• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Danne å Ulle

Har börjat med flytet i går. Ska flyta i 5 veckor... det blir tufft. inte så mycket pga hungern utan för mina hjärnspöken, dom lurar in mig i fällor och allt kretsar kring mat. Men det är ju lik bra att börja kriget mot hjärnan nu så är man lite förberedd när open är gjord.

Ulrica

• sussiesnus

5 veckor!! Försöker de ta livet av dig????? Å andra sidan så det du går ner under dessa veckor går du ju aldrig upp igen...
    Mitt tips är variera olika smaker. Chokladen funkar bäst för mig, men inte god om man tar alla påsar om dagen i den smaken...

• Zolen1

justmystica- såååå gott med knäcke macka med ägg på.

Här äter man soppa än men är så hungrig hela tiden!! Vill ha mat..

• medow

Är så sjukt glad i dag.
    Var på Lindex och hittade jeans samt en sjorta i stl 46 och jösses de passade !!!!!!!!
    Helt sjukt har inte hafft 46 så långt jag kan minnas.

• sininen

Grattis Danne å ulle! Dom är fantastiskt duktiga på sahlgrenska.

zolen1, jag lider med dig! Jag tror att om jag får äta en knäckenmacka redan så kan du få testa också...

Jag har skitsvårt för att veta hur mycket jag kan äta. Som sagt, det tar aldrig riktigt stop. Svårt det där.

• Meduziz

Jag känner igen det där med hjärnspöken.
    Är höggravid (BF om 12 dagar) och köper kläder i strl 42 men det känns som om jag inte gör annat än sväller och blir fetare och äckligare för var dag som går.
    Jag ser bara en massa valkar och fett och sånt äckel. Valkar på hela ryggen, fett som hänger över byxorna, sladdriga fettlår, hängiga fläskiga armar... listan kan göras lång.

Vet inte vad man ska göra åt dom tankarna men jag hoppas att jag blir av med dem snart för jag vill inte föra vidare den dåliga vanan till mitt barn. "Jaha.. mamma duger inte? Då gör nog inte jag heller det."

Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • Zolen1

Justmystica- Hur känndes de i magen efter två hård mackor???

• sininen

zolen1, ingenting. Så jag åt en till haha. Det tar liksom inte stop. Jag känner ju av att det är något i magen men mätt blir jag liksom inte. Måste lära mig att fatta när det är fullt. Jag är inte direkt van att lyssna på kroppens signaler.

Men allt ska tuggas ordentligt och även det var ovant. Men gott!

• mikalala

Ville bara dela med mig av mitt glada vågbesök i morse, 107 kilo vilket betyder 20,2 kilo i viktnedgång (jag räknar sedan flytstarten, nedgång som nedgång )

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass