit bort för mig!

Ge mig fler som jag kan börja använda igen.
    More more!!

• Kaydina
    Agamemnon skrev 2008-12-14 23:57:15 följande:
    Tråkigt, trist.
    Jahaa, tRöligt säger vi här om trist och tråkigt.
    kaydinasvarld.blogspot.com - snyggaste pepparkakshuset. EVER!
  • Glass
    tobiq skrev 2008-12-14 23:28:12 följande:
    Använder både tyken och åpen. Flö sa vi ofta när vi var små, hehe. Kommer från Halland och bor numera i Göteborg. Någon mer som använder ordet "tetig"?

Tetig använde min mamma, hon kommer från skåne, men har bott i gbg i 40 år.

rälig säger svärmor som kommer från småland halland

Ramonas skrev 2008-12-14 23:42:10 följande:
    tobiq skrev 2008-12-14 23:34:32 följande: Räligt= äckligt, motbjudande på skånska...
    jag trodde att det betydde tråkig?
  • Glass
    Ramonas skrev 2008-12-14 23:42:36 följande:
    Bös då?Eller har ni redan sagt det??

Bös såklart! Ett bra ord för oidentifierade skumma grejer, typ ludd eller annat.

Va betyder pömsig sexuellt utmattad?!? :-0

Det har alltid betytt trött för mig

• Kaydina
    Glass skrev 2008-12-15 01:08:29 följande:
    Bös såklart! Ett bra ord för oidentifierade skumma grejer, typ ludd eller annat. Va betyder pömsig sexuellt utmattad?!? :-0Det har alltid betytt trött för mig
    Ja, vanligt trött bara Men det är ju så barnsligt ord att man väl knappast använder det?

Sexuellt utmattad...njäe, då hade jag använt något coolare i såfall; utknullad el liknande.

Pömsig är en trött bebis. Typ.
    kaydinasvarld.blogspot.com - snyggaste pepparkakshuset. EVER!
Svar på tråden Vet du vad tyken betyder?