• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 6

Välkomna in!
    Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.
    www.fiskarhedenvillan.se
    Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.
    Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.
  • Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6
  • Nanna 79
    FHLärkan skrev 2009-02-06 14:07:53 följande:
    Busungens mamma:Roligt att ni har flyttat in. vore kul att se lite bilder fler bilder så kanske man kan låna lite ideér. =) Vore kul att veta vad ni får betala för kakel/klinkers i badrum eftersom vi har i stort sett lika stora badrum.Vi har frågat efter offerter från 2 olika firmor men inte fått något svar på det än.Vi har blivit klar med skiv sättning,spackel och tak och har börjat målat sovrum kök osv. Vi provade sätta microlit (som vanlig slät tapet som man målar på) i ett sovrum och målade på det. men vi tycker det vart lika bra resultat att måla direkt på gips så det har vi gjort i köket. visst finns risken att spackel spricker osv, men då får man vell tapetsera senare.ska köra några vändor till soptippen idag och plocka ut material som inte längre behövs.Till veckan får vi veta hur det ligger till med fukten i plattan och det är vell bara att hoppas på bra mätvärden så man kan börja lägga in golvet.
    Vi får också veta nu i veckan hur det är med vår platta. Spännade! Vill att de ska sätta igång med badrummen så fort som möjligt. När planerar ni inflytt?
  • JennyKa

Hur mäter ni fukten i plattan? Det vet jag inte att nån har gjort hos oss? Måste man mdet innan dom börjar kakla?

• Busungarnas mamma
    JennyKa skrev 2009-02-09 11:19:59 följande:
    Hur mäter ni fukten i plattan? Det vet jag inte att nån har gjort hos oss? Måste man mdet innan dom börjar kakla?
    Det brukar den som är kvalitetsansvarig göra.
    Det var i alla fall var vår ka som gjorde det åt oss.

Det är jätteviktigt att plattan är tillräckligt torr innan man lägger golv/kakel/klinker.
    Busungen ska bli storebror
  • Busungarnas mamma
    JennyKa skrev 2009-02-08 14:11:57 följande:
    V sätter nog väv iaf också, för nu har vi fått tag i ett par hantverkare som kan göra det åt oss. Micrifiberduk, vilken är det? Jag har köpt nån helt slät väv, är det den du menar, busungens mamma? Jag betalade också 10-12 kr/m, 25 kr låter ju svindyrt!
    Ja, den är helt slät
  • Busungarnas mamma
    Nanna 79 skrev 2009-02-08 20:21:16 följande:
    Ja, 25 kr/ m är nog dyrt. Har bara köpt 2 rullar och vi ska nog kolla runt lite mer innan vi köper mer. Börjar bli trött på alla val man ska göra hela tiden. Vill bara flytta in nu!
    Jag förstår dig
    Ibland när man är mitt upp i allt så är det inte så himla kul...
    Snart får ni också flytta in
  • Nanna 79
    Busungens mamma skrev 2009-02-09 18:30:03 följande:
    Jag förstår dig Ibland när man är mitt upp i allt så är det inte så himla kul...Snart får ni också flytta in
    Ja, det börjar kännas nära nu Nästa torsdag ska de börja lägga golv i barnens sovrum och kakla badrummen.
  • Nanna 79
    JennyKa skrev 2009-02-09 11:19:59 följande:
    När vi var och pratade med den firman som ska lägga våra golv/kakla badrummen så berättade han att de brukar samarbeta med en kille som mäter fukten. De som lägger golvet ville gärna att vi skulle kolla fukten innan de ville lägga golvet (och vi vill ju veta att det är okej innan också).
  • Nanna 79

Vi målade Olles rum 2 ggr nu i helgen och nu började jag fundera på om vi borde ha grundmålat något innan den vanliga färgen. Hur har ni andra gjort?

• Truffles

Vi grundmålade innan då den färgen är billigare och underlaget suger såpass mycket. Men be dem på färgaffären att bryta även grundfärgen i rätt kulör så blir det fortare ett snyggt resultat med väggfärgen sedan.

• FHLärkan
    Svar på #241
    Som det ser ut idag så kommer vi nog kunna flytta in till mitten/slutet av april.
    Går just nu och väntar på en bebis som är några dagar försenad ut. =) Så det är vell bara att hoppas man får nån timmes sömn varje natt sen så man orkar jobba om dagarna.
    Idag ska det borras för bergvärme (bara dom kommer nångång).

För att en fukt mätning ska vara helt godkänd enligt Hus AMA så ska provbitar borras ur och skickas på analys, då får man ett exakt mätvärde.
    Vi valde att göra den enklare typen av mätning där ett hål borras och i det mäts det direkt med ett instrument. Den här mätningen diffar på ungefär +-4% men då har man iaf. ett riktvärde.
Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6