• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • jenny jens

lycka till maddisen80...

jag åker dit på måndag morgon.. min op tid var satt till 8.00 på morgonen... vet du när din ska göras ???

kram jenny

• KajsaLiza

ang mensen så tar hormonerna en åktur i berg och dalbanan så räkna inte med att det funkar på ett tag...detsamma gäller minnet och att håret faller av. Beror på svälten/hormonerna. Minnet fungerar inte heller fullt ut. Men det är värt det! Såg nu attt jag skrivit om minnet två ggr...som sagt Lycka till ni som ska opas! Sussinuss-testa bars istället för pulverdiet-kanske är rätt för dig och du känner dig mättare-nöjdare.

• Anna Paulita
    KajsaLiza skrev 2009-01-17 08:45:41 följande:
    ang mensen så tar hormonerna en åktur i berg och dalbanan så räkna inte med att det funkar på ett tag...detsamma gäller minnet och att håret faller av. Beror på svälten/hormonerna. Minnet fungerar inte heller fullt ut. Men det är värt det! Såg nu attt jag skrivit om minnet två ggr...som sagt Lycka till ni som ska opas! Sussinuss-testa bars istället för pulverdiet-kanske är rätt för dig och du känner dig mättare-nöjdare.
    Min mens kom i gång på en gång efter min operation och har kommit ungefär samma dag varje månad, jag skjöt dock på den när jag gifte mig och då blev det så klart lite struligt ett tag och den flyttade sig men nu är det som den ska igen.

Mitt hår har inte fallit av, jo, lite men inte speciellt mycket mer än vanligt och nu har jag varit opererad i 7 månader, däremot är det sjukt torrt och i dålig kondition.

Och minnet har inte heller påverkats.

Det jag vill säga är att alla påverkas olika och det finns ingen mall man kan följa om hur det är för alla.
  • Maddisen80

boppan88 okis vad bra. jag skulle med vilja göra gp op ,men jag fick inte tyvärr. jag ska hålla tummarna för dig på måndag

• Maddisen80

jenny jens
    sa du lycka till med att dricka vatten ? jag ska inte opereras ,det är bobban88

skrev 2009-01-17 08:28:04 följande:

lycka till maddisen80... jag åker dit på måndag morgon.. min op tid var satt till 8.00 på morgonen... vet du när din ska göras ??? kram jenny
  • sininen

Nu har min mage svullnat av lite och det börjar märkas på vågen att det är på väg neråt. 93kg idag! Helt galet!!! Det är helt klart värt all smärta och slit hihi.

Sedan tror jag att jag äter ganska ensidigt. Jag får inte ner någon mer pulverdiet och ska nog börja vispa in lite ägg i det mesta jag äter. Smakar rått ägg i typ smoothies äckligt?

• Maddisen80

justmystica
    Grattis att de gå neråt
    skrev 2009-01-17 10:36:58 följande:

Nu har min mage svullnat av lite och det börjar märkas på vågen att det är på väg neråt. 93kg idag! Helt galet!!! Det är helt klart värt all smärta och slit hihi. Sedan tror jag att jag äter ganska ensidigt. Jag får inte ner någon mer pulverdiet och ska nog börja vispa in lite ägg i det mesta jag äter. Smakar rått ägg i typ smoothies äckligt?
  • sininen

Hahah, det sa jag när jag yrade på uppvaket och inte riktigt vaknat av narkosen. Jag sa Beach 2009, here I come. XD Men ärligt så brukar jag inte hänga på stranden med bikini i vilket fall så det gör inget.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass