• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Blackbutterfly

Hej på er alla!!

Idag träffade jag en läkare på kirurgmottagningen på S:t Göran....hon tyckte att jag var en perfekt kanditat till op:en!! Jeeeij!!! jag ska träffa Kirurgen nästa gång (hon trodde att det skulle bli i mitten/slutet av feb) sen gissade hon på op mars/april....jag e så glad!! samtidigt som jag blir väldigt rädd...det är ju liksom "på riktigt"!! Dom har det ganska bra med flyt/puré perioder oxå...två veckor innan op, 2 veckor flyt efter, sen 2 veckor puré....
    På SÖS så har dom 4 veckor av varje!!

Men efter op:en så sa hon att man blir sjukskriven 6 veckor...
    Hur länge har ni andra blivit sjukskrivna...jag tyckte att det lät mycket, men det kanske bara är något jag fått för mig???

Stooooooooor lycklig kram på er!!!

• Jenny N
    Svar på #1301
    Oh vad glad jag blir för din skull gumman!

Nu är det bara en vecka kvar tills jag ska träffa kirurgen, är så nervös.

Det där med sjukskrivning skiljer sig nog från sjukhus till sjukhus och om man får några komplikationer.
    J och J mina grannar som opererats var sjukskrivna i 5 veckor och de har inte haft några komplikationer alls.

Stor kram till dig och familjen =)
  • Blackbutterfly

Tack Jenny N.....du är så fin...håller tummen så hårt det bara går för dig på ons!!!

PUSS till dig och din fina familj!!

• Moj Katile

Idag har jag fått ett bekräftelse mejl från Varbergs lasarett på att jag blir inskriven i april och opererad 2-3 veckor efter det!!
    SKÖNT!!
    Nu kan jag vara säker på att det blir innan sommaren! Perfekt ju!!

• LottaRos

kattazz!

Är det Vitaklinikerna du ska till?
    De är jätteduktiga, och jättetrevliga.
    Jag var på mitt första återbesök där idag.

• jenn06

hej hej allesammans.. så nu är jag hemma efter Op 19/1.. ni som gjort eran, hur funka det med att dricka tycker ni, blir mätt fort och orkar inte dricka så mycket som jag skall..

hur gjorde ni för att få i er allt`???

• CeciliaB

jenn06 skrev 2009-01-21 17:15:03 följande:

hej hej allesammans.. så nu är jag hemma efter Op 19/1.. ni som gjort eran, hur funka det med att dricka tycker ni, blir mätt fort och orkar inte dricka så mycket som jag skall..hur gjorde ni för att få i er allt`???
    Jag drack lite hela tiden, hade alltid en vatten flaska med mig, tyckte och tycker fortfarande att de är enklare att dricka ur, kan kännas som man får i sig lite för mycket lite för fort annars....
  • jenn06

cecilia B- Okej, tycker jag inte jag kan få i mig "maten" om jag dricker hela tiden..
    lite frusterande över detta..

• sininen

CeciliaB, jag känner inte mkt av det. Eller jo, jag kan så klart inte äta samma portioner som innan men jag kan ändå äta ganska mycket redan. Men bara du känner dig mätt och äter regelbundet så borde du få i dig det du behöver.

Tjejer, hur var det nu med drickandet före och efter maten? Jag drack lite mjölk efter maten idag för jag hade sån hicka och det gjorde ont.

• KajsaLiza
    jenn06 skrev 2009-01-21 17:22:21 följande:
    cecilia B- Okej, tycker jag inte jag kan få i mig "maten" om jag dricker hela tiden.. lite frusterande över detta..
    För min del löste det sig med tiden, ibörjan tog 1,5-2 dl soppa/flytkost ca 2 timmar att få i sig och då var det bara att börja på nästa portion osv. Efter ett par veckor så gick det lite fortare och nu går det nog för fort(i alla fall i bland...)
    Nä men koncentrera dig på näringen-det viktigaste nu annars bryter du ned muskelvävnad.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass