• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sininen

Peand, det ska jag nog också göra. Gott! Jag har dock ingen sil så jag får strunta i löken tror jag. Just nu är jag inte alls sugen på kolhydrater, det är just proteiner jag vill ha. Konstigt hur kroppen kan ställa in sig. Jag längtar tills tisdag, då får jag äta mjuk mat. Ska festa till det med... couscous och så riven gurka och så nån veggiesås. Det ska bli uuunderbart.

Idag drack jag en smoothie med kiwi i, dom små kärnorna är väl ingen fara? Och kan man äta mannagrynsgröt under flyten?

• Peand
    justmystica skrev 2009-01-17 21:37:39 följande:
    Peand, det ska jag nog också göra. Gott! Jag har dock ingen sil så jag får strunta i löken tror jag. Just nu är jag inte alls sugen på kolhydrater, det är just proteiner jag vill ha. Konstigt hur kroppen kan ställa in sig. Jag längtar tills tisdag, då får jag äta mjuk mat. Ska festa till det med... couscous och så riven gurka och så nån veggiesås. Det ska bli uuunderbart.Idag drack jag en smoothie med kiwi i, dom små kärnorna är väl ingen fara? Och kan man äta mannagrynsgröt under flyten?
    Äter inte alls så mycket kolhydrater idag, mest när det blir macka då och då. Till maten blir det merparten proteiner och grönsaker.
    Kiwikärnorna ska inte vara några problem. Vet att jag var hel nojig när jag flötoch hade gjort en smootihe med jordgubbar i, de småååå kärnorna fick jag för mig att de skulle fastna. Men det gick bra.
    Mannagrynsgröt gillar jag inte men den är väl ganska slät eller hur? Havregrynsgröt funkar ju iallafall.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • sininen

Härligt! Det är som sagt mer sånt jag är sugen på. Kolhydraterna kan få vara. Det känns riktigt pepp att börja med mitt nya liv och jag ser fram emot att börja laga mat igen. Innan var det snabba ihopkok men nu har jag kollat upp massa recept och så. Hoppas bara att det ska hålla i sig. XD

Jaa, kiwi har mkt kärnor i sig också men det ska nog gå bra. Annars hade jag nog kännt av det redan.

Havregrynsgröt har jag inte ens tänkt på! Det ska jag ha. Mm.. gott!

• sininen

Haha, jag känner med dig sussiesnus! Det är helt galet vad knäpp man blir av att inte få äta mat. Jag kan sitta och stirra på min man när han äter haha. Men du klarar det, du är så duktig så! *peppa peppa*

• boppan88

maddisen80:okej.......tråkigt.....men de ordnar sig alltid i slutändan....

• Zolen1

Nån som har tips på mellanmål under flytande perioden?

Gärna pure perioden oxå?

• sininen

Jag äter mkt smoothies nu. Finns hur mkt olika goda som helst man kan göra. Och så nyponsoppa.

Pureperioden? Jag visste inte ens att det fanns en sådan?

• Peand
    justmystica skrev 2009-01-18 14:03:24 följande:
    Jag äter mkt smoothies nu. Finns hur mkt olika goda som helst man kan göra. Och så nyponsoppa. Pureperioden? Jag visste inte ens att det fanns en sådan?
    Efter open är det olika från landsting till landsting. Jag hade exempelvis först två veckors flyt efter open, efter det blev det 3 veckor med puré och sedan 1 vecka tuggträning. Sen var jag färdig!
    Zolen1 skrev 2009-01-18 10:23:14 följande:
    Nån som har tips på mellanmål under flytande perioden? Gärna pure perioden oxå?
    Fruktpureérna är mums efter flytperioden, likaså åt jag keso mosade den bara lite. Kanon protein. Annars blev det mest yoghurt både under flyt och pure.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass