• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Floppan67

Kastar mig in i tråden efter att ha läst och kollat runt ett tag. Efter en del påtryckningar fick jag igår hemskickat en tid för informationsträff och enskilt möte med läkare. Jag hoppas jag får en tid för operation efter att ha träffat läkaren. Ska dit den 6 februari, är sååå spänd och förväntansfull inför detta.  Det har varit en kick att läsa om era fantastiska viktminskningar här.... ni är så duktiga!!  

(¯`°?.¸ ღ♥ ~längtar efter ett lättare liv~ ♥ღ¸.?°¯)
  • sussiesnus

Jaha... idag damp det ner ett brev från sjukhuset i Norrtälje. Jag är välkommen dit och träffa kirurgen den 10 feb... Vad innebär detta? Jag bad om att få en valfrihetsremiss dit för de är mkt snabbare än Uppsala. Om jag får komma dit nu ska jag hellre göra op där om ca 3 mån - gratis???
    Måste ringa dem och kolla läget imorgon.

Detta gjorde inte min febriga skalle klokare iaf...

• nilisen

Hej alla och tack Felicia för din hänvisnig till denna tråd! Fantastiskt att få ta del av alla era berättelser. Kommer förhoppningsvis göra en gastric by pass framöver om jag blir godkänd för det, har iallafall fått en första tid till Varbergs sjukhus i februari och såg att Moj Katile ska göra sin op där. Om du vill får du gärna berätta hur din resa har varit från första besök tills nu, tidsmäsigt, bemötande, möte och bedömning med läkare mm, ja allt du har lust att dela med dig och även från er andra opade eller icke opade.

Kram från en som också längtar efter ett lättare liv

• lindarius

HEJ HOPP.
    Skulle vilja höra lite angående operation och så. Har fått tid till läkaren och sköterka på Ersta sjukhus den 10:e Februari. Är nervös.
    För jag vill samtidigt som jag är rädd.. Någon här som gjort sin gbp på Ersta.
    Hur lång tid tar det ungefär tills man får besked om man blir antagen till att få genomgå en operation. Har sen tid till dietist den 24:e Mars. Känns som ett väldigt stort hopp mellan läkar besöket och dietisten. Någon som vet vadför.
    Har ni alla som gjort den här operationen mått bra efteråt. Är det någon som ångra att ni gjort den. Vad kan man få för biverkningar. Jag är så orolig att jag inte ska klara av det efteråt....

• Jennnie

Felicia6 skrev 2009-01-20 07:34:29 följande:

Gah. Nu har jag börjat kräkas igen med blod i Har iaf börjat med omeprazol nu så jag hoppas det hjälper, annars måste jag ju söka hjälp. Men vart vänder man sig? Vårdcentralen? Sjukhuset lokalt eller sjukhuset som opererat mig?
    Nu vet jag inte hur mycket blod du kräks, men att kräkas blod kan aldrig vara bra, uppenbarligen har du ett sår någonstans, man kan förlora väldigt mycket blod om man går och läcker, jag hade faktiskt tagit kontakt med en läkare direkt :-/
  • Jennnie

Igår var det lite stressigt och jag behövde få i mig något ganska fort, åkte förbi mcdonalds, satt i bilen och skulle försöka välja från skylten vad jag skulle äta. Inget såg gott ut Beställde iallafall en kycklinghamburgare (vanlig) pommes och coca cola light, tänkte att kycklinghamburgaren nog både var godare och nyttigare än en vanlig hamburgare för jag var verkligen inte sugen på en hamburgare med feta dressingar (är jag aldrig nuförtiden). När jag har ätit knappt halva hamburgaren så bara känner jag, näe jag kan inte äta det här, det är ju inte gott. Säger det till min man och han säger ta min hamburgare istället (McFeast), provar den en tugga också men kan inte få i mig mer, bläää vad äckligt. Tar 2 pommes istället, mår illa av oljasmak. Jaja blev ju ändå ganska mätt av det lilla jag åt och fett var det ju så mättnanden lär hålla ett tag tänkte jag.

Summan av kardemumman är iallafall, att jag som förut älskade mat på mcdonalds, inte kan äta den längre, äcklas och maten växer i munnen när jag tänker på deras mat. Tänk att man kan förändras så mycket. I början efter operationen kunde jag faktiskt äta där, tyckte att det var ganska ok, men kunde ju inte äta pommen så klart utan åt enbart hamburgare och då inte alltid en hel. Men ju mer tiden har gått alltså har magen blivit allt mer noga med vad den äter och jag har ju sakta men säkert vant mig av med allt det där. Det känns ganska skönt faktiskt och jag saknar inte Mcdonalds, men visst kan det vara skönt att ta något snabbt men då får det bli något annat än mcdonalds

• Jennnie

Miss Emelie skrev 2009-01-21 22:22:10 följande:

Tack för alla fina kommentarer=)
    Det är verkligen en stor skillnad, och jag har ju sett dig IRL också och vet att du är jättefin (såg dig en gång när du handlade på City Gross för ett halvår sedan kanske?)
  • lindarius

Miss Emelie " Shit " vilken skillnad. Alltså jag vill också när man ser såna bilder som på dig. Då blir man bara så inspirerad att få den här operationen...
    Du är jätte fin tjejen..

Samtidigt som jag ändå är tok rädd för att jag ska må pytonorm...

• finskaflikkan

Halloj!
    Jag har ju blivit godkänd för att få göra op:en, när den blir av dock vet ja inte än... Men de blir på USÖ..
    Måste fråga er om nån av er som gjort op:en hade nå "sjukdomar"?
    Jag har ju högt blt, magkatarr... Vart de bättre eller ingen skillnad efteråt?

Och så en till fråga... Om man har hjärtfel av något slag... Är chansen större att man inte klarar sig under/efter op:en...
    E skitskraj för de!
    Har a-rytmi me de i sig e ju inget farligt dårå... Men sen undersöks jag nu för kärlkramp... Men den risken e liten att ja har...
    Har läst och hört att som har hjärtsjukdom, diabetes eller va de e har större chans att inte klara sig??!!
    Tacksam för svar...

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass