• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Anna Paulita
    Jennnie skrev 2009-01-16 07:58:50 följande:
    Då är vi lika gamla Men tänkte på det där med att man ser yngre ut när man går ner i vikt, det gjorde jag också i början... Men nu vet jag inte vad som har hänt nu ser jag nog lika så gammal ut som jag är... Vet inte om det beror när man passerar en viss gräns och man blir ännu smalare i ansiktet eller om det bara är jag Dock har jag ju blivit äldre också så det kan ju bero på det, många säger ju att rynkorna börjar komma vid 35... :-/Men du ser verkligen jättefräsch ut på kortet iallafall
    Jag tycker det är skitsvårt att gissa ålder...men du ser supersöt ut på din bild. Om du ser ut som 24 eller ej är dock typ omöjligt för mig att säga...Jag tror att om man blir för smal i ansiktet kan man börja se gammal ut...för man blir så insjunken. :/ Eller om man gått ner väldigt mycket på väldigt kort tid.

Jag har ett ganska runt ansikte i mig själv, även om jag går ner 14 kg till tror jag att jag kommer ha hull. Så kanske är det lättare för mig att fylla upp mit ansikte än om man har ett smalt ansikte.

Sedan har jag en fantastisk ansiktskräm....;)
  • Anna Paulita

34 eller ej ska det ju stå....;)

• Jennnie
    Anna Paulita skrev 2009-01-16 09:01:54 följande:
    Jag tycker det är skitsvårt att gissa ålder...men du ser supersöt ut på din bild. Om du ser ut som 24 eller ej är dock typ omöjligt för mig att säga...Jag tror att om man blir för smal i ansiktet kan man börja se gammal ut...för man blir så insjunken. :/ Eller om man gått ner väldigt mycket på väldigt kort tid.Jag har ett ganska runt ansikte i mig själv, även om jag går ner 14 kg till tror jag att jag kommer ha hull. Så kanske är det lättare för mig att fylla upp mit ansikte än om man har ett smalt ansikte.Sedan har jag en fantastisk ansiktskräm....;)
    Vad är det för ansiktskräm då?
  • Jennnie

När jag såg som yngst ut låg jag vid ca 80 kg, om man kikar i mitt galleri kan man se det ganska tydligt (där har jag några närbilder på ansiktet). Jag har två bilder med exakt samma sminkningar nästan. BIld 13, då vägde jag ca 80 kg. På bild 3 väger jag 70 kg... Jag vet inte hur många år jag har åldrats på dessa två bilder och det är nog svårt att säga, men åldrats i ansiktet har jag ju iallafall. Det är ungefär ett år emellan dom.

Min teori är tyvärr att 10-15 kg övervikt gör att ansiktet fylls ut och att man ser yngre ut, och när man tappar allt då kommer den "rätta" åldern fram eller kanske ännu värre man ser äldre ut. Detta tror jag gäller de flesta som är 30+ men dock långt ifrån alla...

• Anna Paulita
    Jennnie skrev 2009-01-16 09:34:30 följande:
    Vad är det för ansiktskräm då?
    Den heter Make a difference och märket heter Origins. Egentligen är det en "treatment" men jag kör den både morgon och kväll och i samma takt min mina kilon försvunnit försvann även alla linjer kring ögonen.

Den finns på Åhlens och jag tror att priset ligger på 350-400. Kan finnas på NK också. Dvs lite billigare än de jättedyra märkena men dyrare än typ Loreal, Garnier och Nivea typ.

Men jag ÄLSKAR det märket, har ansiktstvätt och scrub därifrån också, men jag tror att krämen i sig gör sitt då det var när jag började med den som min hud blev så fin. Lystern är helt annorlunda också.

Jag rekomenderar den. Den ska man kanske inte ha på morgonen om man har problem med fet hud, men på natten.
  • Anna Paulita

Vet ni vad jag tycker är så häftigt efter den här operationen, man kan ha godis, chips, glass eller snacks hemma utan att äta upp det. Det gick ju aldrig förr.

Julia ville ha ostbågar till fredagsmys en vecka sedan och 3/4 av påsen finns kvar, för jag äter inte det längre, eller jo, visst kanjag äta lite men det är så små mängder så det märks ju inte ens. Jag bakade vaniljbullar och lade i frysen för typ 2 månader sedan, för att kunna ha om folk tittar förbi på en fika...de finns kvar! Och jaghar tagit fram dem just när folk tittar förbi på en fika, förr i tiden skulle jag satt i mig det mesta själv i ren tristess.

Sådant tycker jag är häftigt, att ha "godsaker hemma" som jag inte äter. Det är väldigt nytt och ovant.

Jag köpte också för typ 2 veckor sedan en mörk chockladkaka med smak av citron och ingefära som jag tänkte kunde vara gott om man vill ha en ruta nu och då. Den är oöpppnad.

Det är verkligen skillnad!

• Sannaa

Nu vet jag ju att alla kämpar till sin målvikt. Och vi gör ett strålande jobb...men när jag var nere på 68 kilo och stod i hissen på IKEA och såg mig i spegeln kände jag "näe, vissa passar inte att väga såhär lite..."
    Har någon annan känt att du skulle vilja gå upp ett par kilo iaf för att inte se så "sjuklig" ut?
    Jag var helt glåmig, svart under ögonen och såg mager ut...

• Mrs Kaffelatte

Sannaa skrev 2009-01-16 10:41:03 följande:

Nu vet jag ju att alla kämpar till sin målvikt. Och vi gör ett strålande jobb...men när jag var nere på 68 kilo och stod i hissen på IKEA och såg mig i spegeln kände jag "näe, vissa passar inte att väga såhär lite..." Har någon annan känt att du skulle vilja gå upp ett par kilo iaf för att inte se så "sjuklig" ut?Jag var helt glåmig, svart under ögonen och såg mager ut...
    Inte denna gång.. Men för många många år sedan så vägde jag omkring 65 kilo och tyckte det var lite lite. Så då förpassade jag mig upp till 70-73 och där mådde jag bra.
    I dag vet jag inte. Är nere på 72.5 nu och det verkar som jag fortfarade rasar så vi får väl se vart det stoppar någonstans.

Med tanke på att jag tagit bort 10 kilo sen slutet på november så tycker jag det börjar bli lite läskigt.. Av någon anldening så går det skitfort nu.. Och itne gör jag något annorlunda heller nu så..
    Men men som sagt var än så länge är det ju ingen "fara".
  • smultronsaft

Jag har en fråga till alla er erfarna:). Började ni äta mindre eller kanske till och med började med nutrillet eller liknande något mål om dagen innan ni började flyta på heltid?

• KajsaLiza

Jag var på 1 års kontroll hos sköterska och dietist. De poängterade att om jag ville sluta gå ned i vikt- eller lägga i bromsen lite så skulle jag kontakta dem. Så vill ni ha hjälp kontakta dietisten/sköterskan, kan ju bli fel på något sätt så att muskler bryts ned i stället för fett eller att det går för fort..
    När det gäller platåer så tror jag att det är bra för kroppen att aklimatisera sig lite..

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass