Inlägg från: Daisyduck |Visa alla inlägg
  • Daisyduck

    KUB-test och resultat 1:20 000...

    Har gjort KUB-test som gick helt otroligt bra, men har ändå ett par frågor. Risken för mig att föda ett barn med exempelvis Downs Syndrom är 1:20 000. Dock fattar jag verkligen inte hur jag kunde få SÅ BRA siffror?

    *Jag är 29 år, vilket bör sänka siffrorna en del.
    *Nackspalten på bebis var 1.8 mm, en siffra som varken är bra eller dålig utan ganska "medel".
    *Blodprovets resultat känner jag inte till, men tycker inte att det borde förbättra min statistik så pass mycket.

    Jag fick inte de enskilda resultaten på ålder, NUPP samt blodprov - "det ger vi aldrig ut" sa BM. Nähä? Har ni här på FL fått de enskilda resultaten? Jag har minsann sett enskilda resultat här.

    Kan det verkligen vara möjligt att jag fått 1:20 000? De kanske har satt dit en nolla för mycket?

    /Fröken Daisy frågvis

  • Svar på tråden KUB-test och resultat 1:20 000...
  • Daisyduck

    Röda: Jag är väl införstådd med att testet enbart är en bedömning/sannolikhet och jag klarar av det. Jag klarar av det så pass bra att jag tycker mitt test t o m borde visa sämre resultat.

    På din andra fråga: i vilket annat medicinskt sammanhang skulle detta vara okej? Jag vet inte om du jobbar inom vården eller ej, men där finns ju massvis med tester som "signalerar" det ena eller det andra, hundraprocentigt kan man alltså inte alltid veta/säga - det gäller väl livet i stort? Det ÄR en etiskt problematisk situation detta med fosterdiagnostik - och därför väljer jag hellre KUB som inte har någon missfallsrisk snarare än FVP.

  • Daisyduck

    Trine: absolut, 20 000 är en riktig drömsiffra! Jag hade redan innan undersökningen skrivit ett mentalt kontrakt med mig själv som sa: får jag 1:1000 eller högre siffror tänker jag inte lägga två tankebanor i kors och bekymra mig det minsta.

  • Daisyduck

    Ja du det övergår också mitt förstånd varför en del får de enskilda resultaten medan exempelvis jag fick den totala sannolikhetsrisken. Jag efterfrågade de enskilda men fick till svar att "det lämnar vi aldrig ut".

    Lucky Me skrev 2008-12-17 17:14:19 följande:


    Det verkar vara si och så med beräkningen av resultaten nu när jag läst en hel del här på FL. En del får de enskilda resultaten medan somliga "bara" får den totala sannorlikhetsrisken.Man kan ju få väldigt bra odds kring triosomi 21 medan man får sämre på 13 och 18.Varför är det så att en del får det sammantagna resultatet bara?
  • Daisyduck

    Mig frågade de också om vikt, förstår inte varför de gör det - skulle överviktiga statistiskt föda fler barn med missbildningar eller avvikelser? Help me out here... Vad kan övervikt innebära för fostret?

  • Daisyduck

    Heiress: Vi gjorde blodprov samt nupp-test på samma dag, en fredag. Vi fick svaret torsdag veckan efter. Alltså ca en vecka. Du får nog veta snabbare om du tagit blodprovet före nupp-testet. Lycka till!!! Det kommer säkert gå bra.

  • Daisyduck

    Cookie80: Jag har också läst om att man måste ta blodprovet en vecka innan UL. Tror jag påpekade detta för Ultraljudsbarnmorskorna (Sthlm), men "det går så bra så" att ta blodprovet samma dag... Jag vet faktiskt inte, utan förlitade mig på Ultraljudsbarnmorskorna som haft kliniken sen -99.

  • Daisyduck

    Heiress: Jag var i ca 12+2 då blodprovet togs, så jag vet inte om det har någon betydelse? 10 fullgångna veckor hade jag ju gått. Det där med dryck har jag hört både din version och en del har inte alls fått den uppgiften. Själv fick jag inte den uppgiften, men var ändå rejält kissnödig eftersom jag hört att bebis syns bättre på ul om blåsan är fylld.

    Jo, lite nervöst var det att vänta på svaret förstås (vi ville exempelvis inte berätta för någon anhörig om testet eller graviditeten innan vi fått svar på kub). Jag och sambon hade redan innan resultatet bestämt oss för att "inte oroa oss det minsta om vi får siffror högre än 1:1000". Då tog vi ändå i, siffror på 1:200 eller 1:300 är ju först då man behöver börja "oroa" sig.

  • Daisyduck

    Heiress: Jasså de skulle ta väldigt illa vid sig om ni gjorde ett test som kan upptäcka kromosomförändringar? Det är ju upp till var och en, men jag förstår att du inte vill stöta dig med tjocka släkten

  • Daisyduck

    Oj ingen aning! Är T21-resultatet max 1:20 000? Det stör mig om jag betalat 1800 kr för att bara få veta ett resultat om det finns tre... Vilken klinik var du på?


    ine74 skrev 2008-12-23 14:00:01 följande:
    Jag fick tre olika resultat specade på mitt KUB. T21 1:11500, T18 1:28400, T13 1:89100. Får endel alltså bara veta T21 resultatet?
  • Daisyduck

    Får jag vara extremt nyfiken och påflugen och fråga hur stor nackspalt din bebis hade samt vilken vecka du var i? Härligt att du fick detaljerad information med dig hem - själv känner jag mig lite "snuvad" då Ultraljudsbarnmorskorna "bara ger ut det sammanvägda resultatet"...

    Ser på din pres att de även kunde avgöra könet vid din KUB-undersökning, underbart! Till mig sa hon att det var för tidigt för att se. På filmen vi fick med oss hem är jag dock övertygad om att se en snopp, för svansen är ju knappast kvar...


    ine74 skrev 2008-12-23 14:05:29 följande:
    Svar på #38Jag var på Crocus i Linköping. Fick mycket detaljerad information med mig hem :)
Svar på tråden KUB-test och resultat 1:20 000...