• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • la luna

Vill inte vara tjatig men slänger ut frågan igen få se om man kan få lite mer svar!

Undrar om man kan ställa en "bajs" fråga..Generad

Ni som varit opade ett tag... Hur fungarar era magar med tömning? Bajsar ni som förr, är konsistensen annorlunda, doft mm?

Anledningen till att jag frågar är för att lugna mig själv samt för att jag ska tillbaka till Kir på fredag och diskutera mina mag problem. Om det är fler som har det som jag så måste jag acceptera att det är så det är men är ni andra helt som vanligt i magen så har nog jag ett problem.

• Mrs Kaffelatte

la luna skrev 2009-01-22 11:19:57 följande:

Vill inte vara tjatig men slänger ut frågan igen få se om man kan få lite mer svar!Undrar om man kan ställa en "bajs" fråga..Ni som varit opade ett tag... Hur fungarar era magar med tömning? Bajsar ni som förr, är konsistensen annorlunda, doft mm?Anledningen till att jag frågar är för att lugna mig själv samt för att jag ska tillbaka till Kir på fredag och diskutera mina mag problem. Om det är fler som har det som jag så måste jag acceptera att det är så det är men är ni andra helt som vanligt i magen så har nog jag ett problem.
    Min mage funakr mycket bättre nu efter open än före.
    Jag går i regel en gång om dagen och det efter frukost.
    Fast i bland kan det dröja 2-3 dagar åxå.
    Upplever mig själv som mindre lös än vad jag var tidigare.
    Men så har jag haft prolblem med magen i hela livet innan åxå... laktos bla..
    Dock lutar det fortfarnde skit!

Kram och lycka till min vän!
  • Blackbutterfly

Det beror nog helt och hållet på sjukhuset!! Jag träffade ju läkaren igår...hon sa att jag kunde förvänta mig en op i mars/april...men då ska jag träffa en kirurg typ i slutet på feb!!

lindarius skrev 2009-01-22 11:05:36 följande:
    Har en fråga. Hur lång tid tar det när man träffat sköterskan och läkaren tills man får operation ungefär?
  • sussiesnus

I uppsala kan man nog räkna med 1,5 -2 år efter du pratat med läkare första gången. I Norrtälje verkar det vara betydligt snabbare 8-10 månader kanske...

Jag har hört att de ibland försöker dra ut på det minst nåt år för att man ska ha tillräckligt med betänketid... Men om det stämmer vet jag inte.

• jenny jens

hej alla glada !!

ja nu har jag klarat av operationen och är " på andra sidan " ...

känns enormt skönt att vara opad... allt har gått jätte bra och har 5 titthål på magen..

sitter och har en sked i munnen för jämnan tycker jag.. men det ska gå långsamt att äta...

många kramar jenny!!

• lindarius

Grattis Jenny jens. Och lycka till...

• sussiesnus

Grattis Jenny jens: Nu är det klart - härligt för dig!

• Blackbutterfly

G R A T T I S Jenny!! Måste kännas skönt att ha det "avklarat"
    Har du ont?? Gick allt bra??

• jenny jens

blachbutterfly ::

allt gick strålande bra... blödde lite mer på vänster sida och det är där jag har mest ont.... känns hur bra som hellst nu när det är över !!! (själva operationen och sjukhusvistelsen )

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass