• Busungarnas mamma

Fiskarhedenvillan, del 6

Välkomna in!
    Här samlas vi som har byggt, bygger eller ska bygga ett hus från Fiskarhedenvillan.
    Självklart även de som drömmer om att bygga ett en dag.
    www.fiskarhedenvillan.se
    Här kan vi bolla idéer, fråga om råd, stötta varandra och följas åt.

Ni som undrar vad det kostar att bygga de olika husen från Fiskarhedenvillan hänvisar vi till någon av säljarna hos dem.
    Det är omöjligt för oss i tråden att veta vad det kan kosta för just er.
    Vi som är mest aktiva i tråden har börjat bygga eller är i startgroparna, och vet ännu inte vad vi själva hamnar på för slutsumma.
    Tråden innehåller även en lista där man kan skriva upp sig och vilket hus man har byggt eller ska bygga.
  • Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6
  • Busungarnas mamma
    Nanna 79 skrev 2009-02-03 20:31:37 följande:
    Busungens mamma- Åh, så roligt att ni flyttat in! Längtar så tills vi är där!
    Det är riktigt roligt, äntligen har vi flyttat in!
    Ni är snart där ni också 
    Busungen ska bli storebror
  • Busungarnas mamma
    JennyKa skrev 2009-02-03 22:02:24 följande:
    Svar på #222Nej, jag tänkte inte sätta någon väv. Jag orkar inte.
    Ok.
    Jag vet att det kan vara svårt att få till det bra om man inte sätter väv.
    Måste bara säga att det var riktigt smidigt att sätta väv, det gick fort!
  • Busungarnas mamma

Flaxa1 - Doppingen Bygget pågår (beräknad inflyttning mars -09)
    MillaJ - Tranan Bygget pågår
    Icka - Trasten
    Fullt hus - Domherren Bygget pågår (leverans vecka 37 -08) nilssonshusbygge.blogspot.com/
    vist - Svanen Bygget pågår
    Nane - Domherren förlängd Bygget pågår (leverans vecka 42 -08)
    Nanna 79- Lommen Bygget pågår
    Förälskad- Entitan (river sommarstugan till hösten och beställer huset v.32 -08)
    Mamma Till Astrid - Lommen (med hallvägg utflyttad)
    FH Morkullan - Morkullan Bygget pågår morkullan-otterslatt.blogspot.com/
    lollo83 - Doppingen
    Alayah - Hägern Bygget pågår (leverans vecka 47 -08) blandbarnochdammrattor.blogspot.com/
    FHLärkan - Lärkan Bygget pågår (leverans vecka 47 -08)
    LizLind - Doppingen Bygget pågår (leverans vecka 40 -08)
    Blåsan - Orren
    JennyKa - Trasten Bygget pågår

Vi lyckliga som redan bor i ett hus från FH:

Krokusen - Ärlan
    Sockerkakan - Ripan
    Baryk - Lommen
    Suzziluzen- Lövsångaren (breddad)
    Gelis14 - Svanen
    apache - Tärnan
    Duntoffla - Doppingen
    Nufsan - Entitan
    ingridlinnéa - Doppingen
    tilda81 - Doppingen
    Susstuss - Lommen (förlängd) (fiskarhedenvillan.blogspot.com/)
    MalinT - Domherren
    Truffles - Domherren
    Lisamargareta - Lövsångaren (förlängd)
    Busungens mamma - Lärkan

• Nanna 79
    Busungens mamma skrev 2009-02-04 09:50:11 följande:
    Ok.Jag vet att det kan vara svårt att få till det bra om man inte sätter väv.Måste bara säga att det var riktigt smidigt att sätta väv, det gick fort!
    Vi ska också ha väv. Köpte väv idag på Bauhaus för ca 25 kr/metern. Såg att det fanns 2:a handssortering för ca 10 kr/metern. Vilken typ av väv har ni satt? Prisklass? Funderar på att sätta 2:a handssorterat i garaget kanske.
  • FHLärkan

Busungens mamma:
    Roligt att ni har flyttat in. vore kul att se lite bilder fler bilder så kanske man kan låna lite ideér. =)
    Vore kul att veta vad ni får betala för kakel/klinkers i badrum eftersom vi har i stort sett lika stora badrum.
    Vi har frågat efter offerter från 2 olika firmor men inte fått något svar på det än.

Vi har blivit klar med skiv sättning,spackel och tak och har börjat målat sovrum kök osv. Vi provade sätta microlit (som vanlig slät tapet som man målar på) i ett sovrum och målade på det. men vi tycker det vart lika bra resultat att måla direkt på gips så det har vi gjort i köket. visst finns risken att spackel spricker osv, men då får man vell tapetsera senare.
    ska köra några vändor till soptippen idag och plocka ut material som inte längre behövs.
    Till veckan får vi veta hur det ligger till med fukten i plattan och det är vell bara att hoppas på bra mätvärden så man kan börja lägga in golvet.

• Busungarnas mamma
    Nanna 79 skrev 2009-02-04 20:05:36 följande:
    Vi ska också ha väv. Köpte väv idag på Bauhaus för ca 25 kr/metern. Såg att det fanns 2:a handssortering för ca 10 kr/metern. Vilken typ av väv har ni satt? Prisklass? Funderar på att sätta 2:a handssorterat i garaget kanske.
    Det blev microfiberväv som vi köpt Nordsjöbutiken här i stan, för den betalade vi 10 kr/metern och då var det inte 2:a handssortering.
    Vi har iofs rabatt på allt vi handlar där, så vad det kostade egentligen vet jag inte exakt.
    Vi har 25-30% i rabatt.
  • Busungarnas mamma
    FHLärkan skrev 2009-02-06 14:07:53 följande:
    Busungens mamma:Roligt att ni har flyttat in. vore kul att se lite bilder fler bilder så kanske man kan låna lite ideér. =) Vore kul att veta vad ni får betala för kakel/klinkers i badrum eftersom vi har i stort sett lika stora badrum.Vi har frågat efter offerter från 2 olika firmor men inte fått något svar på det än.Vi har blivit klar med skiv sättning,spackel och tak och har börjat målat sovrum kök osv. Vi provade sätta microlit (som vanlig slät tapet som man målar på) i ett sovrum och målade på det. men vi tycker det vart lika bra resultat att måla direkt på gips så det har vi gjort i köket. visst finns risken att spackel spricker osv, men då får man vell tapetsera senare.ska köra några vändor till soptippen idag och plocka ut material som inte längre behövs.Till veckan får vi veta hur det ligger till med fukten i plattan och det är vell bara att hoppas på bra mätvärden så man kan börja lägga in golvet.
    Vi har betalt 35 000 kr för klinkers i entrén, klinkers och kakel i tvättstuga, klinkers och kakel i badrummen och kakel i köket.
    I de 35 000 kr ingår allt undermaterial.
    Ungefär hälften är för klinkers/kakel och andra hälften undermaterial.

Så fort jag kan ska jag lägga in fler bilder

Vad kul att det rör på sig för er!
  • fullt hus

Busungens mamma: Grattis till flytten, lääängtar också tills det är dags för oss. Förstår och kan nästan känna er känsla över att få flytta in till det som ni har jobbat för så länge

• JennyKa

V sätter nog väv iaf också, för nu har vi fått tag i ett par hantverkare som kan göra det åt oss. Micrifiberduk, vilken är det? Jag har köpt nån helt slät väv, är det den du menar, busungens mamma? Jag betalade också 10-12 kr/m, 25 kr låter ju svindyrt!

• Nanna 79

Ja, 25 kr/ m är nog dyrt. Har bara köpt 2 rullar och vi ska nog kolla runt lite mer innan vi köper mer. Börjar bli trött på alla val man ska göra hela tiden. Vill bara flytta in nu!

Svar på tråden Fiskarhedenvillan, del 6