• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Anna Paulita

Vissa var  nära och vissa var längre i från, jag är 34 år!

• Anna Paulita
    sussiesnus skrev 2009-01-15 22:20:26 följande:
    En ung 34 åring! Fräsch iaf!
    Danke!

Jag har fått mindre rynkor sedan jag gick ner, i vanliga fall brukar ju huden förslappas men för mig har det enbart blivit bättre!
  • sussiesnus

Jag har syndat! Det var bara en fråga om när. Och nu ikväll smällde jag i mig en burk med fiskbullar. Jag VILLE synda, men mår ändå kasst efteråt... Som vanligt.
    Helgen blir nog ännu jobbigare...

Trist att det kommer ännu ett depp-inlägg från mig...

• caropia
    sussiesnus skrev 2009-01-15 22:23:54 följande:
    Jag har syndat! Det var bara en fråga om när. Och nu ikväll smällde jag i mig en burk med fiskbullar. Jag VILLE synda, men mår ändå kasst efteråt... Som vanligt.Helgen blir nog ännu jobbigare... Trist att det kommer ännu ett depp-inlägg från mig...
    Fy lider med dig! Snart är det dags för mig att börja flyta!
    Är så jäkla nervös!
    Men huvudsaken är ju att du gått ner i vikt!
    Hur många dagar har du kvar?
  • boppan88

hej alla glada människor...hehe...jag har fått tid till min operation...ska operaras nu på måndag...

• MelvinMeja

Åh vad tråkigt det är när man hamnar på en platå. Visserligen bara 1 vecka än så länge men jag rubbar mig inte. Det är bara 4 månader sen jag opades. Ja ja, får hoppas att det inte blir allt för långvarigt. När fick ni er första platå?

• Sparkle

MelvinMeja skrev 2009-01-16 07:21:21 följande:

Åh vad tråkigt det är när man hamnar på en platå. Visserligen bara 1 vecka än så länge men jag rubbar mig inte. Det är bara 4 månader sen jag opades. Ja ja, får hoppas att det inte blir allt för långvarigt. När fick ni er första platå?
    Jag har haft flera stycken sådana platåer t.o.m. gått upp vid vissa tillfällen. o jag har snart vart opad 4mån men än så länge har det bara varit en vecka åt gången o sen har jag tappat ett antal kilon.. Det jag tänker är att dom släpper o sen fortsätter man att tappa, visst är det tråkigt att stå still men kroppen behöver detta för att anpassa sig.. Tänk att måttbandet visar istället.. *kram*
  • Jennnie
    Anna Paulita skrev 2009-01-15 22:22:34 följande:
    Danke!Jag har fått mindre rynkor sedan jag gick ner, i vanliga fall brukar ju huden förslappas men för mig har det enbart blivit bättre!
    Då är vi lika gamla Men tänkte på det där med att man ser yngre ut när man går ner i vikt, det gjorde jag också i början... Men nu vet jag inte vad som har hänt nu ser jag nog lika så gammal ut som jag är... Vet inte om det beror när man passerar en viss gräns och man blir ännu smalare i ansiktet eller om det bara är jag Dock har jag ju blivit äldre också så det kan ju bero på det, många säger ju att rynkorna börjar komma vid 35... :-/

Men du ser verkligen jättefräsch ut på kortet iallafall
  • Anna Paulita
    Sparkle skrev 2009-01-16 07:44:54 följande:
    MelvinMeja skrev 2009-01-16 07:21:21 följande: Jag har haft flera stycken sådana platåer t.o.m. gått upp vid vissa tillfällen. o jag har snart vart opad 4mån men än så länge har det bara varit en vecka åt gången o sen har jag tappat ett antal kilon.. Det jag tänker är att dom släpper o sen fortsätter man att tappa, visst är det tråkigt att stå still men kroppen behöver detta för att anpassa sig.. Tänk att måttbandet visar istället.. *kram*
    Min kom efter 5 månader.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass