• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Felicia6

Gah. Nu har jag börjat kräkas igen med blod i
    Har iaf börjat med omeprazol nu så jag hoppas det hjälper, annars måste jag ju söka hjälp. Men vart vänder man sig? Vårdcentralen? Sjukhuset lokalt eller sjukhuset som opererat mig?

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Sparkle

Felicia6 skrev 2009-01-20 07:34:29 följande:

Gah. Nu har jag börjat kräkas igen med blod i Har iaf börjat med omeprazol nu så jag hoppas det hjälper, annars måste jag ju söka hjälp. Men vart vänder man sig? Vårdcentralen? Sjukhuset lokalt eller sjukhuset som opererat mig?
    usch det låter inge vidare..Jag tycker att du hör av dig först till dom som opererade dig occh fråga vad det kan vara o sen ringer till ditt hemsjukhus o säger att du varit i kontakt med dom.
  • sussiesnus

Anna sol: Jag är rädd för att jag också kommer hamna där du är nu, aldrig vara nöjd. Tänk om man blir så där som de plastikopererade på TV att man måste göra nya inrepp hela tiden. Fast i vårt fall nya dieter osv...
    Finns det någon samtalshjälp där du bor? Jag har ju "turen" att redan vara kopplad till en kurator (efter 2 förlossningsdepressioner) och denne tänker jag ta upp såna här saker med också.
    Men kanske är det bara en svacka? Ska du ha mens? Då blir jag lite knäpp sådär. Övriga veckor går de bättre.
    Precis som de andra säger så är du en kanonsnygg tjej! Jag ser då inga brister! Lycka till!

Pillson: Precis som du säger kanske du slarvat med onyttigheter, inte mkt men tillräckligt för att stanna av lite. Jag tror stram kost och lite längre promenad kan sätta fart på viktminskningen igen. Men ta inte bort fettet, det goda fettet behövs för att viktminska.
    Börja inte med nån skit-diet, du vill väl inte tillbaka i gamla spår?
    Lycka till!

Jag och dottern vaknade utan feber idag iaf. Men halsont ff. Imorgon är sista dagen att bestämma om jag ska avboka op eller chansa (dyr chansning iofs). Samtidigt kanske det inte är bättre nästa gång jag ska göra den... Ja, 1 dygn kvar iaf.

• snissi
    Anna Paulita skrev 2009-01-19 20:29:51 följande:
    Det är nästan så att ju mer jag går ner ju mer kritisk blir jag. Skit alltså, ska jag aldrig kunna vara nöjd? Bad min man ta lite bilder i dag och blev så ledsen över min feta mage samtidigt som jag svor över att rumpan är borta. What the fuck? Är jag aldrig nöjd?Det känns som att hela hjärnan invaderats av hjärnspöken...
    Känner SÅ igen mig. Varit opad i 13 månader nu, tappat 42 kg! Men är ändå inte nöjd. Om 1,5 kg kommer jag under "fetmagränsen" vid BMI 30. Något som kirurgen själv tyckte var, citat: "Helt fantastiskt bra!" då han menade på att det är ovanligt att man med hjälp av denna operation överhuvudtaget kommer under ett bmi på 30. Och jag vet ju själv att jösses, det är HELT FANTASTISKT!! Förstå vad mycket man minskat alla risker för, ja.. allt! Men ändå sitter man och gruvar sig för att man inte kommer i den där mindre storleken i byxor etc etc. Ibland tror jag att jag, (kan ju bara tala för min del, men jag vet att många håller med) verkligen skulle behöva någon sorts form av samtalsterapi och faktiskt jobba aktivt med detta "problem".
  • Hjärtat 2005
    snissi skrev 2009-01-20 10:03:54 följande:
    Känner SÅ igen mig. Varit opad i 13 månader nu, tappat 42 kg! Men är ändå inte nöjd. Om 1,5 kg kommer jag under "fetmagränsen" vid BMI 30. Något som kirurgen själv tyckte var, citat: "Helt fantastiskt bra!" då han menade på att det är ovanligt att man med hjälp av denna operation överhuvudtaget kommer under ett bmi på 30. Och jag vet ju själv att jösses, det är HELT FANTASTISKT!! Förstå vad mycket man minskat alla risker för, ja.. allt! Men ändå sitter man och gruvar sig för att man inte kommer i den där mindre storleken i byxor etc etc. Ibland tror jag att jag, (kan ju bara tala för min del, men jag vet att många håller med) verkligen skulle behöva någon sorts form av samtalsterapi och faktiskt jobba aktivt med detta "problem".
    Känner oxå igen mig... vi pratade om detta med "samtalsterapi" på våran förebyggande kurs vi (i värmland) får gå innan op, man får "hjälp" innan op men efteråt då? Det är många som känner likadant, men landstinget har inte råd.. dåligt tycker jag..
  • MelvinMeja

Är det någon mer här av er som är opade som har problem med hårbotten. Jag blir galen det kliar så in i bänken. Jag blir tokig. Det har gjort det nu till och från i 2½månad.

• sininen

Nu har jag blitt av med mina agraffer och när jag satt på soffan så kollade jag hur det såg ut och först då slog det att jag faktiskt har tappat 14kg. Jag kunde se alla hålen och framför allt hur mkt bristningar jag har sedan graviditeten. jag hoppas ändå att det finns lite elasitcitet kvar i huden så att det kan dra ihop sig.

Och så har jag börjat med mjukmaten! Jag åt två knäckebröd med ägg på, såå gott! Men jag måste erkänna att det tog inte stop någonstans. Jag hade säkert kunnat smälla i mig två till? Känns lite skumt med tanke på att det var ju bara en vecka +1dag sedan operationen.

• Danne å Ulle

Japp, nu är datumet spikat. Den 26/2 opereras jag på Sahlgrenska.
    Trodde aldrig denna dagen skulle komma.
    Jag ska opas med metoden DS. Någon som vet något värt att veta, snälla dela med dig av det!

Ulrica

• la luna
    Felicia6 skrev 2009-01-20 07:34:29 följande:
    Gah. Nu har jag börjat kräkas igen med blod i Har iaf börjat med omeprazol nu så jag hoppas det hjälper, annars måste jag ju söka hjälp. Men vart vänder man sig? Vårdcentralen? Sjukhuset lokalt eller sjukhuset som opererat mig?
    Jag skulle ringa kirurgen direkt och be om en gastroskopi. Att kräkas blod är ju inte bra, även om det så bara är från ansträngningen av att kräkas.

Jag har åxå problem med bränningar, sveda och illamående. Har gjort två gastro men det ser så fint ut. Inga sår what so ever... Jag äter omeprazol varje dag men det hjälper inte så bra. Har provat flera olika och ska nu be att få Nexium utskrivet i stället. Samma innehåll tydligen men andra jag pratat med säger att det hjälper bättre än omeprazol.

Hoppas du får hjälp snart
  • sussiesnus

Grattis Danne och Ulle! Det är ju 1 månad kvar bara, men du ska veta vad långsamt tider går under den tiden! ;) Ska du flyta innan också?
    Jag räknar ner på mitt flytande, efter idag har jag bara 5 dgr kvar :).

Vet ni vad jag gjorde igår? Jag åt en McFeast... Jag är ju sjuk juh... Jag vet att jag är hur dum som helst och skäms över det. Men delar ändå med mig så kanske någon annan kan känna sig bättre ? Det var inte ens gott längre - längtade till min Naturdiet-shake... Vad konstig man kan bli på bara några veckor...

Känner mig lite bättre så här på em. Ska be sambon att jag får sova själv i ett rum inatt så jag kan sova ut ordentligt. Kanske känner jag mig frisk imorgon?

Justmystica: 14 kg redan!!! Wow det är helt otroligt! Hur känner du av det?

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass