• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Sannaa

trollsanna skrev 2009-01-15 18:33:52 följande:

Ikväll kl. 20 sitter jag bänkad framför tvn. Big medicine på tv4+. vill bara påminna er om att det är ikväll. (handlar om GBP)
    det gör väl Big Medicine alltid?
  • livet från ljusa sidan

anna sol: stämmer in med övriga, runt 30-32?

Välkomna hem alla opererade, min mage låter som åskan en stund efter jag ätit med. SPeciellt på kvällen.

Lycka till nu alla som skall opas, kommer gå så bra!!!

• livet från ljusa sidan

anna sol: stämmer in med övriga, runt 30-32?

Välkomna hem alla opererade, min mage låter som åskan en stund efter jag ätit med. SPeciellt på kvällen.

Lycka till nu alla som skall opas, kommer gå så bra!!!

• Mrs Kaffelatte

Maddisen80 skrev 2009-01-15 18:44:33 följande:

Vill också ha operation ,men jag får inte ://///////////////////////
    Snälla söta Maddisen vi vet det..

Och ja det kan vara synd om dig men det finns en anldening varför alla inte får en op.
    Har man för lite övervikt så fungerar inte operationen som den gör på de som har mer övervikt.
    Dummt att försätta sig i den sitsen om man "bara" går ner 25 kilo liksom.
    Detta är långt i från någon mirakelmetod. Man får kämpa soch stånga sig blodig..
    Att aldrig kunna äta som man en gång gjorde och dessutom behöva avstå en massa trevligt gott..
    Jag ahde ALDRIG gjort detta för 30 kilo. ALDRIG!!!
    Men för 67 kilo är det garanterat värt det.

Dessutom så tycker jag det är lite elakt mot dem som har större övervikt än dig att du beklagar dig hela tiden, du som ändå inte har den "fetman" som vi andra har/haft.

Men det finns ju alltid möjlighet att ta ett lån och göra operationen privat.

Ha en trevlig kväll!!!
  • sininen

Går jag ner 30kg så blir jag normalviktig.. Sedan blev jag snabbare sjuk av min fetma. Men jag förstår ändå vad du menar Mrs Kaffelatte.

• Peand
    trollsanna skrev 2009-01-15 18:33:52 följande:
    Ikväll kl. 20 sitter jag bänkad framför tvn. Big medicine på tv4+. vill bara påminna er om att det är ikväll. (handlar om GBP)
    I dag hade jag koll så jag slipper se reprisen denna vecka Skrattande

Kaffelatte - Håller med dig HELT. Du lyckades formulera precis det jag har så länge tänkt med inte fått ihop på ett bra sätt.....  Tack Flört
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Maddisen80

Mr kaffe latte, men jag är väldigt ledsen att jag inte få det ,för jag har försökt gått ner med allt snart , jag är jättedeppig , jag vägwe 104,6 vill väga 70 till mina 1,69
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-15 20:12:05 följande:

Maddisen80 skrev 2009-01-15 18:44:33 följande:
    Snälla söta Maddisen vi vet det.. Och ja det kan vara synd om dig men det finns en anldening varför alla inte får en op. Har man för lite övervikt så fungerar inte operationen som den gör på de som har mer övervikt. Dummt att försätta sig i den sitsen om man "bara" går ner 25 kilo liksom. Detta är långt i från någon mirakelmetod. Man får kämpa soch stånga sig blodig.. Att aldrig kunna äta som man en gång gjorde och dessutom behöva avstå en massa trevligt gott.. Jag ahde ALDRIG gjort detta för 30 kilo. ALDRIG!!! Men för 67 kilo är det garanterat värt det. Dessutom så tycker jag det är lite elakt mot dem som har större övervikt än dig att du beklagar dig hela tiden, du som ändå inte har den "fetman" som vi andra har/haft. Men det finns ju alltid möjlighet att ta ett lån och göra operationen privat. Ha en trevlig kväll!!!
  • Anna Paulita
    Maddisen80 skrev 2009-01-15 21:06:22 följande:
    Mr kaffe latte, men jag är väldigt ledsen att jag inte få det ,för jag har försökt gått ner med allt snart , jag är jättedeppig , jag vägwe 104,6 vill väga 70 till mina 1,69 Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-15 20:12:05 följande:
    Det har nog inte undgått någon att du är missnöjd och har försökt. MEN det blir ändå lite tjatigt i långa loppet. Det finns inget någon av oss kan göra åt att du inte får bli opererad. Jag skriver som jag skrev i går, träffa en annan läkare, försök med andra vägar.
  • caropia
    Svar på #1123
    Men gud vad söt du är!
    Ser så fräsch och lycklig ut! Glad
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass