• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sininen

Jag undviker stränder helt och hållet. Jag kan bada på en insjö i Finland och då har jag alltid en stor t-shirt över. xD

• Maddisen80

justmystica
    Det är ocksp mysigt i skåne finns de mes hav bara
    skrev 2009-01-17 10:45:27 följande:

Jag undviker stränder helt och hållet. Jag kan bada på en insjö i Finland och då har jag alltid en stor t-shirt över. xD
  • boppan88

maddisen80: varför fick inte du någon operation?...tack så mkt de va snällt sagt...

• Zolen1

justmystica- Får du i dig allt dryck mellan måltiderna??
    typ 9 dl?
    jag känner mig lite små yr ibland, igår fick jag bara i mig 7dl mellan målen

• sininen

Nej, det tror jag inte. Jag får inte i mig mat om jag dricker för mkt vatten men jag kör på och pimplar lite vatten och äter 2dl per mål så då blir jag inte så yr. Men visst känner jag av lite yrsel och illamående också.

• sussiesnus

Ska man dricka 9 dl vatten mellan målen, under hela dagen alltså? Och varje typ soppa man äter är ca 2 dl? Vore kul om justmystica eller zolen1 kunde skriva upp en matdag för min skull :)
    Jag är ju snart där! 1 vecka kvar. vågen visade -8,5kg imorse. Så trots mina fiskbullar så är det minus.

Ska ha fikaträff här alldeles strax - men fikabröd frestas jag inte av. Som sagt bara protein. Längtar till jag kan ha saker kvar i skåpen utan att jag äter upp dem... Men då är väl sambon där :(.
    Är det fler än jag med överviktig sambo? han är inte jätteöverviktig, BMI kring 29-30. Undrar hur det kommer bli, kommer han smittas av mina nyttiga vanor eller blir det värre tro?
    Nån med erfarenheten?

• sininen

På mitt papper står det att man ska dricka 1,5l flytande kost per dag. Det tror jag inte inkluderar vatten, men jag är osäker.

Japp, 1 - 2,5dl per måltid ska det vara den första veckan. Det finns matdagböcker på viktdropp.se. Det är någon på första sidan som skriver upp redan fårn sjukhuset. Jag äter ganska ensidigt än så länge när magen är svullen och öm så jag vågar inte slänga upp min haha. Men ett bra tips är att skriva upp allt när man har kommit hem, det gör jag. Mest för att jag inte har någon aptit och att jag har svårt att äta regelbundet.

Grattis till viktnedgången! Det är fantastiskt bra. Jag tror att alla fuskar någon gång så lite fiskbullar tror jag inte gör så mkt. Tjejen jag delade rum med fuskade fram tills dagen innan op...

Min sambo började lägga på sig också när jag hade som värst ovanor. Men när jag började flyta så började han handla mat själv och då har han också gått ner i vikt. Vi är ganska lata av oss och orkar inte laga olika rätter så då har han inte mkt till val sedan.

• CeciliaB

sussiesnus skrev 2009-01-17 13:35:43 följande:

Ska man dricka 9 dl vatten mellan målen, under hela dagen alltså? Och varje typ soppa man äter är ca 2 dl? Vore kul om justmystica eller zolen1 kunde skriva upp en matdag för min skull :) Jag är ju snart där! 1 vecka kvar. vågen visade -8,5kg imorse. Så trots mina fiskbullar så är det minus. Ska ha fikaträff här alldeles strax - men fikabröd frestas jag inte av. Som sagt bara protein. Längtar till jag kan ha saker kvar i skåpen utan att jag äter upp dem... Men då är väl sambon där :(.Är det fler än jag med överviktig sambo? han är inte jätteöverviktig, BMI kring 29-30. Undrar hur det kommer bli, kommer han smittas av mina nyttiga vanor eller blir det värre tro?Nån med erfarenheten?
    Min kära sambo är också lite överviktig, eller har mage iaf..=)
    Jag trodde nog att han skulle påverkas mer av mina mat vanor, men han står still på samma på vågen....
    trots att han är med mycket mer på mina promenader å sådär....
  • jossan01

Som säkert många av er vet fick jag min PCO diagnos 2006... NU ÄR PCOn SPÅRLÖST FÖRSVUNNEN!!! Alla mina hormonvärden är kanonfina.. Och ägglossning har jag dock inte varje månad men det kan ju ta tid innan kroppen är helt i balans.. Jag är bara sååå lycklig

(¯`°?.¸♥Gastric Bypass opad-08♥¸.?°´¯)
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass