• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Lils

Jippie Jippie i fredags blev jag godkänd jag blev så GLAD men såååå RÄDD på samma gång. Det här är det största som hänt sen min lilla dotter kom till världen. Jag är er evigt tacksam för alla råd som jag kan få av er och sidor jag kan läsa. Och hur har det gått för er som har opas? Det skulle även vara kul och följa andra som står som jag inför op.

• zoie

hej! jag var ganska aktiv i trådens föregångare, men har inte varit flitig besökare på fl de senaste månaderna.
    hoppas att alla mår bra!

jag undrar om någon annan har fått gallsten och s.k intern hernering efter op? jag fick gallsten och flera bråck i buken så tarmarna ville rymma, en ganska plågsam grej som var enkelt löst med titthålsoperation. läste efteråt att ca 1-2 procent drabbas så jag får väll se mig som ganska unik oavsett så är det ändå värt det. börjar närma mig ett år efter op. opererades i slutet av mars 08 och har idag tappat 52 kilo sen op, samt en del under flytet innan, så jag är riktigt nöjd och tänker försöka gå ner ca 10 kilo till.
    har börjat kolla på big medicin på tv4 plus, det är kul att se andra i samma sits. känner igen påsarna med hud på magen, jag har en riktigt tom ica-kasse som fladdrar

kramar!

• sussiesnus

jag har pratat med dom och vi avvaktar till ons om det är bättre eller sämre med mig. Shit vad tråkigt, kanske blir flytet utdraget 1 vecka till - jag dör!!!!

Åt riktig mat på lunch idag, är hemma. Shit vad gott, men vad mätt jag blev sen. Somnade när dottern sov middag och sov 2 timmar. Tror jag är van med flytet nu...
    Räknade ut att hela måltiden är som totalmängden Naturdietpåsar/dag.
    Nytt liv har redan börjat.

Lils : Jag har läst en del själv, men sen hänger jag på denna tråd ganska flitigt. Lär mig massor och får tips hela tiden. Och STÖD!
    Jag ska opas om 1 vecka. Helt klart nervöst. Dödsångest till och från...

• Mia76

justmystica skrev 2009-01-19 10:04:19 följande:

sussiesnus, man opererar nog inte förkylda. Men ring och kolla upp med sjukhuset där du opereras så vet du säkert. Annars har du väl ett par dagar kvar så du hinner bli frisk?Idag är det en vecka sedan op! Sjukt att tiden har gått ändå. Magen har svullnat av fint och jag bara väntar på att det ska synas resultat på vågen också. Ni opererade, när började ni tappa vikt?
    Jag gick också ner 2 kg på sjukhuset sen stod jag helt still i 3 veckor innan det började röra sig neråt.
  • Anna Paulita
    sussiesnus skrev 2009-01-19 10:01:38 följande:
    åh thaimat, hoppas inte jag reagerar på det... Men kan inte det vara väldigt mkt fett i?Shit också! Jag har så ont i halsen, dottern ligger med halsont och feber. Jag är hemma idag och vilar... Men hur är det om man är förkyld och ont i halsen vid op?
    Det är väl som all mat, det kan vara det men behöver inte vara det.
  • Zolen1

Ni som har opats fick ni ta sprutor hemma efter open?
    Så risken för proppar blir mindre.. Men jag har sååå svårt att sticka mig själv , det GÅR inte!! Min mamma eller sambo får göra det.
    SKa ta dom i 20 dagar.. Bara 14 kvar

• sininen

Oj, det har jag aldrig ens hört talas om att man ska behöva göra. Jag behöver iaf inte ta några sprutor. Jag fick en innan hemgång men annars inget.

• CeciliaB

Zolen1 skrev 2009-01-19 18:34:03 följande:

Ni som har opats fick ni ta sprutor hemma efter open? Så risken för proppar blir mindre.. Men jag har sååå svårt att sticka mig själv , det GÅR inte!! Min mamma eller sambo får göra det. SKa ta dom i 20 dagar.. Bara 14 kvar
    jag tog Klexane 4 dagar hemma, samanlagt 7 dagar...
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass